Ressurser ▼
Forum :: Annet teknisk :: 4x4 virker ikke
Calibrajinta - 12.06.2006 01:26:13
Karma: 0
4x4 virker ikke

For en stund siden røk clutchen min, og jeg fikk et verksted til å bytte den. Men når han skulle bytte den måtte han ta ut girkassa, og etter det vil ikke 4x4'en virke. Han skjønner ikke helt selv hva han har gjort, men etter mye om og men fant han ut at føleren på venstre bakhjul var ødelagt. Han skifta den, og jeg reiste på merkeverksted for å fjerne feilkoda. Men den kom bare tilbake, for den føleren hadde ingenting med 4x4'en å gjøre fikk jeg beskjed om, det var til abs'n. Så nå skal jeg levere bilen tilbake til verkstedet i morgen, for han tror det er relé som er ødelagt. Noen som vet hvorfor den ikke vil virke?

Svar:

Carl-Wilhelm - 18 år siden
Karma: 0
Det at følerene ikke har noe med 4x4 å gjøre er tull.
4x4'en blir koblet inn og ut etter pulser fra ABS systemet.
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Når jeg sa på merkeverkstedet at føleren var skiftet, bare lo han. For den hadde ingenting med 4x4'en sa han, det var til abs'en. Så vet ikke jeg :S
Carl-Wilhelm - 18 år siden
Karma: 0
ABS'en er en stor del av styringa til 4x4 systemet.
Skage - 18 år siden
Karma: 0
calibrajinta: sannheten er at de fleste opel forhandlerne,med verksted,ikke har peiling på calibra i det hele tattHan har ikke klart å ryke ledningen til temp føleren på kassa da??vet ikke om den kobler ut 4x4 om hjernen ikke får kontakt med den men...
Perry - 18 år siden
Karma: 0
som jeg anbefalte deg ... snakk med protrim f.eks (du bor ikke langt unna vettu ) før du gjør noe med den på opel
Krypton| / Jim Roger - 18 år siden
Karma: 0
Jeg forstår det sånn at 4x4 lampen lyser ? Få opel til å lese ut feilkode da.
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Skage: ja, det stemmer nok, men da burde de sette seg inn i det og

Ja, jeg kunne tatt kontakt med Protrim, men mener han skal få reparere den når det er dem som har ødelagt den. Jeg leverte bilen der i dag, for da skulle han skifte relè (åssen det enn skrives) og da hadde visst en feilkode blitt borte, men ikke den til 4x4en. Så han har bestilt ny føler til svinghjulet. For å sjekke om det er der feilen er... Det viser seg også at det ikke er han sjefen på verkstedet som har drevet med bilen min, slik jeg har trodd. Det er noen polakker som er ansatt hos ham...
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Krypton: Ja har gjort det to ganger, først etter at clutchen var skiftet, men da bare kom feilkoda tilbake. Andre gangen var etter at de skiftet føleren på venstre bakhjul, men den kom igjen da og. I tillegg fikk han på Opel opp to feilkoder til tror jeg. Men husker ikke hva det var, bare at det ikke kunne stemme, for det vistes feilkode på noe som virket...
Krypton| / Jim Roger - 18 år siden
Karma: 0
Hadde vært enklere om du hadde visst hvilken feilkode (nr.) det var.
Du kan jo se om du får til å blinke ut feilkode selv.
Noen som har en link til hvordan gjøre det ?
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Okey... hvis jeg klarer det så
Halvorsen racing:) - 18 år siden
Karma: 0
C-W. Jeg trodde 4x4 ble koblet ut når du bremser i hastigheter over 25km/t.
Hvordan kan da ABS styre 4x4?? Ikke for å være vanskelig er bare nysgjerrig.
Carl-Wilhelm - 18 år siden
Karma: 0
ABS sensorene måler hastigheten på hjula og gir disse verdiene til 4x4 ecu'en slik at den kan se om den skal koble inn 4x4 eller ikke.
4x4 blir og automatisk koblet ut når du bremser i visse hastigheter.
Sim - 18 år siden
Karma: 0
Idioter. hvor mange ganger skal jeg forklare dere at ABS IKKE HAR NOE MED 4X4 SYSTEMET Å GJØRE.....

