Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: Omfattende Cali..
exmann - 09.06.2011 21:56:56
Karma: 0
Omfattende Calibra Prosjekt..

Da er det på tide at jeg lager en liten tråd om hva jeg har holdt på med den siste tiden!
Kommer til å oppdatere litt nå og da, siden jeg faktisk har kommet ganske langt og har massevis av bilder.
Håper på tilbakemeldinger i alle former!

Dette prosjektet går ut på å lage en sommer/cruise bil og skal derfor bære preg av å kun være til bruk for dette!
Poenget med jobben jeg har lagt i denne er å få bilen spesiell og ikke minst holdbar. Slik at den ikke ser ut som en røys etter noen få år.

Link til tidligere tråd, selv om dette ikke er den "grommeste" ;

http://calibra.no/Forum/Thread/37009

Som dere ser her, ble denne bilen satt vekk uten motor da jeg trengte den i en bruksbil. Bilen ble parkert eu godkjent og sto innendørs tørrt og fint før jeg igjen begynte på den.



Kjøpte derfor en komplett C20let pakke, hvor motor skulle være overhalt med nye stempler, lager, nyoverhallet turbo osv..

På selve motoren måtte jeg montere noen få ting selv som f eks bunnpanne. Her gikk jeg på en skikkelig smell. Monterte med dobbel bunnpakning og lagde derfor noen "custom" bolter. Men det jeg ikke viste var at det ene gjengehullet ikke var like dypt, så når jeg skrudde denne inn "sprengte" jeg en liten støpejernsbit av blokka.
Var såppas heldig at denne (selvfølgelig) traff meg midt i øyet og jeg fikk plager for livet Gikk oxo dermed sykemeldt over lengere tid.. Så vær forsiktig folkens, det utrolige skjer!






Før jeg monterte motoren, vasket, grunnet og lakkerte jeg motor rommet.. Litt mer behagelig og shiny å sette sammen da.




Motoren inne;



Kjøpte en intercooler pakke fra USA



Motor og cooler montert.



Brukte også litt god tid på å lage skikkelige fester rundt om;





++






Svar:

exmann - 13 år siden
Karma: 0
Tømte også bilen helt innvendig og shinet gulvet rundt om.




Deretter tok jeg med meg bilen til jobben hvor jeg får stå en del om kveldene.. Veldig kurrant da jeg jobber som oppretter og har alt jeg trenger der !

Fikk også kjøpt inn noen gromdeler!

KW 60 mm senk med kortere dempere


Xyz 6 stemplet 330mm bremsekit..

Dj_Devil - 13 år siden
Karma: 0
Dette ser jo aldeles flott ut da
lykketil fremover
JM16v - 13 år siden
Karma: 0
kjempe spennende prosjekt
har ett lite ett selv på gang bare jeg får delene

mvh
exmann - 13 år siden
Karma: 0
Takk for det Ja er morro å pusle med! Det er bra JM, må bare pøse på med bilder da!
exmann - 13 år siden
Karma: 1
Så ett bilde av felgene jeg kjøpte inn.

Nye ASA Ar1 18", med nye Marshall dekk.
215 dekker rundt om, på 8.5" og 9.5", så strekker seg greit bak!


TheEdge! - 13 år siden
Karma: 0
Ser bra ut detta Frode

Nå har jeg ikke lest hele forje tråd, men hva er planen med drivverk?
Forhjulstrekk eller 4x4?
Motor specs?
exmann - 13 år siden
Karma: 0
Takk for det! Foreløpig orginalt Fwd drivverk. Motoren er det ikke gjort noe med ennå, men regner med å bare kjøre Eds Phase 2 i første omgang
exmann - 13 år siden
Karma: 0
Så var det litt av den kjedelig biten.. Byttet det meste av slitedeler i understell, mansjetter, foringer, bærekuler,stabstagsforinger osv osv..



Var egentlig litt dritjobb og bytte disse kulene..






Kjøpt ny dump;




Hjulbue vs side har allerede vært byttet mens jeg har hatt den og ser strøken ut. Så nå var det tid for H S.

Egentlig ikke så gærn, men vet hvordan det er når man begynner.















