Ressurser ▼
Forum :: Bilstereo :: Litt nyttig inf..
Perry - 17.10.2005 06:46:50
Karma: 0
Sticky diskusjon Litt nyttig info for noen kanskje? Tips for den glade Amatør :)

Til de som lurer på hva de skal kjøpe! (Bilstereo, altså!)

Dette er ment som en hjelpende hånd til alle som har lyst til å kjøpe bilstereo, men er usikre på hva de skal velge. Jeg har lest en del rundt på forumet nå, og legger merke til at det er ETT spørsmål som ALLTID går igjen (ikke at det er noe galt i det, man spør jo vanligvis når man lurer!): "Hvilket merke og hva slags komponenter skal jeg kjøpe?". Vel. Kanskje du kan få noen tips her!


Hvilket merke?

Det er et enormt antall produsenter av bilelektronikk her i verden. Kvaliteten varierer fra produsent til produsent; noe er virkelig elendig, mens noen få er eksepsjonelt gode! Jeg vil likevel påstå at de fleste produkter i normal prisklasse som du finner i butikkene i dag vil kunne plasseres i en kategori som kan kalles "bra produkter", mens kun noen få er verdt de mange ekstra kronene noen betaler for å få litt ekstra cred i guttegjengen eller for å tilfredsstille sin egen, ofte innbilte, feinschmecker-hørsel. Uten å tråkke noen på tærne! En grei huskeregel er at man - stort sett - får det man betaler for.


Hva slags komponenter skal jeg kjøpe?

Her må du se på følgende før du bestemmer deg:
1. Frontsett: Hva er det plass til i originalhullene? Skal du ha noe annet, må du belage deg på tidkrevende modifisering. Ofte høres 5,25" i originale hull like bra eller bedre ut enn 6,5" i dårlig modifisert festeanordning.
2. Hattehylle/bakdører: Skal du bruke originalhull, eller kanskje du vil ha svære 6x9-tommere? Vil du i det hele tatt ha noe særlig mer lyd enn originalt bak? Ofte lønner det seg å bruke disse ekstra pengene på bedre frontsett! - For du sitter vel egentlig ikke så mye bak likevel, gjør du vel?
3. Subwoofer: Lukket eller portet kasse? Folk sier ofte at dette kommer an på musikktypen du liker - men dette er en forenklet sannhet - en riktig bygget bassreflekskasse trenger slett ikke å spille tregere eller dårligere enn en lukket kasse, og kan dermed være vel så egnet til samme musikk. Det er bare vanskeligere å bygge - i tillegg til at den stiller større krav til forsterkerens oppbygning. Er du helt nybegynner, lønner det seg med lukket kasse på riktig størrelse, og element egnet til dette, eller å kjøpe en ferdig bassreflekskasse tilpasset elementene du ønsker.

Før du kjøper, kan det imidlertid være lurt å finne ut:


Hva slags LYD er JEG ute etter?

En god start kan være å høre på stereoen til en kamerat, så du får en oppfatning av hva slags lyd du vil ha. Ville du vært fornøyd med slik lyd? Var det for mye/lite lyd i forhold til hva du føler behov for? Kanskje er ikke hans og din oppfatning av "pen lyd" helt det samme? Finn så ut prisklassen på det anlegget du hørte på, og bestem deg for om det er passe i forhold til hva du har tenkt å legge i ditt eget. I lavere prisklasser må du kanskje velge mellom lydkvalitet og kvantitet, mens du i høyere prisklasser kan få i pose og sekk! Men husk: Har han brukt 5000,- og du vil bruke 4000,- er det ikke noe i veien for at du får bedre lyd (i alles ører) likevel - om du gjør installasjonen ordentlig! For:


Spiller installasjonen noen rolle for lyden?


Ja! Og la meg understreke: Ja! Hva er vitsen med å svi av 5000,- om det høres ut som om du har tømt gjenvinningscontainerne på Rema for tomme blikkbokser og leid en sjimpanse til å slå på dem? Det billigste stereoanlegg kan høres vesentlig bedre ut som du legger tid, blod, svette og tårer i installasjonen (eller får noen snille audiofile venner til å hjelpe deg med installasjonen). Bruker du 1000,- på stereoen, sier det seg selv at du ikke kjøper installasjonsmaterialer for 3000,-, men gjør hvertfall alltid det beste ut av ting. Noen tips kan være: Fjern alle uønskede vibrasjoner så langt det lar seg gjøre - og skru fast alt som skal sitte fast. Tett rundt høyttalerne så du ikke får akustisk kortslutning. Sørg for god jording til forsterkerne, og ikke minst: Husk sikring på strømkablene, maks 30 cm fra batteriet! For det første er dette påkrevd ved EU-kontrollen, og for det andre: Du vil vel ikke at stereoen skal ta fyr før du får spilt den inn? Og noe som er viktig, om du er interessert i at utstyret ditt skal holde, er at dersom du ikke har peiling på installasjon av bilstereo - få noen som har det, til å installere den. Garantibevis er ikke verdt en krone dersom du selv kortslutter forsterkeren din under montering. Og ja - serviceverkstedet KAN se hva som har skjedd med den!