ECU\N TIL 4X4 FÅR HASTIGHETSSINGNALET FRA SPEEDOMETERET......

DET SKAL VÆRE LAGT UT PŨDENNE SIDEN OM HVORDAN MAN LESER UT FEILKODENE PÅ HELE BILEN SAMT 4X4 STYRINGEN...

BOR I OSLO OM DU TRENGER HJELP MED Å FIKSE BILE Calibrajinta.

MIN MAIL ER josipbuljac@hotmail.com

Dere som ikke har peiling på 4x4 systemet bør heller ikke komme med tips dere tror er riktige. att det går ann....

Hehe. sorry at jeg tråkker noen på terne he men har skrevet mye om dette systemetpå dette forumet før, ser ikke ut som om noen bryr seg heller.

Sorry Car. for at jeg viser agresjon
Lille Calibra - 18 år siden
Karma: 0
unaz unødvendig stemning dette da ^^ mye å bli sint for!
Øystein - 18 år siden
Karma: 0
Har vel egentlig ikke sett hvor ellers det står forklart.. Kan du liste opp tråder hvor det finnes riktig info om dette da istedet for å fyre på alle plugger. Kommer tross alt nye folk hit omtrent hver dag.
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Takk for at du vil hjelpe meg ihvertfall Sim
Sim - 18 år siden
Karma: 5
Ok sorry folkens.

Fordelingskassa er koblet slik:

For at 4x4 skal virke trengs det spenning til magnet ventilen som sitter på fordelings blokken til venstre i motor rommet sett fra venstre.

denne spenningen kommer i fra ecu'n gjennom sikring 19 (om jeg ikke husker feil) gjennom temp sensoren som er koblet i serie med magnet-ventilen. (slik er det koblet på de tidligere modellene) eller er temp sensoren koblet direkte til ecu'n for 4x4 systemet.

Bremse pedal bryteren er koblet slik at når pedalen ikke er trykket gis det 12V+ til ecu'n for 4x4 systemet. når pedalen trykkes mister ecu'n 12V+ og bremselysene tennes.
Ved en hastighet over 30km/t (Mener jeg og huske) kobler 4x4 ut ved bremsing og ikke ellers.

Får at systemet skal vite hastigheten på bilen brukes det en puls omformer som sitter på baksiden av speedometeret. siden det er brukt wire fra girkassa må det produseres et digitalt signal som skal gi info til 4x4 ecu'n og kjørekomputeren. (hvis dennes sensoren som sitter bak speedometret og produserer digitale pulser slutter 4x4 og virke ved ca 2000rpm, kjørekomputeren vil heller ikke virke riktig.)

ABS HAR IKKE NOE MED 4X4 SYSTEMET Å GJØRE .

Det har seg slik at denne berømte magnet-ventilen er litt sær og kan forandre karakteristikk ved temperatur forandringer og alderdom. Noe som igjen fører til upolitelig drift.

Systemet er bygget opp slik at ecu'n skal kjøre en selv diagnostik på sensorer og magnet-ventilen.

Når magnet ventilen trekkert mere strøm en beregnet (AMPER) tror sytemet den har kortsluttet, og systemet går i nød modus kan vi si.

Når magnet ventilen trekker mindre strøm en beregnet. Tror systemet at det er brudd i kretsen, og systemet går i nød modus.

Trykk bryteren kan også lide av alderdom. Bryteren er stilt inn til og vise sluttet krets ved riktig trykk i fordelingskassa (det vil si fra fordelingsblokka ned til fordelingskassa via et hydraulikk rør.) Skulle røre ryke eller fordelingskassa ikke være tett eller det er lite servo olje hvil selfølgelig trykke minke. dette er skadelig for fordelingskassa og siden bryteren registrerer dette trykkfallet vil systemet kutte spenningen til magnetventilen og man kan derme kjøre til nærmeste verksted. (som ikke har peiling i det hele tatt)
Denne bryteren er bygget opp med en fjær som kan justeres med en liten skrutrekker imellom flatstiftene som ligger på trykkbryteren.

