Ressurser ▼
Forum :: Off topic :: Opel Astra 1.8 ..
Raymond - 20.10.2005 21:01:39
Karma: 0
Opel Astra 1.8 16V (C18XE) Til turbokonvertering hos CWTPreforman..

Jah.. datoen er nå satt.. 31.10 til 06.11.

Da skal motoren i Astran min få mere HK, og overhalles hos CWTPreformance. Gleder meg som en liten unge.. tenkte og filme før og etter på lyden og litt andre ting.. spennende dette her.. vet det ikke er calibra, men er opel

Slinkey: Håper på bilder under byggingen her!!

Svar:

Timmy - 19 år siden
Karma: 0
Grattis...
Må kanskje en tur til Grimstad i den perioden
Johnny B - 19 år siden
Karma: 0
fett. er det mye du ca skal du ha da??
Raymond - 19 år siden
Karma: 0
vel, jeg er noe opptimistisk, men slinkey regnet med alt fra 160 til 200Hk, så la oss si 160 da =)
Johnny B - 19 år siden
Karma: 0
er jo greit det da å orginalt er det??
Raymond - 19 år siden
Karma: 0
125.. er en 1.8 16V Sport
Raymond - 19 år siden
Karma: 0
Jeg får kjøre den inn en uke eller no, så skal jeg få målt hvor mange Hk det er i den tenker jeg..
Johnny B - 19 år siden
Karma: 0
hehe fett
Timmy - 19 år siden
Karma: 0
Skulle målt den først orginal...
Raymond - 19 år siden
Karma: 0
ja, vet ikke om dette kansje er noe slinkey kan fikse for meg.. han er jo ikke her nå.. WHERE ARE U??
Perry - 19 år siden
Karma: 0
31/10 ? har han sagt hvor lang tid det vil ta? eller.. det du mente med 6/11 sikkert får håpe den er ferdig før jeg kommer nedover
Johnny B - 19 år siden
Karma: 0
skal du bare ha turbo på den?? eller skal du bytte stempler og annet div??
kiv_tuning - 19 år siden
Karma: 0
Det skal bli morro å se hvordan effekten blir! Er ikke bare å banke sammen en turbomotor selv om man har turbo og grenrør.... Her skal coolerslanger dras, hva slags turbotrykks justering skal brukes. Dyser/tillegssprut. hvordan unngå tenningsbank, måle lamdaverdi med bredbåndslamda osv.
Men alt går ann så stå på!!! Og lykke til!
Boost - 19 år siden
Karma: 0
Ja, det må nok til litt mer enn det som er inkludert i det kitet tror jeg.
Raymond - 19 år siden
Karma: 0
vel, slinkey har jo peil, derfor jeg setter den til han

Stempler og sånt blir nok orginalt for denne gang, men hvem vet... kansje bytte det senere?

Har lyst og kjøre på bane med dere calibra folk neste sommer

Med min STV
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
I utgangspunktet så blir det satt i større dyser, og det brukes en progressiv bensintrykksregulator for å justere bensintrykk både på bunn og på topp.
Dette justeres selvsagt med bredbåndslambda.
Turbotrykk regner vel med å kunne kjøre 0,6-0,7 bar.
Blir underholdene prosjekt dette. I starten av uka er selve kittet her, og vis Autoshine gir tillatelse så kan jeg nok legge ut noen bilder av det, og underveis.

Vet at det har en rullende landevei i tønsberg, men den tror jeg er like pålitelig som lottorulla til flissundet så vet ikke hvor mye det har for seg. Kunne jo alltids fått lurt til en måling med G-Måler før og etter.
Raymond - 19 år siden
Karma: 0
Yess.. hadde vært fint og få målt den =).. Bare og slenge ut bilder.. Gleder meg!
kiv_tuning - 19 år siden
Karma: 0
Ville nok heller satsa på en lottorulle enn en G-måler. G-måler gir en viss pekepinn. Omtrent som å regne ut hk etter tider og toppfart på 402m dragg.
Og ja legg ut noen bilder!!!
Boost - 19 år siden
Karma: 0
Dere kan bruke lottorulla både før og etter, da ser vi forsjellen, selv om tallene ikke er helt riktige.
KK - 19 år siden
Karma: 0
Slinkey.. da har jeg snakka med autoshine, vi bytter