Konklusjon

Det er en stor jungel av merker å gå seg vill i, men nå har du forhåpentligvis blitt litt mindre rådvill? Når det kommer til stykket, trenger ikke navnet som står på høyttaleren å spille så stor rolle i det hele tatt - det som teller er om DU er fornøyd fordi anlegget gjør det du ønsket at det skulle gjøre; enten det er å spille Mozart så du får tårer i øynene mens du venter på at toget skal passere, eller dundre så høyt at du kan kjøre svigermor rett til sykehuset istedenfor butikken!

Helt til slutt vil jeg ramse opp en del merker som er "trygge kjøp" - altså merker der jeg ikke har hørt om utelukkende dårlige erfaringer. Alle har jo sine serier med større feil eller kortvarige barnesykdommer! . Entusiastene her på siden vil helt sikkert (forhåpentligvis?) hjelpe til med å fylle ut denne ytterligere! At et merke ikke står her, betyr ikke at man ikke skal kjøpe det, men at man kanskje bør tenke seg om en ekstra gang før man handler - og i såfall til hvilken pris, sammenliknet med disse!

Alfabetisk rekkefølge:

Adire
ADS
Ascendant Audio
Alpine
Audison
Axton
Blaupunkt
Boston Accoustics
Brax
Cadence
Canton
Clarion
Digital Designs
DLS
dynaBel
Diamond
Directed Audio
Dynaudio
Earthquake
Eton
Focal
Fusion
Genesis
Ground Zero
Helix
Hertz
Hifonics
Image Dynamics
Infinity
JBL
JL Audio
JVC
Kenwood
Kicker
Lanzar
Macrom
Magnat
McIntosh
MDS
Morel
MTX
MBQuart
Nakamichi
Orion
Panasonic
Planet Audio
Phoenix Gold
Pioneer
Pyle
Phase Linear
Rainbow (overpriset ja, men utvilsomt gode produkter)
Resonant Engineering
Rodek
Rockford Fosgate
Seas
Stereo Integrity
Sinfoni
Signat
Sony
Soundstream
TRU Technology
Treo
VDO Dayton
Viper
Xetec

Er du helt ny i forhold til bilstereo, anbefaler jeg at du går for noe fra denne listen. Merk at det er umulig å ramse opp ALLE gode merker. Dette er bare eksempler på merker som gir deg gode sjanser for å bli fornøyd. Det finnes mange andre merker også, som garantert kan gjøre deg like blid!

Merkene som er ramset opp her varierer fra billig til svært DYRT... men skal alikevel gi deg en liten pekepinn på hva du bør se etter. Og ett lite tips... det er aldri dumt å kjøpe brukt bilstereo.. Det er billigere og enkelte ganger kan man stå ovenfor ett kupp
Dessuten så er det sikkert flere merker utenom disse som er bra men personlig vil jeg ikke ta på meg ansvaret for å garantere noe.


Lykke til i bilstereo-verdenen!

(PS: desverre kan ikke jeg ta æren for å ha skrevet alt dette, men jeg fant dette hos en som ordla tankene mine TAKK Jan Rune!)

De merkene med uthevet skrift er merker jeg anbefaler basert på egen erfaring, de andre merkene har jeg liten/ingen erfaring med men omtalene er såpass bra og mange at de fortjener en plass på listen.
Ett merke jeg mener skiller seg kraftig ut er Morel... dette fordi at Morel er noe av den deiligste lyden som er å oppdrive.. bra pris og meget bra kvalitet. Mange kjenner ikke merket dels pga at Morel tidligere lager komponenter til andre anerkjente merker, deriblant Macrom's sinnsykt gode frontsett (gamle Macrom UNS) og dels fordi at Morel er High End i ypperste klasse og dermed har det tidl. vært altfor dyrt for den gjennomsnittlige entusiasten, nå idag har Morel meget overkommelige priser som garantert gir deg MYE glede for pengene og 3 års garanti
Heldigvis har vi en importør her i norge! Kan høres i min bil til sommern hjemmeside for forhandler i norge er www.morel.no

Svar:

K-c - 19 år siden
Karma: 0
Mye nyttig Og lese her..... men hvor er xelent på lista?
^^UnItRaCk^^ - 19 år siden
Karma: 0
ja, hvor er det?
Perry - 19 år siden
Karma: 0
det er ett av merkene jeg har sett og hørt mye dritt om.Sorry
Det er sikkert grei lyd for de aller fleste men mesteparten av klagene på dette merket inneholder blant annet dårlig kundebehandlig og/eller dårlig levetid på produktene.
^^UnItRaCk^^ - 19 år siden
Karma: 0
vel der jeg handlet var det god kundebehandling. fikk elementen med engang
Perry - 19 år siden
Karma: 0
http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88794
Les denne f.eks.
Ikke alle som er like fornøyde.... det stilles også spørsmål vedr. opplegget til han som selger.
The Zipper - 19 år siden
Karma: 0
hva med planet audio da??
Perry - 19 år siden
Karma: 0
ah.... jeg har sikkert glemt noen på lista... Planet Audio VET jeg er bra saker..

Takk
K-c - 19 år siden
Karma: 1
da må det ligge ganske mye sjalusi en plass... jeg har bare hatt Xelent audio Og er ekstremt fornøyd. de har også den beste kundebehandlinga jeg har opplevd uansett hvor.

Hvor har du hørt den kritikken Perry?

er Mye kritikk på det mest kjente merkende også, men den blir som regel ignonert, grunnen til det er at det er faktisk mange som kan være leverandør av et merke, noen er seriøse,andre er det ikke Og er du et så Og si ukjent merke vil den negative Omtalen bli satt strek under.....

Leverings tiden da jeg bestillte mitt anlegg var på 5dager til jeg hadde spiller`n, forsterkern, elementet.

Som regel innen alt du kjøper, så får du ikke mer en du betaler for,Og sånn er det innen stereo anlegg også. kvaliteten på xelent er veldig bra i forhold til prisen Og de kan konkurere blandt de største merkende ifølge meg selv.
Men siden du ikke har prøvd xelent audio kan du heller ikke komme med konstruktiv kritikk annet en hva du har hørt

Det er sikkert en del her inne som har xelent audio vedder på at over 90% av dem som har det, er fornøyd

Du får godt skrive din liste Og holde på dine synspunkter men på min liste kommer xelent audio
K-c - 19 år siden
Karma: 0
kan også nevne at han som jeg kjøper xelent audio kjører 2års garanti på alle produkter!

Http://www.eikensbilstereo.no
The Zipper - 19 år siden
Karma: 0
Burde vel kanskje også ha med stinger. Er vel ikke høytalere, men alt det andre nyttige til bilstereo.
Perry - 19 år siden
Karma: 0
ett lite poeng med Xelent er f.eks prisene... de ligger for høyt.
Med mindre man kjøper xelent fra qxl...

Har du fått solgt anlegget ditt Master?

En ting... sjekk f.eks ut Soundmagus Class X-1500 fra komplett.no og Xelent TX1200...det er SAMME forsterkeren. Sjekk deretter prisene.
Soundmagus er fabrikkmerket til samme fabrikken som produserer xelent tx1200...innmaten er akkurat den samme, den eneste forskjellen er navnet og prisen som er 6000 kr mer.....hos xelent...

At xelent tar over 8000kr for den er sykt. Xelent er HELT SIKKERT ett "greit" merke.. men tatt prisene i betraktning så ville jeg ikke ha anbefalt det til noen... Kan f.eks kjøpe Kicker Kx1200.1 monoblokk (brukt) og en ny pioneer ts-w3004spl NY og fortsatt ha penger igjen til godteri

les her :
24th September 2005, 22:03
golfnos
hmmmm.. avgifter....


Medlem siden: Aug 2004
Sted: kristiansand
Innlegg: 431


visst er det ikke en tx 1200!!!!! også jeg som gav langt over 4k for den når jeg handlet "direkte" til golfen!!

i seaten jeg kjøpte fulgte det med stereo. dobbel xelent 10" av den midterst på siden i "original" kasse, frontsett osv. alt er nå defekt. ikke prøvd å spille på særlig eller noe. spiller gammal PINK FLOYD, så nå er jeg med i gruppa for dem som har kjøpt produkter fra asle tryland, som ryker! stor feilprosent i forhold til solgt stereo.

Tx 1200 hadde også(mulig serien selges enda) serie feil med at komponentene brant, pga for dårlige loddinger visst.. selv om forsterkeren "skrytes" opp av leverandør pga SOLID dobbelsidig print, med dobbel lodding..

han hevder å være med på å utvikle alt, og åpner man forsterkerene er alle komponent nummer på transistorer osv filt bort, mest sannsynlig for at vi ikke skal finne ut at det faktisk er samme som den som selges på www.komplett.no!