Temp sensoren på på fordelingskassa ar i oppgave og kutte ut fordelingskassa hvis temperature overstiger 160 grader (mener jeg og huske) temperatur økning kan skyldes feil slitasje på dekkene foran og bak.
Mange tror at denne skjevheten registreres av ABS-sensorene FEIL IGJEN............

Håper dette forklarer litt i korte trekk hvordan systemet virker.
Det er mulig og lage en enkel kobling som gjør at man slipper disse teite problemene. Kan være behjelpelig med dette men da må styre enheten for 4x4 sendes til meg for at det skal se helt orginalt ut ellers kan man lage en liten tjuvkobling. Systemet vil virke på samme måte, med et untak, Hver gang man bremser kutter 4x4 ut selv under 30km/t men hvem bryr seg om det....

Ingen sure miner håper jeg.....

Sim

Skage - 18 år siden
Karma: 0
Høres ut som duhar peiling på dette,vil du komme å titte på min??4x4 virker ikke,sikring 19 bare ryker, det virket før,så fikk jeg byttet kasse,etter det kom problemet,aner ikke hva han har gjort han som bytta den!!ikke får jeg fatt i han heller!!Bor 4 mil fra oslo. Betaling blir vi enige om
John Richard - 18 år siden
Karma: 0
OMFG Sim!

Fantastisk innlegg. Pluss til deg. Legger også denne tråden i sticky-tråden
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Veldig bra Sim ja Tusen hjertelig Tar kontakt med deg om jeg ikke får fiksa det jeg.
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Skal forresten levere bilen igjen i morgen, så blir spennende om han har tid til å gjøre noe da... For han har hatt endel unnskyldninger nå Gir dere beskjed så fort jeg vet mer...
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Hmm... leverte bilen igjen i dag. Og da fant han ut at det fantes ikke noen føler til svinghjulet på bilen min, fordi han trodde jeg hadde en nyere calibra. Så han hadde bestilt den føleren uten å vite om jeg hadde det engang... rart... Det var 3 polakker som dreiv med bilen min, og de ble ikke helt enige virka det som, om hva de skulle gjøre... så pappa gikk og prata med han som eier verkstedet, og fikk han til å bli med dem... Da fant han til slutt ut at 4x4en funker når man kobler til sånn feilkode søker, eller hva det heter. Så han mente det var en ledning som var ødelagt eller noe, på den "kontakta" som man setter i den feilkode søkeren. Men vet ikke jeg
Carl-Wilhelm - 18 år siden
Karma: 0
Du har veivsensor på din motor jo. Den sitter i overkant av servopumpa i blokka, og ledningen går opp ved støtdempertårnet.
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Hva mener du nå CW?
Carl-Wilhelm - 18 år siden
Karma: 0
Alle C20XE'er / 2.0 16v motorene til Opel har veivsensor, uansett alder.
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Hmm...tror jeg skal skrive ut det dere har fortalt meg her jeg nå, og fortelle han det... for han kan tydeligvis ikke opel... eller bil idet heletatt kanskje (?) Han ene polakken han har der er visst spesialist på opel... men virker ikke slik
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Jeg kjører forresten med den kontakta ute nå... fikk beskjed om det... den skulle være ute til det ble fiksa. Vet ikke hvorfor jeg... er ikke skadelig det, eller?
Carl-Wilhelm - 18 år siden
Karma: 0
Det er teknisk umulig på noe som helst måte å få starta motoren uten veivføler..
Classic - 18 år siden
Karma: 0
Ja det går ikke.
Kanke være veivføler de mener...