si et lite pip på msn eller noe hvis du lurer på noe.
puddel - 19 år siden
Karma: 0
man får testa hk her i holmestrand.. en halv time kjøring fra tønsberg.. botne bil..
///Calibra/// - 19 år siden
Karma: 0
Blir bra dette!
Men er ikke de motorene chipet originalt..?
Boost - 19 år siden
Karma: 0
Alle biler er chippet orginalt.
///Calibra/// - 19 år siden
Karma: 0
Trim-chipet, da.
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Kan ikke akkurat si at en orginal motor er trimmet.
Autoshine: kan alltids finne en benk rundt forbi som du kan teste
Raymond - 19 år siden
Karma: 0
ja, en kammerat sjekka en 200sx der for en stund siden (botne bil).. når jeg tenker etter.. fean og folk stirra der når jeg kom med astran en gang.. vekker oppsikt med sommerfangeren.. hehe
john magne - 19 år siden
Karma: 0
skal bli spennende å se resultatet da! har montert omtrent akkurat lik turbo på ein slik 1,8 16v tidligere i astra stv og den gikk faktisk ganske bra!! ivertfall som natt og dag i forhold til orginalt!
så du kan nok glede deg!
///Calibra/// - 19 år siden
Karma: 0
Søstra mi har en C18XE, og den sa selger skulle være trimmet fra fabrkk.
Raymond - 19 år siden
Karma: 0
Slinkey:
Har begynt på det slange greiene fra Innsug til IC.. Det er ikke noe problem og få alt ned til nederst i motoren mot fronten, men derifra lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre.. spørs jo helt hvor jeg monterer IC hen, men regner med at det er plass rett foran radiatoren.. bare ta og flytte litt på tuta

Tar av fangeren i morgen og sjekker litt, hvis jeg mangler noe, så skal jeg hente deler på Tirsdag

Slenger opp et bilde av IC i kveld.. du må se hvem vei du vil ha den .. det er ikke to rette ender på IC`n for og si det sånn...

noe alla dette tror jeg


edit: bilde virker ikke
john magne - 19 år siden
Karma: 0
ville montert IC med stusser rett ut mot sida,og montert den vanlig inni fangeren like under/bak skiltet. der har du plass. ivertfall med stylingfanger. så om du ikkje har ic med stusser ut mot sida,sveiser du om stussene,eller kjøper ny IC. du selger jo ic selv??
Carl-Wilhelm - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Da var turbokittet her:

Forklaring på de forskjellige delene:
Store røde som sitter på manifolden er ekstern wastegate. Denne kan man justere turbotrykket på. Denne har en ventil som åpner og slipper eksosen ut fra motoren til downpipe uten å gå gjennom turbo.
Begrenser trykket.

Røde dingsen til venstre er bensintrykksregulator.
Denne kobles på bensinreturen og her justerer man ett grunntrykk som man har på tomgang, og så justerer man ett trykk man får ved max turbotrykk. På denne måten får man perfekt bensinmengde (trykkjustering har veldig mange begrensninger, derfor anbefales også større dyser)

Lille røde til høyre er dumpventil. Denne er spesiellt for motorer som får ustabil tomgang med vanlige dumpventiler, så denne holder LUKKET på tomgang.

Røret helt til venstre er starten på downpipe. I enden av denne (nederst på bildet) sveises det på ett rør / bend og det som måtte trengs for å passe akkurat din bil.

Så har du turboen. I topp er olje inn, i bunn er olje retur.

Det bøyde røret nederst i bildet er i utgangspunktet for å sveise inn i bunnpanna, men isteden for det borrer jeg i blokka, gjenger opp og setter inn en nippel der. Funker greit i bunnpanna og, men er en ekstra sikkerhet å ha det i blokka.

Til høyre ligger slange for oljetilførsel og for vakum/lufttrykk til ekstern wastegate.

Edit: Flere bilder:

Raymond - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
o.. cant wait
Carl-Wilhelm - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Forresten så må jeg flytte denne til off topic. Ikke calibra materiale.
Carl-Wilhelm - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Når jeg tenker etter er det en rulle her i byen og.. Kan ringe å høre hva de skal ha.
Raymond - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Utsatt 1 uke.. , bedre tid til og feste IC og greier
Gundersen Auto Parts - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Dersom du skal ha den ned til deg Slinkey, kan du jo ta turen på TC motor... Er jo ikke mer enn en drøy halvtime fra deg det...
Carl-Wilhelm - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Hvor ligger TC motor?
Raymond - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Jadda.. dette som skulle bli gledens uke startet dårlig dere.. greit nok, ustatt en uke, men i dag løsnet strammehjulet til reg reima.. prøvde og fikse det i dag, men den startet ikke ..

Vi er ikke helt sikre på hvordan det gikk med ventiler og toppen, men her får jeg bare byne og BE til høyere makter

Skal se mere på den til mandag..

Noen som har det skjemaet om hvordan hjulene skal stå på en 1.8 16V?
hAvard - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Dont worry be happy jeg fiksern for deg
Raymond - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Nederlag styrker karakteren!