Er du fortsatt i tvil?
K-c - 19 år siden
Karma: 0
Perry som sagt du finner mye negativt i enkelt tilfelder i alle merker.. det finnes folk som driver seriøs butikk Og det finnes de som driver ekstremt Useriøst, sånn har det vært Og sånn vil det alltid være. svaret mitt til deg vil derfor være: ja jeg er fortsatt i tvil, Fordi min erfaring med xelent audio er ingenting å si på. har fått god kunebehandling og jeg har fått det jeg vil ha For en billig penge.
Og ja jeg har fått solgt min forsterker Og om 14dager får jeg ei ny monoblokk som vil bli godt mottat til en som ikke følger strømmen men velger sin egen vei...
K-c - 19 år siden
Karma: 0
Å desuten er rockford fosgate noe jævla piss!!!!! jeg har hørt om mange som har klart å tatt knekken på selve subene til rockford... forsterkerne har jeg ikke noe stygt å si om men elementene er noen papptalerkener!! skal jeg være helt ærlig så er nok Audiobahn, Xelent, Focal, MA Audio og Lanzar noe av de beste merkene jeg har HØRT lyden i!!
Perry - 19 år siden
Karma: 0
hva slags monoblokk?

Hoved poenget her som jeg velger å utheve er at hva Xelent angår så har jeg ingen problem med at DU velger det merket. Men hva jeg har hørt og lest MANGE steder er at dette er rip off.

Eksempelet med den TX1200 forsterkeren hos Xelent er rene FAKTA... og allerede der mista jeg lysten til å ha noe som helst med Xelent å gjøre.

RF er langt ifra piss... Jeg har brukt subber fra RF som er nesten like gammle som deg og de funker som gull enda.
Hva slags forsterker og hva slags RF element er det snakk om? finn det ut.
K-c - 19 år siden
Karma: 0
Vi er Tydeligvis uenig så vi avslutter denne diskusjon (blir ikke enig i akuratt dette uansett)
Perry - 19 år siden
Karma: 0
jeg vil gjerne vite hva slags forsterker og hva slags RF element det var snakk om iallefall

xelent sine ytelser skal jeg personlig si fint lite om siden jeg ikke har prøvd de selv... men når jeg ser prisene han opererer med så blir jeg kvalm rett og slett...
K-c - 19 år siden
Karma: 0
rockford punch p2 elementet... jeg kan godt sitere mitt siste inlegget der det står: Forsterkerne har jeg ikke noe stygt å si om
K-c - 19 år siden
Karma: 0
Nå vet jeg ikke livs historien til verken Focal cadence eller Xelent! jeg kan bare snakke fra mine erfaringer med xelent Og mitt synspunkt på saken.
Jeg kan være enig i at enkelte bilstereo anlegg overalt på internett, er kraftig Over priset med mange selvstendig nærings drivende som Driver butikk med sky høye priser, men jeg vil da også si at han jeg har handlet til har vært svært seriøs Og jeg kan ikke kjenne igjen noen av dettte problemet av xelent audio..
Perry - 19 år siden
Karma: 0
jaja... da sletter jeg alle innleggene og stenger tråden.. hvis folket mener den er "viktig nok" til at den kan forbli sticky så si ifra NÅ!

Master Prodigy... jeg har i over 1 år gitt mine 2 stk. RF P2 12" MASSE juling... både med for lite effekt og 4 ganger for mye effekt uten at noe har skjedd! så tror han som ødela elementet sitt burde revurdere koblingene sine.
Gundersen Auto Parts - 19 år siden
Karma: 0
Denne SKAL være sticky, så enkelt er det.

Jeg kan sitere det som står lenger oppe jeg, så får vi klarhet i det:

[bold]Er du helt ny i forhold til bilstereo, anbefaler jeg at du går for noe fra denne listen. Merk at det er umulig å ramse opp ALLE gode merker. Dette er bare eksempler på merker som gir deg gode sjanser for å bli fornøyd. Det finnes mange andre merker også, som garantert kan gjøre deg like blid!

Og jeg vil faktisk anbefale dere som er interessert i bilstereo til å plukke opp telefonen og ringe litt rundt å sjekke før dere hører på alt som står i åpne forum. For det hersker ingen tvil om at det er masse sjalusi ute og går på dette markedet.
Ting blir fort blåst opp så det holder, og dette kan faktisk ødelegge masse for folk som arbeider hardt for å innarbeide et godt merke.

Til Xelent sitt forsvar vil jeg kunne si at det er MANGE merker som på markedet har blitt betegnet som noe forpult drit med en gang de blir tilgjengelig på markedet og prisene er lave. Men så fort disse merkene blir tatt inn av f.eks bilradiospesialisten tror folk at dette er gode greier. Kan foreksempel nevne Boss, Cube, Pyle, Arizona Eagle... Kan fortsette i evigheter.