Sikkert bare problemer med å forklare seg.
Hvis de i det hele tatt vet hva de holder på med.
Skage - 18 år siden
Karma: 0
De driver ikke bare å surrer med temp sensoren til kassa da??
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Har snakka litt med pappa nå, for å prøve å skjønne det litt bedre. Jeg kjører med den kontakta ute fordi da har jeg 4x4. Står kontakta i, funker den ikke. Jeg skal forklare han på verkstedet hvor denne veivføleren sitter (slik CW har forklart), så får han skifte den. Hvis ikke er det muligens brudd på den ene ledningen, som går inn i denne kontakta.
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har peiling på 4x4, men hvordan skal veivføleren ha noe innvirkning på den da? -uansett, hadde den føleren vært gåen, så er det som Carl-Wilhelm sier ikke mulig å få starta motoren. (Det er hvis den er skikkelig ødelagt da, kan virke hvis det er litt skade på skjerminga f.eks, men en merker det uansett godt på gangen på motoren, og vil få feilkode..)
Carl-Wilhelm - 18 år siden
Karma: 0
Ja, er nok lurt å si at denne sensoren ikke har NOE med 4x4 systemet å gjøre..
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Det er litt frustrerende når jeg har så lite peiling, men de har tydeligvis ikke mye peiling de på verkstedet heller. Så denne føleren har ingenting med at 4x4en ikke vil virke? Men da må det være brudd på en ledning da? Eller hva tror dere? Det som er rart, er at 4x4en funker nå som kontakta ikke står i...
Skage - 18 år siden
Karma: 0
hvem kontakt er det??er det den som er plugget inn i kassa??vil tippe at det er tempsensoren de driver å surrer med jeg......
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Det er den som er venstre sida på bilen, helt inntil frontruta omtrent. kan prøve å få tatt bilde av den eventuelt, hvis det hjelper.
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
ALDL? altså den de tar ut diagnose med?
Den kobles ikke i noe som helst den, eller, det er en tom plastsokkel til den, men om den er festa der eller ikke har ingen ting å si..
Kjødemannen - 18 år siden
Karma: 0
der står nåken tappa nede i feste til diagnosekontakta
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Hmm... pussig wanvik.. for når den kontakta er ute, har jeg 4x4, men ikke når den står i
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Jeg må nok moderere meg litt tror jeg.
Har kommet frem til at det ihvertfall på noen er en liten tapp som forbinder to pinner i kontakten når en setter den i sokkelen.

Kan ikke huske å ha sett noen på de jeg har skrudd på, og har glemt å sette i sokkelen flere ganger (både på min egen og andre biler) uten å merke forskjell etterpå.

Dette skal jeg lese mer om utpå kvelden når jeg får tid, kanskje jeg finner ut hva problemet kan være også
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Du er jammen snill
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Nå er ihvertfall veivføler bestilt og mottatt... skal sjekke i mårrå om det funker om vi bytter den...
Classic - 18 år siden
Karma: 0
Nå må du slutte å surrre

Hvis det virkelig er veivføler du har bestilt og tror skal gjøre noe utslag, må jeg desverre skuffe deg.
Den har lite med 4x4 å gjøre, dessuten, som sagt, så hadde ikke motorn startet engang om denne var defekt.
Den sitter ei heller til venstre ved vinduet,
den sitter framme på blokka ved registeret på høyre side langt nede.

Vet ikke helt hva det kan være som du mener sitter til venstre ved frontruta?
Er det på motorblokka du mener?
Eller er det den diagnosesaken Wanwik snakker om?
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Jeg vet ikke hva slags "kontakt" det er bare fått beskjed om at der en kontakt...

Surrer jeg ja? kan hende det... men blir litt forvirra
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Nå er veivføleren skifta... og kontakta satt i igjen. 4x4en skal fungere nå... skal ut og prøvekjøre den i mårrå tenkte jeg. hadde ikke lyst noen varsellampe når pappa kjørte den hit før i kveld... så da er det kanskje i orden.
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Hmm...funka ikke varsellampa lyser i dag.
Perry - 18 år siden
Karma: 0
mulig du kan ta deg en tur til valdres å slippe å bruke så mye penger hos det verkstedet... veivakselføleren er ikke gratis akkurat.

Kanskje jeg kan titte på den i neste uke?

Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Jepp..skal høre med pappa. han som bestemmer, siden han må betale men du kan sikkert ta en titt på den, om du ikke skal ha mye for det?
Perry - 18 år siden
Karma: 0
brillene mine er nedbetalt for lenge sia så en kikk skal jeg ikke ha noe for

Er bare litt nyskjerrig på hva faen det verkstedet overser
Dumt å betale for å bytte ut ting som virker
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Ja, det er jeg enig i. Så du vil komme og se på den for meg altså? Du er en knupp...
Perry - 18 år siden
Karma: 0
jeg lover ikkenoe anna enn at jeg ser på den jeg opplevde endel rart med min egen 4x4 da jeg hadde det så kan iallefall utelukke endel ting hvis jeg får tenkt litt

husker ikke helt om det står noe sted her men åssen er status på sikring nr 19? holder den eller ryker den?
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Ikke spør Perry.. jeg har ikke peil

Neida, men hadde vært fint om noen ville se på den.
Perry - 18 år siden
Karma: 0
skal se om vi får til noe kommer hjem på mandag/søndag tipper jeg
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Okey... send meg pm når du veit da vettu. Pappa prøvde å fjerne feilkoda istad, men gikk ikke. lampa lyser like fordømt enda... men hvis jeg først tar ut den kontakta der man søker etter feilkoder, og putter den i igjen, lyser ikke lampa lengre. men så fort jeg stopper bilen, kommer lampa igjen...
Krypton| / Jim Roger - 18 år siden
Karma: 0
Perry : Prøv å lese ut feilkoder, om du får sett på det da.
Calibrajinta : En feilkode er ikke at lampa lyser, det bare indikerer at noe er feil. En feilkode er et nr. som du kan blinke ut med lampa. Det nr. forteller deg hva som er feil.
Knotete forklart, noen andre kan sikkert forklare bedre om du ikke skjønte.
Perry - 18 år siden
Karma: 0
den feilkode saken har jeg aldri fått til
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Jeg visste egentlig det Krypton, men jeg er ikke noe flink til å forklare meg jeg heller, spesielt når det er ting jeg ikke er så flink til Men er kun verksteder som kan gjøre det? Pappa skulle prøve viking her på Dokka sa han...
Perry - 18 år siden
Karma: 0
opel leser feilkoder gratis mener jeg å huske.
med en guide her kan jeg og lese feilkoder men har prøvd ...
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Nope, Opel tar rundt 200 kroner tror jeg det var...

Hehe, moro å høre at du ikke får til alt heller *mobbe*
Perry - 18 år siden
Karma: 0
jeg er LANGT fra noen calibra spesialist hehe jeg har bare lært meg hvem jeg snakke med om enkelte problemer
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Jasså, sleiping hehe...neida.
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Hmm...*klø seg i huet* Vært ute og kjørt med bilen i dag. Starta og stoppa den flere ganger, fordi jeg har vært diverse steder. Siste gangen jeg starta opp igjen merka jeg at lampa for 4x4en ikke lyste, og rattet ble plustelig mye tyngre liksom... og den ble liksom tyngre på gira, eller hva jeg skal si... Kom plustelig 4x4en tilbake da, av seg selv eller?
Jodda - 18 år siden
Karma: 0
Ja det er nok opels patenterte selv-reparerings-mekanisme som slo til nok en gang.. hehe
Brovold - 18 år siden
Karma: 0
når 4x4 lanpen slår seg på under kjøring hva kan det være?
vrir jeg teningen av å på så forsvinner den????????
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Titti: Jeg jublet nok for fort, fort når jeg kjørte i går kveld og i dag, så lyser den like "fint" igjen Perry kom og hjelp meg, hehe
Sim - 18 år siden
Karma: 0
hver si god neste. Da var Skage sin i orden...
Skage - 18 år siden
Karma: 0
Da vil jeg bare si at de som sliter med 4x4 bør ta en prat med Sim,mannen som virkelig vet hva han prater om
Han har sikkert mer peiling på 4x4 enn alle opel forhandlerne i norge til sammen.
Fikset el feilen min ganske kjapt,bare å få på mellomakselen nå!!
John Richard - 18 år siden
Karma: 0
*imponert*
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Kanskje jeg skulle ta meg en tur til Nittedal da, om jeg ikke får fiksa det nå? Skal ha den inn på Opel nå, for er lei av detta møkkaverkstedet het på Dokka, sorry uttrykket.
Skage - 18 år siden
Karma: 0
du sparer nok både tid og penger på å ta den med til sim!!opel kan ganske enkelt ingenting!!!
Også er han utrolig flink til å forklare,jeg skjønte mye mer om åssen 4x4 virker etter å ha pratet med han!!
Perry - 18 år siden
Karma: 0
høres ut som en plan c.jinta nittedal er jo bare ett "steinkast" unna
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Takk for info Skage Høres ut som en dyktig kar dette
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Perry: Skulle ikke du se litt på den og da?
Perry - 18 år siden
Karma: 0
jooo men jeg har endt opp i tidsklemme
fikk plutselig mye mere å gjøre med bilen (les: anlegg) pluss endel hit og dit ang. huset i torpa så jeg har vanskelig for å få planlagt noe på dette tidspunkt
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Skjønner det da, men hadde vært fint om du hadde kunnet stikke innom en tur du er på Dokka da Hvis du får til det
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
hmm, ikke det at det har så utrolig mye å si nå, men mulig du kan få tilbake litt penger for det..