Gleder meg bare enda mere til og få den i gang med turbo nå!
Raymond - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Nå er toppen levert til plansliping.. var så heldig at jeg hadde en hel topp med alle ventilene liggende på en annen delemotor.. pakkningene er bestilt, og de kommer i morgen..

i kveld eller i morgen skal jeg demontere den toppen som står i bilen, og sjekke ev.skader..

hAvard: vi må sjekke IC og festemuligheter en av kveldene..


kansje jeg lager en "how to" på bytte av topp på 1.8 16V C18XE motor.. selv om det ikke er calibra..
turbomega - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Om du lager det så er det jo det samme for Calibra med X20XEV da..
hAvard - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
blir bra nå... alle toppboltene er av nå bare å skru av det forbanna innsuget... jævli trangt inni der
Raymond - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
hehe.. ja, da fant vi ut at minst en ventil var gåen .. men, hadde nytt liggende... venter på toppboltene.. de kommer kl 930 i morgen, og da er det "bare" og skru alt på plass og starte opp monsteret!!!
Raymond - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Ja, nå har jeg skrudd i litt over en uke, mye prøving og feiling, men i løpet av dagen i dag har jeg et håp om at kansje bilen starter

Da leveres bilen ned til slinkey neste uke igjen eller noe sånt tenker jeg..

er sååååå lei av og skru
turbomega - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Husk å flytte/ta bort ventilasjonsslangen til toppen da!
Raymond - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Turbomega.. hva mener du? Why? etter turbo konverteringen?
Raymond - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Nå er forresten bilen på veien igjen, men den suger falsk luft fra ett eller annet sted.. tror det er pakkningen til innsuget som ikke er skrudd hartnok fast.. '

prøver mere i morgen!
john magne - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
han mener sikkert veivhussventilasjon.. lite lurt å kjøre turbotrykk inn der...
turbomega - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Nåja John Magne.
Veivhushentilasjonen er jo strengt tatt røret ved siden av peilepinnen da..

Men på toppdekselet. Der går en luftslange til innsuget. DEN må flyttes. Hvis ikke fyller du toppen og blokka med ladetrykk når du gir på.
john magne - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
er nå egentli veivhusventilasjonen som går ut av toppen og.. går først fra bunndelen og til toppen,og så ut og inn i innsuget..
Carl-Wilhelm - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Slikt glemmes ikke. Olje/luft separator tank er / kommer på plass.
kiv_tuning - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Skulle ikke motoren vært turbo konvertert nå?....hehe Ting tar tid ikke sant?
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Ting tar tid ja. Jeg har hatt en operasjon så det måtte utsettes, + han hadde registerhavari som han skulle reparere først.
kiv_tuning - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
vet hvordan det er, skulle hatt ferdig motoren min i høst... men nå er det snart vinteren og har enda ikke fått de siste delene. Så får håpe det går i boks før våren.
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Kiv's mangel på turbo kan diskuteres i en annen tråd
(slettet ett par inlegg)
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Da har Autoshine avlevert bilen.
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Og han gleder seg til og få se bilder =).. og gleder meg masse til og hente bilen igjen når den er ferdig.. stereon sluttet og funke, men det gjør ikke noe når jeg har dump =)
John Richard - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Kan du ikke bare få CW til å fikse anlegg i samme slengen
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
CW: Noe oppdatering i dag?
tempel 16v Turbo - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
hvordan blir det med ledningsnett når du turbokonverterer en en vanelig sprutemotor??
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Gjør ingen endringer på ledningsnettet og ECU.
Her sørger vi kun for at bensin og luftforholdet er så optimale som mulig, og det oppnår jeg ved å bruke bensintrykksregulatoren som følger med i kittet for finjustering, sammen med LET dyser. Bruker A/F meter på lambdaen for å se hvordan blandingen blir.
Tenningen endres ikke på noe måte. Bilen må fores med 98 oktan for ikke å få tenningsbank.
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
ville ikkje brukt noen vanlig AF måler til å mappe med. er jo selfølgeli bedre enn ingenting,men ein vanlig smalbandslambda måler kun rett i områder like rundt lambda 1. og det er fint på vanlig kjøring,men når du gir litt mer gass og begynner å få ladetrykk er dette allt for magert. viss du ikkje har breibandslambda ville eg ivertfall investert i eksostemp måler.
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
men det var igrunn lett å få det til å fungere. vi brukte 315cc dyser på den vi byggde og eneste justeringa som måtte til for å få den til å gå strøkent var å justere litt mindre pluggåpning.
wanvik - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Han har vel både bredbåndslambda og eksostempmåler
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Bruker A/F meter på lambdaen for å se hvordan blandingen blir.

