Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: 8v prosjekt
Haug Racing - 04.10.2005 13:30:07
Karma: 1
8v prosjekt

Tenkte jeg skulle skrive litt om de opersajonene min stakkars 8v motor gjennomgår disse dager.
Utgangspunktet var en helt original 8v motor som satt i calibraen min når jeg kjøpte den. Den har gått over 300'km. motoren gikk godt som det var, men jeg hadde lyst på litt mer krutt. Valget sto mellom trimming, eller innkjøp av 16v motor. Valget falt på å trimme 8v'n da 16v motorene er dyre i innkjøp, bilen må godkjennes med denne motoren og forsikringa øker med ca 2000 i året.
Gikk dermed til innkjøp av Lexmaul innsug og 272 graders trimkam. Motoren ble tatt ut av bilen, demontert og vasket skikkelig. Deretter ble den levert i pappesker til litt mer kompetente personer på området. Det som nå skal skje er honing av sylinderne, skifte av rådelager og rådebolter, nye stempelringer, planing av topp og sliping av ventiler. Samt montering kam og innsug. Jeg får motoren tilbake ferdig montert den 10.okt Da har jeg en uke på meg til å sette motoren tilbake i bilen, prøve å få liv i den igjen, levere den til finjustering og oppjustering av bensintrykk, ev. montering av justerbar bensintrykksregulator, og kjøring i benk før Rudskogen-treffet. Innkjøring skjer på turen til Rudskogen hvis tiden ikke strekker til.
Div. annet som også blir gjort med bilen er:
Ny cluhts, senkesett, 60/40 Apex fjører og dempere, hjemmemekk på giroverføring mot slark, og hvis jeg får de i tide kommer også avstivningsstag fremme og bak, power-ruhr og hvite blinkers
Vurderer itillegg sterkt å bestille meg effektanlegg.
Gleder meg sinnsykt til bilen blir ferdig, kommer til å blir en RÅ 8v, med heftig lyd...

Svar:

Radius_ - 19 år siden
Karma: 0
Høres bra ut dette. men ang. forsikringa så stemmer nok ikke det.. vectraen min koster meg 500kr mer i året som 16v turbo(c20let).. enn 16v som det var før...
Kan være det varierer etter hvilket forsikringsselskap da..
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
oki, ja undersøkte ikke helt nøyaktig, men mulig det er større forskjell opp til 16v... uansett så angrer jeg ikke på at jeg beholdt 8v'n...
SkiMan - 19 år siden
Karma: 0
Angrer ikke?
Hvor mye betaler du for alt dette da?
Kommer ikke til å bli noe mer effekt enn 16v dette.
Lexmaul16v - 19 år siden
Karma: 0
c20ne er det mest robuste motoren til opel, så du gjorde ikke er dumt valg haug racing! hjelper ikke med en sprek motor som ikke tåler å bli kjørt litt hardt..
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
og denne SKAL kjøres hardt...! hehe...
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
hmm... fikk nettopp et like set back i prosjektet gitt... toppen som jeg leverte inn viste seg å være sprukket mellom ventilene, og anbefaltes ikke brukt til trimming... så blir nok noen timer på huggern for meg i mårrå...
wanvik - 19 år siden
Karma: 0
har topp liggende jeg.
KK - 19 år siden
Karma: 0
jeg skal ha et samme prosjekt i vinter..
jeg skal da også turbokonvertere 8v'n min..
si ifra hvis du lurer på noe eller får noen problemer
Håper jeg kan gjøre det samme.. hehe
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
fikk tak i topp på huggern i dag fra en 2liter astra... de skulle faen meg ha 800 kroner for den a... syntes jeg var dyrt, men må man så må man...
KK - 19 år siden
Karma: 0
så det er samme toppen det da eller?
hvorfor akkurat fra astra? er den bedre/sterkere?
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Samme toppen.
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
samme motor og samme topp.. ble først henvist til noen gamle omegaer, men disse hadde c20se-motorer... så fikk jeg øye på en 2liter astra, og etter litt krangling med folka der fikk jeg forsyne meg av astraen...
var litt forskjell på toppdekselet faktisk... der som oljedampslangen går ut på min gamle, kommer det en grov og en tynn slange opp til gassspelet... noen som veit hva dette er, og om dette har noe å si...
Morten M - 19 år siden
Karma: 0
har det samme på min astra, en tykk og en tynn slange som går fra toppdekselet til insuget, fikk ikke svar på hvorfor det var to stk her, men fikk vita at det ikke var orginalt på c20ne, men var orginalt på 20se som faktisk står i min, ikke jeg som har satt i den gamle dritt av en motor. men koble de ifra for og se hva som skjedde, men ikke noe skjedde, så er vel ikke viktige..??? ....
tempel 16v Turbo - 19 år siden
Karma: 0
haug racing: Syns det er kult du skal trimme 8ven din, men ikke for å ta fra deg noe glede. Men så tror jeg at du kommer til å få en liten aha opplevelse når du får den igjen.. Nå vet ikke jeg hvor mye dette koster deg, men den motoren din vil jo aldri bli noe (sprek) i den forstand med masse andre biler som ruller på veien. din blir vel like sprek som en 16v, og når du først hadde ute motoren, så kunne du jo like godt tatt opp i en 16v eller turbo.