Nå som jeg leste en annen tråd om 4x4 her skjønte jeg plutselig hvorfor de har bytta veivføleren din.
Som sagt tidligere, så har den jo ingen ting med 4x4 å gjøre, men det de har gjort, er nok at de har lest ut feilkoder på motoren istedenfor 4x4, og når motoren ikke går, vil en bestandig få feilkode på veivføler samme faen så lenge denne ikke er ødelagt. DA gir den faktisk en annen feilkode, "incorrect signal" såvidt jeg husker ;P

Burde vel strengt tatt få tilbake en tusenlapp eller to på grunn av det der, alt avhengig av hvor mye de har tatt for å bytte den.
Egentlig burde du ikke betalt for diagnose engang, når de har klart å tatt den helt feil.
Perry - 18 år siden
Karma: 0
jeg betalte 2800kr inkl. mva for skifte av den veivakselføleren hos Topp Auto...
Eivind - 18 år siden
Karma: 0
Wanvik: Ikke sikkert de leste ut feil feilkoder, men de har nok feiltolket det ja. For denne koden får du uansett hvilke feilkoder du leser ut så lenge motoren ikke er igang.
Perry - 18 år siden
Karma: 0
http://www.nostedhallen.no/filer/alltom4x4.pdf
her vil du finne MASSE info om 4x4 systemet... legger linken inn i teknisk tips og triks jeg

Tusen takk Eivd!
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Jippi!!!!! Jeg klarte å lese ut feilkoder *stolt* men var ikke noen feilkoder da.. kun 12 og 31 slik eivd fortalte meg. Tusen takk eivd og Perry for hjelpa Nå skal jeg få bytta koppen til servo-olja og evnt. en slange til servoen, så får vi se om det lurer 4x4en tilbake Jeg skylder dere en! Så let me know
Perry - 18 år siden
Karma: 0
np gøy at vi klarte å lede deg i riktig rettning hehe
Forresten... du vet under trykkakkumulatoren (den svarte kula på passasjersiden i motorrommet... derifra går det noen rør... noen av dem har gummislanger tredd over seg... det er vel ikke noe olje i de gummislangene som ligger utenpå metallrøra?
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Det vet jeg ikke Perry, skal se på det. Vet ikke helt om jeg vet hvor du mener, men hvis ikke får jeg pappa til å gjøre det... Hvis det er olje der, hva med det?
Perry - 18 år siden
Karma: 0
nei bare lurer
ett problem jeg hadde med min bare
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Okey
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Nå har jeg skifta koppen til servoolja, fordi jeg fikk et tips om servolekkasjen min kunne være årsaken. Men funker fortsatt ikke Virker som den fortsatt "svetter" rundt koppen... hva er galt da?
Turbonetics - 18 år siden
Karma: 0
Tror ikke det har noe som helst med det å gjøre. Eg ville kontakta Sim her på forumet viss eg var deg.
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Okey takk
Skage - 18 år siden
Karma: 0
Er bare tull aa drive aa teste det ene og det andre,bare kontakt sim, det gjorde jeg,og ting ordnet seg for en liten slant penger!! Istedenfor aa teste det ene og det andre,han har ihvertfall virkelig peiling!!