Leste dette og tolka det som om han kobla seg inn på orginalen? men om han bruker begge deler er han safe. med let dyser tror eg ikkje han vil slite med for mye varme. men det er jo alltid lurt å ha full kontroll.
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Har bestillt bredbåndslambda, men har ikke fått den enda, så blir å bruke AF meter på orginal lambda intill jeg får bredbåndslambdaen.
Bensingmengden vil jo aldri bli helt perfekt når man turbokonverterer på denne måten, men man kan gjøre ett tappert forsøk på å få den så optimal som mulig.
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
jepp. så lenge bilen går greit er jo d det viktigeste. men ved feil kan dete vere greit å se hva som er galt. skulle eg kjøpt eit eneste instrument utenom turbotrykksmåler måtte det vert pyrometer. så lenge ikkje tempen blir for høy er du safe.. men om du ser litt på grenrør/turbo etter hardkjør ser du jo om den er jævli rød eller bare litt rød...
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Allt er godt i gang nå.
Fant lekkasjen i innsuget Autoshine.
Du har tydlig glemt å fjerne halvparten av den gamle pakninga før du satt på ny når du bytta topp.
Turboen er på plass, radiatoren er flyttet noen cm frem for å få plass til wastegate og radiatorvifte, og jeg måtte modifisere radiatorvifta lettere for å få allt til å passe 100%.
Albuen til downpipen er på plass, men er manko på gass på sveiseapparatet, så resten får jeg ikke sveist før mandag.
Begynner og med å montere intercooleren på mandag.
Har og demontert fuel railen og montert bensintrykksregulatoren.
Har henta olje til tuboen i bakkant av motoren.
I morra tar jeg ned bunnpanna og fikser oljeretur.

Beklager dårlig med bilder, men fant ikke kameraet i farta
Perry - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
se å finn det fort CW! Dritbra jobba går over all forventning dette... endelig en fyr som jobber fort!
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Fikk gjort unna en god økt idag. Går det like bra i morra og på mandag er det ikke lenge før shine får gullet tilbake
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
woho! Bra jobba!
The Zipper - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
wow dette gikk jo nesten fort. Må kanskje få bilen min også bort til deg CW
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Det synes jeg absolutt du må. Bare å ringe vis du lurer på noe. 91667118
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Dårlig mobil-bilde:
turbomega - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Turboen står jo "feil vei" jo...
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Jepp. Er masse klaring til downpipe her og det er en drøm å sveise. Er en albu fra turboen, og ett 90graders eksosbend så er det rett bak til der katten en gang var.
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Ble desverre gjort lite idag.
I morra regner jeg med å få gjort unna det meste av trykkrør og eksos. Lager 2,5" eksos fra turbo og hele veien til skjøten etter katalysator.
Oljeretur blir ordnet på tirsdag. Regner med jeg får ny innsugspakning og enveisventil fra Opel da.
Oppstart på tirsdag kveld eller onsdag formiddag.
Skal prøve å få fatt på kamera så jeg kan få tatt litt bilder.
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Carl Wilhelm! SAVNER BILEN MIN !!

Bilder snart?

hehe...

Kan den hentes på torsdags kveld?
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Idag fikk jeg gjort ferdig all eksosen, bortsett fra wastegaten. Mangler kun ett 90graders eksosbend der så er det unnagjort.
Innsuget er til dels montert med nye dyser, og forhåpentligvis tett denne gangen. Mangler noen slanger på det enda.
Får benda til innsugsrøra i morra, så da er det full gass med å få unnagjort det.
Har tatt ned bunnpanna og borra opp returnippel. Skal skru den på plass igjen i morra før jeg begynner på innsugsrøra.
Fortsatt litt usikker ang. torsdag siden jeg kun får jobba noen få timer om dagen. Worst case så henter du den på søndag på vei hjem fra KrSand.
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Jaja! Gleder meg til og få monsteret mitt!

Kjøpte meg ny bil i dag også.. hehe

Opel Astra 1.7 Turbo Diesel Intercooler 93 modell.. rustfri.. gått 311 000 da.. helt grei avisbudbil.. pappa kjøpte, skal betale han for den senere..

Dagens oppdateringer på Min 1.8 16V Turbo CWTP?
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Ikke så mye. Fikk fjerna orginale bensintrykksregulatoren og blenda hullet, satt i nippel i bunnpanna til oljeretur. Ellers ble det tomt for ting å gjøre. Får ikke rørbenda til innsugsrøra før i morra.
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Intercooleren fikk plass ved sidenav radiatoren, må modifisere ene koblingen til servopumpa for å få det til å passe, og kappe litt i lyktehuset, men ble bra til slutt..
Hva som er blitt gjort:
Turboen er montert
Olje inn og ut er koblet opp
Eksos er sveiset og montert
Bensintrykksregulator er koblet
Innsugs-lekkasje fikset
Dyser byttet
Orginal bensintrykksregulator er blendet.
Intercooler på plass
Radiator flytter frem, og viftehus er modda.