Men som sagt, vet ikke hvor mye du må ut med, men tenker at du kommer rimelig raskt til å få lyst på mer, og da var alt dette litt smørr på flesk kanskje

Men lykke til for det
KK - 19 år siden
Karma: 0
jeg har lyst til det samma som haug racing, og turboen ligger ved siden av meg..
Den blir da også en del sprekere enn 16v..
i følge John Magne, så har han målt en c20ne til 217 hester i motoren på en ascona..
KK - 19 år siden
Karma: 0
hvilke 2 slanger som går til toppen på c20ne?
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
tempel: er klar over at maks effekten ikke vil bli no bedre enn en original 16v (satser på å ta ut ca 140hk) men jeg vil få et mye bedre bunndrag. Dette prosjektet er dessuten ikke bare trimming, men også en overhaling og vedlikehold. Jeg har, for å si det mildt en veldig aktiv kjørestil, så i en trimma 16v eller turbo ville jeg nok ha kjørt meg ihjel, dessuten tåler ikke disse motorene mitt bruk i lengden. Denne motoren vil tåle å bli kjørt litt hardt.
Mulig at det jeg har begitt meg ut på koster mer enn det smaker, men dette er en bil som jeg aldri skal selge, og regner med at denne motoren kommer til å vare mye lenger enn selve bilen.
Litt tilbake til dette med effekt, så har parkert mange biler med langt mer fler hk enn mine originale 115... så gleder meg sykt til motoren blir ferdig og til senkesettet er montert... og ikke minst til lydopplevelsen...
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
En 16v/turbo som er riktig bygd tåler vel så mye som en 8v.
Jeg har ca samme krav som deg haug til motorens holdbarhet og jeg har turbo. Er bare å overdrive alle deler
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
har ikke råd til å bygge turbomotor som tåler å blir brukt gitt, hehe...

bare så synd at jeg ikke får testet den skikklig på bane, ettersom rudskogentreffet ble avlyst...
John Richard - 19 år siden
Karma: 0
Blir spennende dette Haug Racing.

