Ressurser ▼
Forum :: Annet teknisk :: Vibrasjon i rat..
Jckf - 13.03.2012 23:26:22
Karma: 0
Vibrasjon i ratt

Av og til får jeg vibrasjoner i rattet. Noen ganger veldig kraftig, andre ganger ikke. Det skjer kun ved pådrag/brems. Det slår meg at jeg enten har et løst dekk, eller råttent hjullager. Hva tror dere?

Svar:

Novablack. - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
bærebru er det første som slår meg
Jckf - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
La merke til at jeg har en svak dunking i samme takt som vibrasjonene i går. Dvs. at det dunker hele tiden i takt med hastigheten på bilen. Ikke spesielt høyt eller hardt. Må skru av kupevifte og radio for å høre det, men det kan føles på bilen om man kjenner etter.
Dj_Devil - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Kan det være kule lagere som er gåen?
Bråker det samtidig?
minner nesten om det samme eg hadde på STV'en min i høst. Da var det vibrering og dunking i takt med hastigheten. Da sa dei på verkstedet at det var kulelagrene. Når dei ble bytta så var det en himmel å kjøre igjen.
Jckf - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Problemet er mer markant i høyresvinger.
Jckf - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Tok av dekket for å se på dette i sted. Alt bak der er løst (se http://youtu.be/egncdjY6ZI8), så det virker som hjullageret er gåent. Hvilket av de to Biltema har http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Hjullager/Hjullagersett/HJULLAGERSETT-OPEL-740550/ og http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Hjullager/Hjullagersett/HJULLAGERSETT-OPEL-74546/) trenger jeg (92-mod 8v)?

Nova: Hvis jeg trenger hjelp med dette, er du tilgjengelig?

Sist redigert 12 år og 2 måneder siden
Novablack. - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ja
Jckf - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Skal høre på verksted i morgen. Er det ikke for dyrt setter jeg det bort. Ellers blir det å prøve selv. Må ha bilen i stand igjen om 2 uker, ellers spøker det for påskeferien for både meg, kjæresten og noen venner.
Novablack. - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
fikk ikke til og svare på telefo av en eller annen grunn.
men skal nå altids få fiksa det der for deg.
enkleste er vel om du kommer med bare fjerbenet
Jckf - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hva skal du ha for en slik jobb da?
Novablack. - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
spørs om du kommer med bil eller løst fjerben det
Jckf - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Ser ut til at jeg skal klare dette selv, om jeg klarer å få løst endeleddet fra fjærbenet. Har skrudd ned mutteren under og forsøkt å banke den opp, men den rikker seg ikke en millimeter.
Novablack. - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
tash eller bruk 2 klubbehammere. en du legger imot bak og en du slår med.
ikke så rett på endeleddet
Jckf - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Kuttet endeleddet med vinkelsliper og satte på nytt. Bolten som ble sittende igjen i fjærbenet krevde flere slag med slegge for å fjerne.

Men (det er alltid et men -.-) det ble ikke noe bedre av at jeg byttet lageret. Snarere tvert imot. Hadde problemer med å sette navet inn i lageret, og la derfor en umbrako-nøkkel inn til siden av det for å se etter ujevnheter. Navet har helt tydelig to forskjellige dimensjoner! En del virker for tynn, mens den andre virker for tykk. Dvs. at når jeg setter navet inn i lageret stopper det når det når "den tykke delen", men det sitter heller ikke fast fordi den delen som er inni er tynnere. Navet bærer forresten merker etter vinkelsliper eller lignende fra en tidligere eier, så her har det skjedd noe før.

Skal navet være slik? Hvor stramt skal sentermutteren sitte?
Novablack. - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
har helt fjærben ja
Jckf - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Pris? Jeg trenger kun navet, og kan plukke av dette selv.
Jckf - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Tror forresten lageret på den andre siden også er gåent -.- Normalt at begge ryker ca. samtidig?
Novablack. - 12 år og 1 måned siden
Karma: 0
tja har jo antagleigvis lik lang levetid om de er bytta samtidig.

1000 pr fjerben

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!