Mangler:
Innsugs rør
Olje/luft separator tank skal monteres
Frontfanger skal monteres igjen
Justering av bensin/turbotrykk.
hAvard - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
dette blir bra Carli gleder meg til å så den tilbake her oppe
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
søndag er den tilbake
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Vel, senere i dag drar jeg ned til kr.sand..

Så hentes bilen på søndag, så er det bare og cruse hjemmover!

Ikke sant CW?
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
CW! Skjer?

Er den ferdig til i morgen?

Legger meg tidlig i dag tenker jeg, så skriv hva du tror her a =)
Boost - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Nå er vi veldig spente!
Fått hentet bilen?
tempel 16v Turbo - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
tipper den ikke ble ferdig
Typisk at ting tar tid og aldri blir ferdig til avtalt tid på slik ombyggings greier
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
carl var ikke helt ferdig med den .. er no smått igjen, og justering av alt sammen, kan bli problemer, for var jo mye snø nedover nå..

Gleder meg til og få den.. bilder kan bli en ukes tid forsinket, da jeg har noe finish jeg vil gjøre på motoren, slik at det kan bli en bra reklame for CWTP.no dette her =).. tok over en uke mere enn planlagt, men sånn er det bare.. bare resultatet blir bra nok!
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Ble desverre ikke ferdig.
Mangla en overgang fra 2" til 2,5" og må ha en ny slange til servostyringa for å få plass til intercooleren. Så ut som den sto helt fint frem til grillen skulle på plass. Da sto lykta 1cm for langt ute.
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
damdamdamdam.. ingen bil i dag heller ??
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
nå begynner vi å bli spent på resultatet! kan da ikkje ta så lang tid å få tak i den silicon overgangen?
hAvard - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
han er visst og skaffer noe greier nå hvis jeg hørte ham rett i stad
John Richard - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Husk nå at stakkaren ikke har lappen, er ikke bare bare å få tak i ting da, hehe
Gleder meg til å se bilder av der ferdige bygget =)
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Sant som JR sier, ikke lett å komme seg rundt å få tak i deler. Fått tak i overgang idag. Alle trykkrør er forsåvidt stål, og ikke silikon. Får se hvordan det står til ikveld
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
får ikkje håpe han har bestillt silicon overgangen hos brakes norge da kan ting ta tid... men det er typisk att ting tar lengre tid enn forventet. veldi vanskelig å forutse allt ein skulle trenge. er derfor lurt å ha ein del slike ting som siliconslanger osv liggende. selv om det er dyrt å lagerføre.
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Sant det, planen er å lagerføre en del ting etterhvert, men foreløpig blir det for dyrt.. Som sagt så bruker jeg stålrør nå, og derfor er silikon overganger overflødig
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
eg og prøver å bruke mest mulig stålrør. synes d er mye finere enn silicon over allt. men det må til litt silicon...
og det er vanskelig å ha nok på lager ja.. fikk nettop inn silicon for omtrent 40k,men allerede etter eit par uker er eg nesten tom for noe. og eg kan jo ikkje sitte med silicon for flere hundretusen heller...
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
mm.. ingen bil i dag heller .. mange som er spendte på resultatet her.. menmen..
Glenn - 24V V6 - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Syns dette tar sin tid jeg
men blir vel et jæ*** bra resultat til slutt
tempel 16v Turbo - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
tipper du får den på søndag jeg
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
hmm.. 2 uker etter tiden.. har hatt vondt i magen 2 uker.. GLEDER MEG!!

Hadde vært flott og fått den fredag kveld, klarer du det CW?
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Blir det no astra turbo på meg i dag?
Gundersen Auto Parts - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Nei det gjør det ikke, du får ønske deg til jul... hehehe. Tenker du er spent nå!
tempel 16v Turbo - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
ikke denne uken heller? hehe
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
satser på att d blir klart i helga da! kan jo ikkje ta så lang tid!
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
har vel sendt han 5-6 meldinger.. byner og lure på om han ligger under bilen uten jekk her ..

CW: Lever du? ??
tempel 16v Turbo - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
du får ønske deg til jul! hehe