Btw SlinkeY: Sviver turboen din?
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Japp, sviver klokkefint. Ryker bare litt mye.
Haug: blir gøy å se hvordan det blir til slutt. Gøy at noen bygger 8v motor og
Øystein - 19 år siden
Karma: 0
Du får skrive åssen forskjellen er med trimmen.. så jeg kan angre enda mere på at jeg solgte det
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
fikk igjen motoren i dag...!
så blir nok noen timer uti garsjen i mårrå... bare så irriterende at jeg skal på jobb i mårråkveld, men tar sikte på å starte den opp i løpet av onsdagen. så blir det montering av simons effetkannlegg og innkjøring på torsdag før den skal kjøres i benk på fredag...
monterte forresten senkesettet i helga, dæven så stiv den ble...!
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
Ferdig... starta på første forsøk, og første prøvetur er unnagjort... i mårrå blir det innkjøring og etterdraing av topp, før den skal kjøres i bremsebenk fredag morgen...
ble utrolig rå lyd i bilen, står der å buldrer og spytter på tomgang omtrent som en rallybil... gleder meg til å få begynne å teste den skikkelig...

ang senkesettet,
er 60/40 Apex fjører og tilhørende dempere. Fy feite så stiv bilen ble!!! utrolig uvant å kjøre med for meg som aldri har kjørt no annet enn originalt.
Lexmaul16v - 19 år siden
Karma: 0
åssen motor satt du i? trimma 8v? åssen trim? er skikkelig nysgjerrig jeg nå Gratulerer forresten!
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
alt står i første innlegget...
tempel 16v Turbo - 19 år siden
Karma: 0
Hvordan gikk bilen da? stor forskjell?
Lexmaul16v - 19 år siden
Karma: 0
jævlig spent på åssen bremsinga går fortell fortell!
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
bare innkjøring enda, så veit ikke hvor godt den går enda, kjørte på lavt turtall uten belastning...
er spent på bremsinga selv... bare så dumt vi ikke bremsa den først, slik at vi kunne se økninga...
Johnny B - 19 år siden
Karma: 0
hehe kanskje jeg også har et mål med 8v min hehe
Lexmaul16v - 19 år siden
Karma: 0
ta 115 hester minus drivverksvinn som utgangspunkt da vel.. blir vel neppe skuffet!
Johnny B - 19 år siden
Karma: 0
hehe
tempel 16v Turbo - 19 år siden
Karma: 0
er ikke mye drivverksvinn på fremhjulstrekkere
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
men tenkte på selve effektkurva... den kan nemlig variere fra bil til bil... har en til calibra 8v, men den har en helt annen motorkarakter enn denne motoren hadde før trim... så umulig å si egentlig... blir bare toppeffekten som kan brukes til sammenligning, og det har egentlig lite å si...
Johnny B - 19 år siden
Karma: 0
har du gjort noe med girkassa da?? letta svinghjul?? clutch??
Lexmaul16v - 19 år siden
Karma: 0
sant sant.. det er dreiemomentet som er moro..
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
ikke gjort noe med selve girkassa, bare giroverføring, for den begynte å bli sleten, så miksa litt på egenhand(bilder kommer). bytta clutch, men originalt...
tempel 16v Turbo - 19 år siden
Karma: 0
blir spennede å se hva som kommer på papiret
Johnny B - 19 år siden
Karma: 0
såpass hehe
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0

nå kommer jeg rett fra innkjøring og bremsebenk... motoren går godt! er veldig sterk på ca 3-3500 omdr. og så bare øker den... er på ca 5000 jeg merker effektøkningen best, men for all del, den drar godt opp til turtallssperra...
bremsebenken jeg brukte har tidligere målt originale 8ver til 115-116 hk i motoren, og mellom 95-100 på hjula...
min målte 120 på hjula og 142 i motoren etter å ha stilt bensintrykket. i tillegg vil det trolig løsne opptill 5hk mer når jeg har fått kjørt på motoren enda noen mil... er veldig godt fornøyd med dette, spesielt siden effektkurva ble veldig jevn, drar godt hele veien, og helt greit i fra bunn... så gleder meg stort til å få teste den skikkelig... ut og kjøre...
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Tror det kunne gjort seg med ett grenrør her
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
jepp... men ikke faen om jeg betaler 6000,- eller hva det nå koster...
en kamerat sa han kunne prøve å lage et til meg, så far se...
Dorull - 19 år siden
Karma: 0
syns det er jævlig tøft gjor jeg haug! tror personlig at en 142hk's 8v motor faktisk går bedre enn 150hk's 16v motor.

