Ressurser ▼
Kodeks :: Howto :: Skifte registerreim 16v/C20XE

Skifte registerreim 16v/C20XE

Denne jobben tar deg ca 1 time fra start til stopp.

Du trenger følgende verktøy:
Umbraco bits til momentnøkkelen som bygger lite.
Stålbørste
Diverse umbraco nøkler

Kjøp deg ett registerreim sett. Da skal strammehjul og løpehjul følge med.
Du burde og bytte boltene i både løpehjulet og strammehjulet da en del faktisk har fått havari pga disse knekker.
Vannpumpa kan være vrien å få løs, men her er slegga din venn :)

Par tips før du starter:
Koble fra minus polen på batteriet.
Ikke vri veiva eller kammene når reima er demontert. Det kan føre til at ventilene kræsjer med stemplene og det KAN være fatalt.
Skru ut tennpluggene for å lette vridning av motoren.
Vri alltid motoren i den naturlige retning så lenge ingenting annet er beskrevet.
IKKE vri motoren etter kamhjulene.
Sjekk moment på alle bolter du skrur til.

1. Start med å jekke opp bilen og skru av hjulet på passasjer siden.


2. Demonter luftfilter og luftmengdemåler.
3. Demontert Dynamo og Servoreim
4. Demonter registerdekselet


5. Vri veiva til nedre reimhjul står på merket sitt.
6. Skru ut de 6 braco boltene som holder nede reimhjul. Disse kan være så tilgriset at du ikke ser de. Bruk stålbørsten for å rense de før du begynner å skru.


7. Løsne strammehjulet og ta det helt av.


8. Løsne løpehjulet og ta det helt av.
9. Ta av reima.
10. Pass på å hive reima, løpe og strammehjulet med en gang så du ikke forveksler de med de nye.
11. (Valgfritt) Skru løs de tre skruene på vannpumpa og løsne denne.
12. (Valgfritt) Sett inn ny vannpumpe og sørg for at pakningen kommer riktig på plass. Skru til boltene. (Sjekk riktig moment i Haynes)
13. Sett på det nye løpehjulet med ny bolt. Stram bolten med moment (sjekk Haynes)
14. Tre på den nye reima på nedre reimhjul og sett på ytre reimhjul. Lurt å bruke nye bolter her. De skal strammes med 20nm. Pass på at veiva fortsatt står på merket sitt.
15. Tre reima opp langs løpehjulet og over kammene. Pass på at den er stram hele veien her.
16. (Kan kreve ett par ekstra hender). Tre reima over vannpumpa og sett på stramehjulet og entre skruen.
17. Holdt igjen kammene forsiktig og vri veiva forsiktig slik at all eventuell slakk blir tatt opp på strammehjul siden (venstre på illustrasjonen).
18. Stram opp strammehjulet og skru til med moment.
19. Sjekk at allt fortsatt står på merkene sine.
20. Dra motoren en runde på veiva og se at allt fortsatt står på merkene sine.
21. Ta av ledningen fra coilen til fordeleren og dra den noen runder på starteren.
22. Montert ledningen og start bilen opp. Allt skal være perfekt nå :)
23. Monter registerdeksel
24. Monter servo og dynamoreim.
25. Monter luftfilter og LMM
26. Monter hjulet og jekk ned bilen.
27. Klar for 60 000 nye KM.

Illustrasjon:


Tilbakemeldinger:


[Ukjent] - 10.01.2010: Flott side :) Er det samme metode for Vectra -98, 1.8 i 16v (X18XE) også?
Sæther - 24.01.2009: Likt som LET motor?
[Ukjent] - 14.04.2008: veldig fint av dere å legge ut sånn informasjon om dette. Tok sikkert ganske lang tid. :)
skaabu - 26.06.2007: gjelder dette c20let også?
sov - 15.11.2006: Hvor er det blitt av bildene?
sov - 02.07.2006: Hvor er det blitt av bildene?
[Ukjent] - 03.06.2006: Flott beskrivelse! :)
[Ukjent] - 01.06.2006: Jævlig bra..