Neida, blir vel ferdig før det vel?
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
vel, han sa denne helgen, så vi får se da.. prøvde og ringe, men ingen svar .. sikkert glemt mobilen ett eller annet sted
Gundersen Auto Parts - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Nokså sikker på at CW jobber som et svin for å bli ferdig, og kan derfor ikke ta telefonen...
tempel 16v Turbo - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
ja, det er jo visse andre som ikke tar telefonen heller gunders!
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Hei hei. Endelig back. Fant ikke mobilen. Var noe lekkasje i en sveis på downpipen så hadd ett helvette med å ta den ned igjen og få sveisa det på nytt idag.
Greit nok at biltema jekken min siger, men får vel si som Glenn Rodny.. "Er plass til ett par pølser til før magan butter oppi kanala"
Snakker med deg i morra tidlig ang. levering/henting av bilen raymond
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Når er morgen tidlig?
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
hmm.. byner og bli sent, men får du den i gang i dag, så henter jeg den jeg =).. litt nattkjøring
Perry - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
hadde jeg gjort og... anytime Er missunnelig på deg Autoshine kommer til å bli gull dette
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
hva som tar tid her da?
fortsatt deler som mangler?
om han jobber med bilen hver dag så må enten regningen bli dyr,ellers må timeprisen vere lav
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
kan hende jeg og havard drar ned om 1 time =)
hAvard - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
ble dårlig med det ja...
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Mandag kl 21:00 skal den være klar.. da er jeg der
Boost - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Ja da er vel Autoshine underveis for å hente bilen?
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
I siste liten så fikk kompisen min som var med i garasjen en flenge i albuen av vinkelsliperen så vi måtte rushe til sykehuset. Har snakka med Autoshine, så han kommer i morgen klokka 4-5.
Johnny B - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
au gikk det bra?
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Gikk bra ja, men han måtte sy noen sting. Kan sikkert legge ut bilde om noen skulle være interessert
Kunne ha gått VELDIG mye værre.. Vinkelsliper er farlig drit
hAvard - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
sleng ut bilder a
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
litt problemer med kjøre så tidlig CW, men havard har tid etter 4, så er vel der nede i 6 tia eller noe sånt =)
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Oki, da sees vi da.. Skal prøve å ikke hakke opp flere med vinkelsliperen
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
da venter vi i spenning på att autoshine skal plukke opp bilen og få lagt ut noen bilder!
hAvard - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
da reiser vi nu.,.. sees... skal se om jeg får tatt med camera
TnT - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Hva skjer med saken nå ? Har du fått prøvd bilen Raymond?
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Raymond er på vei hjem. Håper han har blitt fornøyd. Fant til slutt ut hvorfor den gikk på 3 sylindre og det var en defekt dyse..
Satt i noen C20XE dyser og da gikk den rent.
Var desverre ikke ren 98 bensin på tanken, så vi fikk ikke justert opp trykket skikkelig og gjort allt perfekt. Er litt usikker på hva trykket havnet på siden jeg bare hadde PSI turbotrykksmåler tilgjengelig, men det er nok noe rundt 0,5-0,6 bar.
Snakket akkurat med han og han var på vei hjem, og han hadde problemer med at clutchen slurer når han gir på.
Hører vel fra han når han er hjemme
Raymond kommer nok med bilder i løpet av morradagen.
Boost - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
1bar=14,7psi
1psi=0,068bar
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Vet det.
Google: "1bar to psi" gir svaret
hAvard - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
da var hvertfall jeg hjemme har tatt noen bilder, men de gidder jeg ikke legge ut før i morra. vi hadde noen fine forbikjøringer og sånt på veien hehe...
sov - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Gratulerer med turbo! Vet akkurat hvordan du har det!
sov - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Sleng ut bilder ja! Masse...
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0


Vinkelsliper er gøy
pr0xZen - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Huffda. Ikke pent - men kunne vært mye værre. Får vel være glad han ikke kappa lengre mot albuen, peise umulig å gro hvis man bruker armen.
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Riktig. Kappa inn til beinet. Ble 5 sting og en god betennelse og intill videre 1 ukes sykemelding både fra garagen min og jobb. Slasken snylter unna *sukke*
pr0xZen - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Kan da skru med en arm!
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Det mener jeg og. Han gadd ikke en gang å skru ferdig de skruene han holdt på med når jeg kutta han.. Ungdomen nå til dags. Gråter bare de får en gaffel i øyet. Men fra off topic, og tilbake til Raymond's bil. Venter på at han skal komme inn å skrive noen meninger..
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
meninger kommer i løpet av dagen =).. skal ut og kjøre litt etterpå, og justere litt på clutchen, se om det hjelper.. kan jo nevne noen korte ord:

FY FAEN!
hAvard - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
var nesten jeg dro deg med astra tdi da
tempel 16v Turbo - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
lol
Boost - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Har du justerbar clutch?
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Justerbar wire Clutchen sluret bare man så på pedalen, dvs man må sitte med kneet i haka for å ikke clutche. Han har fikset det nå, og nå slurer den ikke lengre.
JVS - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Noob spørsmål, men hva menes med at clutchen slurer egentlig? Trodde å slure med clutchen var f.eks. når du holder bilen i ro i en svak bake uten å bremse, bare holder den med gass/clutch.
Boost - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 1
Det har du rett i, det du snakker om kan vi kalle frivillig slur, mens det vi snakket om her var ufrivillig slur, pga feil justert cluthwire. Kan også oppstå når motoreffekten overgår hva clutchen klarer å holde.
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
synes ikke det er den helt råe kraften jeg vil ha ut av denne enda, men det har sikkert MYE og si at jeg ikke får den opp i over 4000RP;, noen ganger opp til 5000RPM, men hvis jeg spinner på snøen gåt den rett opp til 7000.. noen tips?