grenrør og et skikkelig eksosanlegg hadde jo vært gromt
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
har fått på skikkelig eksos nå, simons effektanlegg fra kat og bakover... jeg og tror denne motoren går bedre enn en original 16v...
KK - 19 år siden
Karma: 1
oi oi oi... Konge!!
Kan ikke glede meg nok til å komme i gang med min..
D_Calibra - 19 år siden
Karma: 0
mye har denne morroa egentlig kosta a..
KK - 19 år siden
Karma: 0
Drit i penger da!! Tenker ikke på det etterhvert når du har fått i motoren og sånn... KJØP KJØP KJØP!!
Morten M - 19 år siden
Karma: 0
Hauge,, hvor mye sån ca måtte du ut for og få denne motoren slik?
har en defekt motor selv, og en 8v motor ligger i garasjen, skal sattes sammen, men skal bytte ut alt av deler samt og få den til og tåle litt mere, har jo ødelagt motoren min 2ganger nå, det sies at jeg har hatt mye uflaks, men men nye motoren skal ikke i bilen før den er totalt overhalt osv.
Raymond - 19 år siden
Karma: 0
min er snart i gang.. astra 1.8 16V med turbo =)
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
innsug + kam = 10.000
rådelager, bolter + stempelringer + div pakninger = 2.400
arbeid, honing, planing + montering = 3.000
= 15.400

i tillegg kommer effekannlegg, senkesett og clutch, +at jeg venter på power-ruhr og avstivningsstag. Nye framdekk har jeg også investert i. Så er inga billig morro, men morro lell...

edit: litt forklaring til effektkurva; x-akse er km/t, y-akse er kw. Testen er tatt i 4.gir, så i det turtallsperra slår inn i 4.gir er den reele toppfarta 179km/t...
D_Calibra - 19 år siden
Karma: 0
har du chippa bilen?
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
nope, ikke no chip. veit ikke om det vil ha noen effekt siden motoren ikke lenger er original...
tempel 16v Turbo - 19 år siden
Karma: 0
ikke mange tusenlappene til før du hadde fått deg en let i bilen i stedet
Haug Racing - 19 år siden
Karma: 0
jo, men da kommer godkjenning og forsikring i tillegg +++ dessuten er jeg prinsippielt imot turbomotorer, selv om det kan være jævlig morro å kjøre av og til...
No turboshit, just real power!
Jeggo - 19 år siden
Karma: 0
I eldre opeler ja.. Nyere opeler=Turbo shit.. Hehe...
tempel 16v Turbo - 19 år siden
Karma: 0
No real power, JUST TURBOSHITT
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Det å si at man generellt er imot turboer er bare tull. Du kan få en turbomotor til å oppføre deg akkurat slik du vil. Grenrør, downpipe, sprut, størrelse på eksoshus og masse annet er faktorer som spiller en enorm rolle i hvordan motoren oppfører seg. Kan få fin jevn kurve og minimalt lagg med en godt bygd turbomotor.
Blake - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
din jekk 179 km i 4 gire! Min er veeeldig høgt dreva då, min går 200 i 4 gire. Hva er det som gjer det ? er vell samme kassa osv
Haug Racing - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Sikker på at speedometeret ditt viser riktig? dette var målt i benk, altså reel hastighet, vil tro speedoen min viste nærmere 200 også... så lenge det er lik girkasse skal det være samme utveksling og samme topphastighet på alle girene
RamstadTech - 17 år siden
Karma: 0
Blake: kanskje du har motor/gir fra Vectra, F16 i Calibra er tettere giret enn F16 i Vectra. Eksempel: Min Vectra har 1600 rpm i 80kmh 5.gir medan fruens Calibra har 2000 rpm i 80kmh 5gir. Begge har C20NE F16
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
dekkdim og feilvisning kan da skape det

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!