Det er faktisk noen av oss som har drevet med bilstereo noen år.
Perry - 19 år siden
Karma: 0
men gidder folk å høre på oss? nei ....
Timmy - 19 år siden
Karma: 0
Har hatt litt Xelent, men har ikke hatt det lenge nok.
Jeg hadde 3x alu 10tommere med Solid Audio F15D forsterker.
Det spilte noe jævlig. Og det var annleg til under 10k.
(Crazyweel og JR støtter kanskje her )

Men Xelent har nok litt for mange feil, etter min smak.

Jeg skal nok ikke selge Xelent for å si det sånn...
Gundersen Auto Parts - 19 år siden
Karma: 0
Bare husk at det finnes masse annet også til under 10k. Foreksempel vil 2x12" Cadence Wild Beast og 2x Cadence Z8000 koste 9960,- Og jeg vil tro du skal slite skikkelig for at ditt oppsett skal nrme seg dette.
Hva du får av andre merker til 10k lar jeg andre svare for...
Perry - 19 år siden
Karma: 0
jeg synes at det er rart at Asle Tryland selger den TX1200en for 8390kr ... når SoundMagus forsterkeren som er 100% lik koster 2190..
Da begynner jeg å lure på hva slags priser de andre greiene han selger finnes med andre steder enn hos Asle.
det er det eneste jeg har av personlig "erfaring"

Men folkens... jeg stenger tråden... så får folk tolke tipsene på sin måte Jeg sletter IKKE innleggene her med mindre den det gjelder yttrer at innleggene hans skal fjernes.
Timmy - 19 år siden
Karma: 0
Syns ikke du skal stenge tråden. Mener folk kan diskutere her, syns det er litt greit å vite hva folk har av erfaringer.

Jeg f.eks vil jo vite hva folk er fornøyd med, sånn at jeg kan selge noe jeg personlig er fornøyd med.

Men syns kanskje Asle/Xelent er diskutert nok

Perry: Asle selger den nok ikke for 8390,- De er veldig overprisa på nettet. (Veldig dumt for både han og de som kun sjekker pris på nett.)
Perry - 19 år siden
Karma: 0
da re åpner vi .

Jo 8390kr står det som pris på TX1200... sjekk her: http://www.xelent.no/?site=forsterkere2
Timmy - 19 år siden
Karma: 0
Men de stemmer ikke
Perry - 19 år siden
Karma: 0
:O såpass... så prisene i webshoppen hans er ikke ekte?
K-c - 19 år siden
Karma: 0
Siterer perry sitt innlegg: jeg synes at det er rart at Asle Tryland selger den TX1200en for 8390kr ... når SoundMagus forsterkeren som er 100% lik koster 2190..

det er ingen tvil at han personen der hørers tvilsom ut, det har du min 100%støtte på, men han som enkelt person, driver useriøst ifølge dette, men det er det også i alle merker:
Adire
ADS
Ascendant Audio
Alpine
Audison
Axton
Blaupunkt
Boston Accoustics
Brax
Cadence
Canton
Clarion
Digital Designs
dynaBel
Diamond
Directed Audio
DLS
Dynaudio
Earthquake
Eton
Focal
Fusion
Genesis
Ground Zero
Helix
Hertz
Hifonics
Image Dynamics
Infinity
JBL
JL Audio
JVC
Kenwood
Kicker
Lanzar
Macrom
Magnat
McIntosh
Morel
MTX
MBQuart
Nakamichi
Orion
Panasonic
Planet Audio
Phoenix Gold
Pioneer
Pyle
Phase Linear
O.s.v.


men det betyr ikke at alle Og alt med xelent er det, er faktisk folk som driver seriøst..
Perry - 19 år siden
Karma: 0
Asle Tryland driver www.xelent.no da... xelent importør...

De jeg har skrevet med utheva skrift i lista mi VET jeg har stødige og seriøse importører.
Gundersen Auto Parts - 19 år siden
Karma: 0
Kan du fortelle meg to ting master_prodigy.

Hvor mye peiling har du egentlig på anlegg siden du klarer å skryte så fælt av kvaliteten på Xelent? Har du noensinne prøvd noe annet?

Jeg vil også gjerne ha en bekreftelse på hvilken useriøs forhandler i Norge som forhandler de merkene som står over her. For mitt vedkommende vil jeg svært gjerne vite hvem som er useriøs når det gjelder Focal, Cadence, Dynabel, Earthquake, Genesis, Nakamichi.