Men han er vel paa ferie fram til midten av august tror jeg!bare saa du vet det
Calibrajinta - 18 år siden
Karma: 0
Okey, takk for info Skage
Opel 2re - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
har lest hele denne tråden nå og blei litt irritert når det ikke sto noen løsning på dette.... Ser det er lenge siden, men er nysjerrig alikevell.
Calibrajinta - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Jeg har fortsatt ikke funnet ut hva som er galt, hvis det var meg du var irritert på.....
Opel 2re - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hehe neinei ikke irritert på deg. men ble litt revet med når jeg leste denne tråden og hadde håpt på et svar på hva som var galt på slutten bare det
Calibrajinta - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Okey =) Kjæresten min driver og prøver å finne ut av det nå... skal skifte akkumulator bl.a. så skal gi beskjed når jeg vet noe mer =)
K-c - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
sitat: Det er mulig og lage en enkel kobling som gjør at man slipper disse teite problemene. Kan være behjelpelig med dette men da må styre enheten for 4x4 sendes til meg for at det skal se helt orginalt ut ellers kan man lage en liten tjuvkobling. Systemet vil virke på samme måte

har du oppskrifta på tjuvkoblinga?
Eivind - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
Turbonetics: Hvordan i all verden kan du si at lekkasje på servosystemet ikke har noe med det og gjøre??? Finnes det lekkasje mellom servo og magnetventil er det jo klinkende klart at det vil ha negativ virkning på ventilen når den er avhengig av ett vist trykk for og lukke/åpne!
K-c - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
leste litt på forumet, når du har lekasje på servoen kan du ha fått havari på en simring i fordelingskassa da spruter all olja tvers gjennom, inkludert servoolja.
Turbonetics - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
Jeg blir overraska viss det er det som gjør det fordi jeg hadde en lekkasje mellom servo og magnetventil men 4wd virka helt fint.Måtte etter fylle ca 0,5 liter etter 2,5-3mils kjøring. Men det siste året har mitt 4wd oppført seg på samme måte som calibrajinta sitt. Viss jeg slår av motoren i fart å starter den igjen så forsvinner lampa å 4wd virker. Har aldri skjedd at lampen blinker eller kommer på mens motoren går, Nå er bilen nedplukket så det blir ikke fikset med det første,men har liggende 2 magnet ventiler (en er faktisk ny i eske) Som jeg skal prøve med. Å viss jeg ikke får det til så kommer jeg garantert til å kontakte Sim.Det vil jeg anbefale deg calibrajinta til å gjøre og så du får orden på det en gang for alle Blir for mye frem å tilbake å spekulering i denne tråden.
K-c: Viss du tar ut sikringen så går det ikke så mye servoolje igjennom men det er ikke bra å kjøre med.Bare som en nødløsning. Dessuten så ødelegger ATF oljen lamellene så da må det skiftes også.
Turbonetics - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
Eivind; Etter som jeg forsto på scanche så var det ganske mye trykk fra servoen men at det var en del å gå på med tanke på lekkasje og at servoen blir slitt og pumper dårligere.
MrCarCrazy - 12 år siden
Karma: 0
hvordan lager du den tjuvkoblinga Sim???
Dj_Devil - 12 år siden
Karma: 0
Tror nok ikke SIM er aktiv i forumet lenger.
Siste innlegget personen skrev på forumet var i 2009
MrCarCrazy - 12 år siden
Karma: 0
ok

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!