Skal skrive masse om alt bare jeg får alt skikkelig i gang
Magnus Kvame - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Dere har vel selvfølgelig sjekket bilen med bredbåndslambda? Så bensinmangel kan det vel ikke være?
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
dei kjører vel med orginale dyser,så bensinmangel MÅ det vere. ville ikkje kjørt så veldi hardt frem til du får nye dyser
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Har C20XE dyser intill videre. Er nok bensinmangelen som gjør det ja.
Magnus Kvame - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Sannsynligheten for at den får for lite bensin er jo stor og det er sikkert bankesensoren som drar tenninga ned til 0 og som derfor gjør at den ikke drar lengre. Dette skjedde ved en liten programfeil med bilen min på autobahn og pyrometeret viste en eksostemp.økning som gikk fortere enn instrumentet nesten klarte å måle! Hadde jeg ikke sett på meteret akkurat da hadde stempla mine vært toast.

Hadde aldri turt å levere ut en kundebil med en slik feil. Så store baller har vi ikke. Men det står jo at dere selvsagt skulle kjøre med bredbåndlambda så jeg antar at dere har a/f under kontroll.
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Kan stemme med dysene ja.. for det kommer ikke noe sperre eller no.. noen ganger klarer den et lite hopp til, til kansje 5000RPM, og ned igjen..

Når kommer nye dysene? c20let dyser?
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
pleier ikkje å lage så brå stopp med for lite bensin. men det kan vere att du skulle banka inn pluggåpningen litt. vi måtte ivertfall det på den vi byggde. men den kommer nok til å gå ein del bedre med nye dyser.
bare ta det litt lugnt frem til du får nye dyser. ikkje ta lange pådrag på høye gir osv. det kan vere litt skummelt.
Boost - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Tipper at det står i plugger med to eller fire elektroder, og dermed blir det vanskelig å justere pluggåpning. Anbefaler selvfølgelig å bytte til andre plugger, gjerne litt kaldere. Ville prøvd med plugger for LET.
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
tror det er 2 på de ja
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
vil absolutt anbefale deg orginale let plugger og så banke inn åpningen litt på dei. har prøvd plugger med flere elektroder flere ganger og ikkje hatt noe anna enn helvete med dei...
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
oki.. skal se hva jeg får penger til den nærmeste tiden.. LET plugger og LET dyser
john magne - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
eit sett let plugger koster 100kr. så eg får ikkje håpe det er nødvendig å spare til dei
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Var vel noe sånnt jeg og gjetta på msn idag Autoshine?
hAvard - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
jeg betalte 121 eller noe jeg.. med 10 % rabatt.. på LET plugger.. har kvitteringa i bilen
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
da må jeg jo spare i mange år .. mye koster LET dyser da?
pr0xZen - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Minst en "julklapp"
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Autoshine: du har betalt for dyser, så det er ikke noe du skal tenke på
Raymond - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
nice =)
pr0xZen - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Vel, den var respektabelt servert må en si.
Raymond - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Vel, nå har jeg jo prøvekjørt i noen dager, kan jo si at det er temmelig gøy da .. Bilen drar ganske godt, men kommer ikke over 4000-5000 RPM enda. Lyden er fin og dumpen vekker oppmerksomhet når jeg kjører kan man si.. hehe..

Dette er verdt pengene når alt går som det skal og alt er ferdig koblet.. det som mangler / er feil nå, er:

C20LET Dyser skal settes inn.
C20LET Plugger skal monteres og fikses.
Tempføler til radiator viften må fikses
Luftfilter må monteres.. Må bygge slanger og greier
Ny slange til Servoen, slik at IC kommer lengere inn, og lykten ikke lyser opp i taket
Eksosen dunker oppi bak på bilen, det har den snart gjort i 1 år.

Når alt dette er montert / fikset håper jeg på en skikkelig tur, og masse bilder / filmer kommer da
Raymond - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0






Raymond - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
der fikk du endelig bildene dine
Carl-Wilhelm - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Flott.
Magnus: jeg har forresten aldri sagt at jeg skulle måle den med bredbåndslambda, har sagt at jeg har bestillt instrument, men det har ikke kommet..
Edit: Trukket tilbake. Hadde visst sagt det alikavel
dohc16vTurbo - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
mangler luftfilter;P
Boost - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Carl-Wilhelm skrev: 21.10.2005 10:47

"I utgangspunktet så blir det satt i større dyser, og det brukes en progressiv bensintrykksregulator for å justere bensintrykk både på bunn og på topp.
Dette justeres selvsagt med bredbåndslambda.
Turbotrykk regner vel med å kunne kjøre 0,6-0,7 bar.
Blir underholdene prosjekt dette. I starten av uka er selve kittet her, og vis Autoshine gir tillatelse så kan jeg nok legge ut noen bilder av det, og underveis.