Bør helst være litt grunnlag for å trykke det du nettopp gjorde!
Carl-Wilhelm - 19 år siden
Karma: 0
Er klart det finnes forhandlere som er useriøse innen de fleste merker, problemet her er når IMPORTØREN er en lystløgner, og ikke vet forskjellen på en kondensator og en basskasse. Jeg blir FLAU når jeg ser Asle Tryland (importør av xelent) på diverse bilstereo treff. Det samme går for solid audio som han og importerer.. Kvalitetne kunne overgått rockford *10 og jeg hadde fortsatt latt være å kjøpe det.
Samme gjelder SPL dynamics som hadde en MEGET useriøs forhandler i norge, som plutselig stoppet all kontakt med sine kunder og la ned gesjeften, for å starte opp boomboomb.no. Såvidt jeg vet er det han som nå importerer Poison audi. SPL er ett knallmerke, men det rører jeg ikke med en tang lengre pga importørens status.
K-c - 19 år siden
Karma: 0
Det var et Eksempel på at innen de fleste merker, finnes det useriøse

om du ser på listen så ble den kopiert i rekke følge ..

Jeg kan ikke utale meg Om importøren, men jeg kan utale meg om min erfaring med xelent. Livs historien for meg er ikke så viktig, jeg Mener at det er mer viktig at jeg som kunde blir fornøyd.Jeg har aldri handlet til han inportøren men annen person i xelent Og der har jeg fått det jeg vil ha til rett pris.

så kommer vi til kvaliteten: jepp jeg har prøvd andre merker, Som bla Audiobahn, Xelent, Focal, MA Audio og Lanzar. Jeg har aldri sagt at Kvaliteten til xelent er bedre en andre merker, men jeg er Fornøyd med den kvaliteten xelent har.
Perry - 19 år siden
Karma: 0
jeg sitter fortsatt å gnager på det at du får MYE bedre forsterkere enn Xelent ut av de prisene som står på xelent.no iallefall.. og så er det jo dumt da hvis han ikke har seriøse priser på sakene...
K-c - 19 år siden
Karma: 0
Perry,snakker du fortsatt om Asle Tryland ? eller snakker du om xelent generelt?
Perry - 19 år siden
Karma: 0
xelent generellt... har enda ikke fått bekrefta hva som er reelle priser på varene. Sendte mail til Asle idag tidlig så får sehva som kommer derifra.
K-c - 19 år siden
Karma: 1
fått svar?
Perry - 19 år siden
Karma: 0
ingen ting
infested - 19 år siden
Karma: 0
noen som har hørt om dvd spillere fra skyway?.. har en dvd spiller i bilen fra skyway til 8000kr.. har kvitering og brosjyre.. men noen som vet om det er noe tess??
Perry - 19 år siden
Karma: 0
til den prisen bør den være det iallefall. Aldri hørt om merket though
Gundersen Auto Parts - 19 år siden
Karma: 0
Det er ikke sikkert dette er all verdens da. Kommer litt an på hvor gammel den er osv. Ikke mer enn 5 år siden dvd spiller i bil var noe MEGET dyre greier...
Perry - 19 år siden
Karma: 0
kun dvd ikke skjerm dette ?
John Richard - 19 år siden
Karma: 0
Denne tråden i den form den er i nå, fortjener ikke sticky.
Jeg mener det burde stått litt om hvert merke, gjerne offisiell nettside, og hvem som er importør, og gjerne forhandlere som kan anbefales. Da hadde vi snakket sticky, denne tråden er en eneste stor diskusjon, og jeg som ikke har peiling på bilstereo finner ingen hjelp i denne tråden...at diskusjonene i denne tråden kan føre til en bra konklusjen etter hvert har jeg tro på.

Just my 2 cents.
Perry - 19 år siden
Karma: 0
se bort ifra merkene som er skrevet der ... så står det endel tips som ALLE burde skjønne da.
John Richard - 19 år siden
Karma: 0
Sant nok, men jeg aner ikke hva jeg skal velge (Nå har jeg fått SlinkeY til å velge for meg da )
Perry - 19 år siden
Karma: 0
hehe...
Vel...
Da må du selv spørre deg selv... hva slags lyd vil jeg ha..
stort sett samme tingen som "hvor stiv bil vil jeg ha"
Allround, db (trykk), sq (harmonisk)

Er mange bra merker...
John Richard - 19 år siden
Karma: 0
Perry, jeg kan stille meg alle de spørsmålene, men det står jo ikke hva som er bra til hva
Perry - 19 år siden
Karma: 0
hm... sant det da... men generellt sett bare dette.

Personlig kan jeg anbefale:
spiller: Alpine og Pioneer.
Frontsett: Morel, Focal, RF, Alpine, JBL, MbQuart
Coax: Samme som ovenfor.
Forsterker: Sinfoni, Cadence, RF, Macrom
Sub: Morel, RF, Kicker, Cadence
Kabler: EVUS
Importører:
Morel/EVUS/Sinfoni: www.morel.no
RF: www.boomcar.no
Cadence: www.gundersenautoparts.no ?

