Ressurser ▼
Kodeks :: Howto :: Montering av camberkit

Montering av camberkit

Forfatter: Lexmaul16v

Bytte av foringer til justerbare K-MAC foringer.



Utstyr som trengs:

  • Jekk
  • To bukker
  • Kraftig skrallesett og fastnøkler
  • En medhjelper som ikke er helt blåst i huet

    Merk; de nye foringsboltene har dimensjonen 18mm, istede for 19mm som er orginalt!

    Gjennomgang:

    Jekk opp bilen, ta av bakhjulene og sett på en bukk på hver side under kanalen slik at bilen står høyt og stabilt. Legg noe under bremsecaliperne som kan støtte vekta av bakstillinga. Den er ikke så tung, bare 10-15kg. Grunnen til dette er at bremseslangene kan bli revet av hvis du bare slipper bakstillinga ned på bakken.

    Skru så av nedre støtdemperfeste og nedre stabstagfeste.



    Støtdemperfestet har en tapp som sitter litt fast i bremsecaliperen, napp ut denne, og bakstillingen er fri. Slipp ned bakstillingen, og pass på så bremseslangen og brekkwiren ikke er under kritisk stress. Skru så ut boltene som holder bakstillinga og foringene på plass (19mm).



    Sørg for at du har greit med plass på både høyre og venstre side av foringen. Sett så foringsavdrageren (koppen som fulgte med) på foringen. Stikk bolten som sitter på foringsavdrageren igjennom foringen og sett skjæreskiva på andre siden med skive og den medfølgene mutteren etterpå.



    Skru foringen ut (18mm). Etterhvert som du skrur inn mutteren finner du ut at pipa du bruker ikke er dyp nok, hvis du ikke bruker en veldig dyp pluggnøkkel da. Så skru ut igjen mutteren, og legg en pipe e.l i mellom skjæreringen og mutteren, skru så resten av foringen ut av festet.

    Ta ut bolten som sitter i K-mac foringen, og ta av den ene delforingen. La den andre sitte på. Klin inn yttersiden av delforingen som sitter på senterstålet (sylinderen) med det medfølgende fettet. Dytt så foringen inn i foringsfestet, bruk hammer for å banke foringen helt inn. Bruk noe i mellom slik at du ikke skader foringen. Når den ene delforingen med senter er inne, dytter\banker du den andre delen inn på den andre siden. Bruk masse fett her også.

    Du har sikkert fått med deg at foringen er eksentrisk, altså, hullet er ikke i midten. Hullet skal være i overkant, nærmest ramma på bilen, da er det lettere å skru den på.
    På ytterleddene av bærearmen må du huske å holde låsemutteren på plass før du har banka hele bolten igjennom, eller så får du den ikke på. Stram mutteren sånn passe, ikke skru på bolthodet, men på mutteren. Bolten skal brukes til å justere bakstillinga.

    Nå er det bare å skru på bolten, så ser du at du kan justere camberen (innerledd) og caster (ytterledd) på bakstillinga.

    Lykke til!

    Tilbakemeldinger:


    [Ukjent] - 09.02.2007: Fikk det ikke helt 100% nei.. Men det er bedre enn det var før!
    [Ukjent] - 12.12.2006: ble hjulene helt lodd på deres biler ? sjå meg kom det seg en del, men ikke helt.. skrever fortsatt litt. Jeg brukte bare en vadder på bremse skivene og skrudde det mest muligt lodd
    [Ukjent] - 16.11.2006: Jeg monterte den foringen med størst justeringsområde\størst ståhylse på det innerste festet.. (midten av bilen) For da kan jeg justere camberen mer..
    [Ukjent] - 25.09.2006: Ver 100% sikker på at du presser inn boltane i riktig vinkel i forhold til hulla i foringane. Det er ikkje lett å sjå når man kryp under bilen. Dersom dei går feil inn er dei nesten umulig å få ut igj