Ressurser ▼
Forum :: Motorteknisk :: Hva er alle utg..
hAvard - 26.09.2005 12:18:43
Karma: 0
Hva er alle utgangene på LET turboen til?

På LET turbo er det en del forskjellige utganger til for eksempel vakum og en som er litt større... samme størrelse som til tomgangsregulatoren for eksempel.. Hva er de forskjellige til? Vet at en skal inn på wastegate osv... men..

Svar:

HF Integrale - 19 år siden
Karma: 0
Kjølevæske?
hAvard - 19 år siden
Karma: 0
nei nei, vet jo hvilke som er til olje, kjøleveske osv. men de går rett inn i kompressorhuset
Radius_ - 19 år siden
Karma: 0
tenker på veivhusvent. returen? stikker opp v siden av innsuget på kompressordelen på turboen..:?
hAvard - 19 år siden
Karma: 0
ja!
hAvard - 19 år siden
Karma: 0
så veivhusventilasjon skal inn der?
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Ja, men er mye bedre å ta den i catch tank så slipper du oljegroms i innsuget.
hAvard - 19 år siden
Karma: 0
men hva med de vakuminngangene\utgangene a? er 3 av dem
hAvard - 19 år siden
Karma: 0
ingen som kan svare på det?
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
2 av de går til en magnetventil som styrer trykket, og en av de går til vakum (intern dumpventil). Denne kan du sperre vis du skal ha vanlig dump.
hAvard - 19 år siden
Karma: 0
Hmm... ok... lyst til å prøve å forklare nermere hvilke som skal kobles sammen for å justere trykk og hvilken som kan sperres osv?
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Gi meg ett bilde av turboen din så skal jeg forklare for deg.
hAvard - 19 år siden
Karma: 0
ok... tar bilde i morra eller noe.. hvis ingen har bilde av LET-turbo her...
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Har ikke som jeg kan huske i farta.
OpelFan - 19 år siden
Karma: 4
Her er måske noget i kan bruge....


1. Tilslutning til varmstartventil
2. Tilslutning til styredel
3. Tilslutning til tankudluftningsventil
4. Tilslutning til ventilations- hhv. varmstartventil
5. Tilslutning krumtaphusventilation

1. Tilslutning til ventilationsdæksel
2. Tilslutning til Waste Gate dåse
3. Turbolader - kølevæskereturledning
4. Tilslutning krumtaphusventilation

1. Udstødningsmanifold med integreret turbinehus
2. Omløbsmanifold
3. Lambda-sonde
4. Oliereturløb
5. Lejehus
6. Kompressorhusets trykside
7. Kompressorhus
8. Kølevæsketilløb til køler
9. Ventilationsventil
10. Olietilløb
11. Kølevæskreturløb til udligningsbeholder
12. Kompressorhusets indsugningsside
13. Tilslutning til motorventilation
14. Waste Gate dåse med betjeningsstang
wanvik - 19 år siden
Karma: 0
Den som går til resirkuleringsventil er ganske grei å identifisere da, sitter jo på et lokk som er festa med fire skruer.

De to andre er til og fra magnetventil. Fra kompressorhuset, via magnetventilen, og til aktuatoren.
hAvard - 19 år siden
Karma: 0
men trenger man magnetventilen? kan ikke bare bruke en bleedventil eller ta den direkte?
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Poeng til OpelFan
skolelyset - 19 år siden
Karma: 0
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
skolelyset: dette er noe helt annet. Dette er for bensin.
Det jeg mente var en slik:
http://www.tigerspeedparts.no/index.php?cmd=visprodukt&;productid=21
for veivhusventilasjonen.
skolelyset - 19 år siden
Karma: 0
ookei.. har ikke peil på hva det er eller brukes til, bare fant den i scrapbook.
Raymond - 19 år siden
Karma: 0
Sånn som dette da? er det jeg skal ha i min:
hAvard - 19 år siden
Karma: 0
ingen som vet om man trenger magnetventilen?
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Man trenger ikke den, man kan enten la være å koble slangen på wastegate aktuatoren og blende den på kompressorhuset, da vil du lade rundt 0,9 bar, eller så kan du sette på en slik justerings-sak på disse slangene for å kunne justere trykket.
hAvard - 19 år siden
Karma: 0
Hvor får man tak i justerings-sak?
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Alle slags tuning-butikker.
Ronny - 19 år siden
Karma: 0
jeg monterte invendig justering på min,og det ble bare tull. motoren var ikke med ved pådrag
wanvik - 19 år siden
Karma: 0
oi oi oi, Slinkey da
Lader nok mer enn 0.9bar ved å droppe den slangen ja.. lader maks da, vet ikke hvor mye, men så mye som turboen klarer å lade..
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Min ladet ikke mer enn 0,9. Muligens noe sliten wastegate aktuator. Ikke den andre turboen jeg lånte en liten stund heller.
Lickmastr - 19 år siden
Karma: 0
uten fjøra på wastegate aktuator`n , lader min akkuratt 1 bar. det kommer vel ikke an på hvor mye turboen klarer å lade, men hvor kraftig wastegate aktuator man har. Correct me if I`m wrong! Og elektronisk styring eg mye mere gøy.. overboost er en fin ting..
wanvik - 19 år siden
Karma: 0
Det er igrunnen helt riktig det, er selvfølgelig aktuator det kommer an på. formulerte meg litt galt i sted, men på en KKK K16 vil det jo være akkurat det samme.
hAvard - 19 år siden
Karma: 0
men den siste vakumslangen på LET turboen som er til intern dump... er det bare å stenge den som å sette en skrue i den eller noe?
wanvik - 19 år siden
Karma: 0
Nei.

Her er det to alternativer som gjelder.
1. Du kan sette på en slange med en enveisventil på, slik at du aldri vil få vakuum der.
Dette er vel en løsning som ikke nødvendigvis trenger å fungere veldig bra, men til en viss grad skal det vel hjelpe. (Slangen må naturligvis kobles slik at det stort sett er overtrykk på den.)

2. Beste løsninga er å skru opp den originale ventilen, og shimse den så mye at den ikke får til å bevege seg.
Skrur bare av lokket på ventilen og shimser opp der.
Carl-Wilhelm - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Kom over dette, og tenkte det var greit å utfylle tråden med:
JVS - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Denne tråden burde vært linket til fra stickytråden "Sameletråden for motorteknisk.....", hvis den ikke er det fra før.
John Richard - 18 år og 2 måneder siden
Karma: 0
La den til i tråden jeg
Sigge - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
opp med seg...her var det mye interessant
Sigge - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
hmmm sticky dette...hvordan få kjørt på lav lavere trykk uten magnetventil? tror det går rett åt skogen med 1 bar
Johnny B - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
står det her sigge
Lexmaul16v - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Ikke blend slangen, for da får du maks ladetrykk. Bare koble den rett på actuatoren fra turbinhuset, vi fikser det her.. Null stress..

Actuatoren blir "dyttet" av trykket inne i turbinhuset, altså av ladetrykket og dermed åpner wastegaten og begrenser ladetrykket.. Når du har slangen rett til actuator fra turbin, så vil den åpne tidligere enn hvis du evt hadde hatt en magnetventil.
Magnetventilen begrenser trykket fra turbin til actuator, slik at turboen produserer høyere trykk før actuatoren klarer å dytte opp wastegaten, ergo høyere ladetrykk..
Sigge - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
oakyday overlater dette til deg jeg stian
vegardaka - 16 år siden
Karma: 0
navn på de forskjellige tingene på innlegget til carl-willhelm noen?

1?
2?
osv
planting - 16 år siden
Karma: 0

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!