Om du ønsker billigere enn "norske" priser så sjekk ut www.megabillig.com

Dette er kun basert på personlig erfaring og menes ikke som noen pekepinn på hva som er best i annet henseende enn at jeg digger lyden fra dem.
infested - 19 år siden
Karma: 0
kun dvd.. ikke skjerm.. kjøpt fra ljudia i fjor
NeonLars - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
rart at du ikke skriver exelent på lista...bare for å friske opp litt her:Var faktisk et exelent anlegg som vant stereo konkurransen i kr sand i år!
og dyrt er det heller ikke sammenlignet med mange andre!
K-c - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Go Neonlars
Crazywheel - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Lars sitt anlegg var satt sammen av mye rart, men det spilte veldig bra! Frontsett kjøpte han av meg som kom fra mobilsentrum eller thansen. Det samme gjaldt vel høytalerne i dørsidene.. Så hadde han 4 8" tommere som sub og en exelent forsterker.. billige ledninger og en helt grei spiller.. Etter at vi fikk stilt alt inn rett før treffet spilte det forbløffende bra! Noen ganger lurer jeg litt på om merkenavnet virkelig har så mye å si! Det er klart at dette anlegget ikke var noe konkurranse anlegg, men helt greit for oss som ikke har helt anlegg dilla! Jeg har også brukt mye billige og ukjente forsterkere/høytalere i min bil og vært fornøyd med det meste av det.. Finnes selvfølgelig alltid noe dritt. Tror nok det er litt med merke navn som på kles merker.. Det du liker synes du spiller ekstra bra.. Er jo lettere å skryte av et anlegg som har et kjent merke navn enn jallaballaaudio f.eks
Perry - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
jeg har alltid kjøpt brukt når jeg har kjøpt good stuff... men har fra tid til annen handla nye ting og å da blir det testing av billigere stæsj..

Beste overaskelsen jeg har hatt ever er Boss faktisk... dette var i 98' da boss var rimelig ferskt på norsk marked... de hadde en serie som het Raptor... de kosta 549kr pr stk for 10" så jeg handla 2 stk. + en Boss 2x150w forsterker... i Escorten min dunka det sykt bra... til og med sjefen for en meget kjent bilstereo butikk/verksted i Hamar ble dyktig overrasket... Raptor serien finnes ikke lengre... dessverre... ellers så hadde jeg kjøpt og kjørt med dem... jeg kom i kontakt med en som har "arvet" den kassa med de 10"erne i og de lever faktisk enda... de er temmelig slappe men ... savna de strax da jeg så dem

Så det er ikke alltid sagt at det dyreste er det beste... slik er det aldri omtrent... men det går an å være bevisst på hva man vil ha.

Og så har omtrent alle større merker en "billig" serie... du får f.eks RÅE Pioneer 12" subbere til under 1500kr pr stk. eller temmelig greie RF 12" til 1400 pr stk.. det som er trikset er å holde øya oppe etter de virkelig gode tilbudene.
Jeggo - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
MDS a Perry..??? hmmm.......
Perry - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Aldri prøvd
Timmy - 18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Jeg har. Spiller bra til en billig penge.
Ruben - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
kjekt å kjenne han som eier xelent og få alt til innkjøpspris.. xelent-elementer er faktisk ikke så gale..
Ruben - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
husker forresten jeg kalte neonlars for kroneis når jeg var sånn.. 6-7.. husker ikke hvorfor da..
Biltilsalgs - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
Takk for gode tips! Bare lurer på det med sikringa, min ligger bak, i bagasjen, kanskje 20cm fra forsterkeren. Grunnen er at jeg fikk beskjed om at den ikke bare kunne henge i kabelen med batteriet. Har kjøpt meg Pioneer TS-A6911 bak, og TS-A1711 Frontsett. Tror det var det.. Har det ikke foran meg. Altså jeg satser ikke fult ennå.
Hva med høytalerne og sikringa??