Vet at det har en rullende landevei i tønsberg, men den tror jeg er like pålitelig som lottorulla til flissundet så vet ikke hvor mye det har for seg. Kunne jo alltids fått lurt til en måling med G-Måler før og etter."

Synes det står noe om bredbåndslambda jeg.
Raymond - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
yess.. luftfilter er ikke koblet i enda

må kjøpe noen koblinger og slanger til det
Carl-Wilhelm - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Boost: Oj.. Får trekke tilbake det forrige utsagnet mitt. Som sagt har jeg bestillt bredbåndslambda men har ikke fått enda
john magne - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
kan ivertfall garantere att dei orginale slangene du har ved innsuget kommer til å sprenge snart... dei tåler ikkje mye trykk.. og gikk det ikkje å ha det trykkrøret på undersida? ser litt teit ut når røret kommer over turboen/manifoilen og ned igjenn på andre sida.
Carl-Wilhelm - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Nja. Er rimelig sikker på at det ikke vil gå å snu kompressorhuset pga for lite klaring mot blokka, men jeg har faktisk ikke prøvd. Har tenkt tanken selv.
Autoshine er klar over at det er en dårlig løsning med de orginale røra, og han har slanger liggende som skal byttes ut
Perry - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
fiks en fanger med litt plass i og sleng inn IC som har inn gang på den siden og utgang som før.
Raymond - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Perry: Er ikke plass i den jeg har på om vinteren.. sommerfangeren har STOOR plass
Perry - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
mod vinterfangeren da vettu
tempel 16v Turbo - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
gamle fangern min jo
Raymond - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
noen som vet om en 1.8 16V Sport har chip i seg? Siden en vanlig 1.8 16V bare har 115HK og jeg har 125HK?

Magnus Kvame - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
To forskjellige motorer. Alle motorer fra den tidsperioden har allerede chip. Du har bl.a. høyere komp også. Så den kan ikke sammenlignes med 115hk motoren.
Raymond - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
oki,men det er ikke det som ødelegger for turboen på turtallet? Skal prøve no vakum greier som CW sa til meg her om dagen
Timmy - 18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Ser på bildelekatalogen at det er tre 1,8 16V motorer.
c18xel og x18xe begge med 85 kW
og c18xe med 92kW
sov - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Lenge siden vi har hørt nå her!
Hvordan går bilen Autoshineshop.no?
Like gøy til deg som til meg? Alt fungerer topp til meg, stabilt og fint. Drar som F!
Sleng ut flere bilder da!
Fredrik - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Tror ikke det er turbo i den lengre. Tror ikke det var helt vellykka.
sov - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hva? Det var jo CWTPreformance som gjorde det.. De fikset vel de problemene som var? Fikk jo litt problemer jeg også, men alt kan vel fikses!?
sov - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Noen som vet?
john magne - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
kansje det er det turbokitet som står i mathias imenes sin corsa nå??? han har ivertfall nettop montert eit brukt turbokit på ein 1,8 16v nå... men hvorfor ta d av astraen igjenn..
Raymond - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Solgte alt til mathias ja..

funket ikke som det skulle, orka ikke kødde med det mere, ville ha en bil som hadde begge lyktene på plass, motorvarmeren på plass og vifta til radiator som fungerer

Dessuten fikk dama skinnsoffaen hun lenge ønsket seg
sov - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Såpass. Hva som gjorde problemene da? Noe jeg kanskje bør være oppmerksom på...?
Carl-Wilhelm - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Problemene var at Raymond ikke hadde byttet tennplugger som han hadde fått beskjed om.
Ene lykta sto ikke 100% på plass pga ic stod litt i veien, og temp.føleren til vifta måtte ofres for å få plass til IC'en ved sidenav radiatoren.
Var i utgangspunktet problemer som burde gå greit å fikse, men nå ble det slik.
sov - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Ok, så for det meste var det plassmangel.
Bra dama fikk skinnsoffaen hun lenge ønsket seg!
Raymond - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
hehe.. hun ble glad når jeg solgte det ja.. btw.. har ikke fått bilen tilbake fra han enda.. måtte ha nytt panser så

john magne - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
da hadde det vert bedre å bytta til ei kjerring som blei fornnøyd uten skinnsofen...
eller som kunne vente til nye penger var oppspart for å kjøpe skinnsofa... burde ikkje vert rare greiene å få dette til å virke..
Raymond - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
vel, solgte det, er endelig ferdig med surret..

blir heller en 4x4 turbo senere

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!