Shinet kanalene begge sider



More to come..
Scorpion1984 - 13 år siden
Karma: 0
Ser jævli bra ut ))
exmann - 13 år siden
Karma: 0
Takk for det Neste som stod på planen var da og fjerne alt av lister rundt om

Målte ut hvilke metal pålater jeg trente og dro av gårde og kjøpte ferdig på mål.

Prøver i taket;





På sidene måtte platene tilpasses litt mer Custom for å jevne ut svaien som var på dørene/skjermene.



punktet bortover..



glattet også hull til blinkers, siden jeg har i de nye m3 speilene.



måtte også bruke litt tid i endene på platene til å fylle/ gjøre det slett og pent



Før jeg kunne begynne å sparkle sidene måtte jeg også valse hjulbuene for å lage litt mer plass.







For å virkelig kunne strekke skjermene nok ut i framkant måtte jeg splitte de og felle inn en bit..





Så fikk jeg gjort alt på sidene klart til sparkling;









++
TnT - 13 år siden
Karma: 0
Vanvittig bra arbeide! Stå på vidre
Lexmaul16v - 13 år siden
Karma: 0
I concurre!
Dj_Devil - 13 år siden
Karma: 0
dette ser kjempe bra ut
Stå på
exmann - 13 år siden
Karma: 0
Takk for kommentarene!, alltid hyggelig å høre
Kan jo legge ut noen bilder av arbeidet på panseret oxo

Punkt sveiset det så og si hele veien på begge sider.



Deretter tinnet jeg skjøten og største delen av "gropa".





Grunnet med 2k epoxy



Så ett lag med glassfiber sparkel



Så litt bilder av sparklinga på bilen ;

















Slipt ut og begynt å gjøre klar til epoxy og fyller rundt om





Mer kommer
Dj_Devil - 13 år siden
Karma: 0
Gleder meg til mer
Dette ser jo aldeles fantastisk ut

Sist redigert 13 år siden
JM16v - 13 år siden
Karma: 0
er så enig så enig med dj_devil!
hva med nye tråd, begynner å bli litt fullt her
exmann - 13 år siden
Karma: 0
Er noe treg med å oppdatere her gitt.. Jepp, skal lage ny tråd når jeg har fått ut første bilder av fyller

Hadde massevis av timer for å få frontfangeren til å passe bra. Måtte kappe og sparkle en del på sidene.

Startet med å lage fester på sidene som jeg limte til fangeren;



Under lagde jeg braketter som jeg sveiste muttere på, slik at jeg enkelt kan sette inn to skruer fra undersiden;



Ble litt enklere å forme fangeren på sidene etter at jeg sparklet over skjøten en gang først..





Ett par bilder fra liming over natten..





Sparklet også panseret på undersiden, og dro en kitt stripe slik at det skulle se ganske "orginalt" ut..





Bakfangeren ble ganske omfattende. Skulle bruke orginal bakfanger uten lister, med GTX hekk. Dette gikk ikke da bilen var alt for lav. Fangeren stod på bakken når den passet bilen

Så ble tatt ett valg med modifisering og bestemte meg for å prøve å lage litt "japse" look bak..

Først delte jeg leppa i to;



Så tilpasset jeg den der hvor jeg ville ha den og limte den over natten.





Og deretter sparklet jeg skjøten først med glassfiber, og så litt fin sparkel..




Og da var bilen ganske så klar til fyller...

Sist redigert 13 år siden
Dj_Devil - 13 år siden
Karma: 0
Ser kjempe bra ut dette Stå på
exmann - 13 år siden
Karma: 0
Takk for det Slenge inn noen av første helhets bildene når jeg har fått på fyller da..



Sprøytet ett lag med Epoxy grunning hvor det var bart metall..















Brukte kun lang kloss når jeg slipte ut fylleren for å få det mest i null.. Slipte hele bilen og merket alle områdene hvor det ikke var helt 100 og la på litt sparkel.











Monterte skjørtene før lakk, så lakkerte og gjorde ferdig kanalene først. Monterte og orginale skjørter som en støtte under m3 skjørtene.














Da hadde jeg fått gått over hele og slipt den så rett som mulig. Leverte dermed bilen til lakkereren og fikk han til å ta en omgang tilmed fylleren.. Kanskje ikke nødvendig, men gjorde det for å få best mulig underlag siden jeg klosset grovt..

Starter en ny tråd neste gang!

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!