Takk!
Perry - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
du har sikring på strømkabelen for å sikre kabelen, ikke forsterkeren (de har sikringer selv de ) derfor skal sikringen på en strømkabel ALLTID sitte ved strømkilden som da er ett batteri i ditt tilfelle.. tror det er maks 20cm fra batteriet (20cm med kabel imellom sikring og batteri)
Høytalerne funker sikkert de?
Biltilsalgs - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
jaha ja.. Kan jeg ha to da?? En foran og en bak.. Tenkte det var greit å høre her for en jente som ikke har peil på bil=) -Og ikke liker at vennene hennes skrur på bilen, fordi de bare tror de kan alt
Biltilsalgs - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
jaha ja.. Kan jeg ha to da?? En foran og en bak.. Tenkte det var greit å høre her for en jente som ikke har peil på bil=) -Og ikke liker at vennene hennes skrur på bilen, fordi de bare tror de kan alt
Ruben - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
skader ikke noe med to nei, men har ingen hensikt.. du bør få på sikring i nærheten av batteriet så fort som mulig.. er litt kjedelig hvis bilen brenner opp i mellomtida..
Biltilsalgs - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
hehe, ja kjipt det! Takk for det! Skal få hevepå en til så fort jeg kan!
Ruben - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
velkommen til forumet forresten..
Biltilsalgs - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
hehe, ja kjipt det! Takk for det! Skal få hevepå en til så fort jeg kan!
Biltilsalgs - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
Takk!
Perry - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
goodie lykke til ellers
skolelyset - 17 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Perry: bare for å pirke litt: du har utheva SoundStream i det første innlegget ditt, men ikke tatt det med på hva du vil anbefale..

Jeg har ikke hatt så mye forskjellig stereo i bilene mine, men kan bekrefte som Perry sier at JBL, SoundStream og Focal spiller bra! Skal ikke klage på mine Boston Acoustic jeg hadde en gang i tia heller..

Når det gjelder spillere har jeg vært misfornøyd med sony, clarion, denver, bmw, denon.. (både burkervennlighet og lyd er grunnlaget her) eneste jeg har likt der er Pioneer..
Perry - 17 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Ah... right... nå har jeg jo personlig erfaring med de og så da fikser jeg det Må utheve Brax å... det er rått det

Enig med spillerne... vet ikke hvorfor men Sony har aldri hørt bra ut for meg

Alpine er for meg som Pioneer... knall spillere men pioneer kommer høyere på lista enn alpine for alpine kan virke litt vanskelig å bruke først. Pioneer er rett på sak.
Wright / Ims - 17 år og 5 måneder siden
Karma: 0
noen som har noen formening om roadstar? hehe
jakter en billigst mulig forsterker til å ha i arbeids og vinterbilen, for å drive noen 6*9 og evnt et frontsett. så kom over de 2 her:

http://www.pixmania.com/no/no/450183/art/roadstar/bil-forsterker-2-kanaler.html

http://www.pixmania.com/no/no/450182/art/roadstar/bil-forsterker-4-kanaler.html

her er d snakk om å gå en grei lyd til minst mulig penger
Perry - 17 år og 5 måneder siden
Karma: 0
skal du ha grei lyd ?
bruk iallefall en tusenlapp på noe brukt istedenfor noen hundre lapper på noe nytt.
jt-calibra - 17 år siden
Karma: 0
hallo hullet i torpedoveggen hvor sitter det? ska dra strømkabel er da helt sikkert noen av dere som vet det tenker jeg
Perry - 17 år siden
Karma: 0
sett ifra motorrommet: rett under bremsekraftforsterkeren
sett ifra coupeen: husker ikke
jt-calibra - 17 år siden
Karma: 0
hehe okei takker må jeg under løfte opp bilen for å komme til eller?;p
John Richard - 17 år siden
Karma: 0
Neida, ta bort sikringsboksen i motorrommet, er vel bare to skruer, bak den ser du hvor ledningene er trukket
jt-calibra - 17 år siden
Karma: 0
okei Tusen hjertlig da får jeg prøve meg fram
stitjo - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
noen som hvet noe om "proson " generelt? mener liksom elementer forsterkere osv
matzr89 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
super billig dritt sub som du får kjøpt blant annet på netthandelen.no

men kem vet ? Kanskje forsterkeren fungerer
stitjo - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
har det liksom, så lurte på andres meninger, spiller utrolig bra i min da!
Ruben - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
proson funker helt fint det.. men det er jo et billig merke, og du får hva du betaler for.. men å si "dritt sub" er vel noe rart, i og med at han ikke spurte om en spesifikk sub, men merket generelt..
stitjo - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
den er jeg enig i
matzr89 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
ok, skulle kanskje ha skrevet at min erfaring med det merket er at d ikke spillte noe bra og holdbarheten var heller ikke noe å skryte av.. men finnes kanskje noen som har vært heldige med merket ?
Ruben - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
jeg hadde et sett med fronthøyttalere som spilte akseptabelt.. men i og med at jeg har byttet de ut betyr jo at det finnes bedre men han som kjøpte de er kjempefornøyd, er ikke alle som er like kravstore..
matzr89 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
nei, godt poeng
Eargasm - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
i bilstereo er det mye "du betaler mye for merket"... men det er også "du betaler mye for dritt"...
proson er vell det som går under det siste...
finnes bedre merker til sikkert samme prisen som det proson går ut med..

er mye bra som er billig

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!