Ressurser ▼
Forum :: Bilstereo :: Størrelser på b..
infested - 22.09.2007 22:19:09
Karma: 0
Størrelser på basskasser til calibra

hvis du går inn på denne tråden slipper du kanskje å måle selv ..

Standard Calibra
Bredde 94cm (under hattehylle) 91cm (jevnt med hattehyllefeste)
Højde 34cm (under hattehylle) 40cm (jevnt med hattehyllefeste)
Bagside vinkel (noen som vil måle?)

disse vinklene er standard calibra..

Avhengig av elementet:
Topdybde
Tretykkelse
Antall enheter
Enhed diameter
Antal porter
Port længder
Port diameter
Invendig volumen

jeg kan hjelpe dere med dette hvis dere nevner elementet for meg..

Svar:

calipower - 17 år siden
Karma: 0
pioneer ts-w 3004spl 12" basselement.
infested - 17 år siden
Karma: 0
pioneer 3004spl skal ha ca 45L i åpen kasse og ca 25-30 i lukka kasse

men når det gjelder det elementet der så er egentlig jo større jo bedre.. jeg har en kasse på 160l på 2 stk.. det synes jeg er passe
calipower - 17 år siden
Karma: 0
calipower - 17 år siden
Karma: 0
jeg har et pioneer 3004spl også ett pioneer 10" element. sett di i en kasse og delt denne kassa så det blir to elemter i en kasse. er det best å ha en stor kasse med ett rom på deling da elelr at di får ett rom hver altså med bassrefleks. dårlig forklart kanskje!
infested - 17 år siden
Karma: 0
ha en vegg i mellom dem.. ellers ødelegger elementene hverandre når du har forskjellige størrelser... men håper ikke du skal kjøre begge på samme forsterker.. det trur jeg vil ta knekken på forsterkeren.. uten att jeg er helt sikker... men lurest å ha 2 like element
calipower - 17 år siden
Karma: 0
hmm kjører begge på en ja
Awax - 17 år siden
Karma: 0
er det ikke litt feilinfo å si at jo større er bedre når det gjelder kasse?
Den skal jo være mest mulig korrekt i forhold til det som er oppgitt.. En altfor stor kasse "ødelegger" bassen.. da har du ikke bass før du kommer ned på hz som er under det som pleier å være i sanger/låter sjenerelt..

codegen - 17 år siden
Karma: 0
Det er nok litt vranglære og si at jo større jo bedre når det gjelder kasse, men infested har fått seg ett lite virus på hjernen, som kalles db-drag, og får og få mye db, blir det ofte ett resultat i store kasser
Lyden, blir nok får mange styggere. Størelsen på kassen avhenger av hvilken lyd du selv er ute etter.
Det med at kassen skal være mest mulig korrekt i forhold til det som er oppgitt er også bare tull. omlag 8/10 produsenter gir ut tall i lufta.
Det beste blir og bruke thiele-small parameterene og regne ut med f.eks WinISD (Pro). er du heldig kan du finne thiele-small parameterene til elementet ditt her: http://www.thielesmall.com om du ikke finner det hos den du kjøpte elementet av, eller at de ikke har det.
Personlig liker jeg lave frekvenser som river i kroppen, så det fører ofte til til vel store kasser :=)
infested - 17 år siden
Karma: 0
hehe.. ja jeg har kanskje fått db drag viruset i hodet . hehe... kan si så mye som att lydkvaltiteten, den muligheten til å høre på forskjellig type musikk pg plassen går i stor grad ned.... MEN lydtrykket går opp i lave hz...

ett eksempel... nils petter nilsen har en kasse på rundt 300-400L på 2 stk 10" fra pioneer... ts-w2504spl... som egentlig skal ha ca 40L i reflekskasse.. å han spilte 153,3db hehe.. å han brukte OVER halve bilen

men min egen erfaring om lyd... og mine synspunkter så synes jeg virkelig att kassen skal være dobbelt så stor som angitt av firma.. for synes det blir mye råere og røffere lyd i lavere hz. selv ved lavt volum så får du følelsen av godt trykk.. du hører liksom att denne kan gi på alt... også hører du ikke hvor bassen kommer ifra når du har lav hz... veldig mørk og røff .. synes JEG!

men er umulig å høre på hip-hop.. pop, metall og sånt... bare trance og dyp dyp industrimetall
infested - 17 år siden
Karma: 0
men nå kan jeg regulere på hz både fjernkontroll til forsterkeren OG på spilleren.. så jeg kan har muligheter til å høre på den musikken jeg vil .. å det trenger jeg for jeg hører mest på punk

///Calibra/// - 17 år siden
Karma: 0
Sorry for OT, men trenger man noe spesielt dyr spiller for å kunne regulere Hz?
infested - 17 år siden
Karma: 0
nei men du må finne riktig spiller..
calipower - 17 år siden
Karma: 0
hva vil det si å ha lay/høy Hz? forskjell?
nofear2 - 17 år siden
Karma: 0
lav da unngår du vel en del ulyder å får mer frem av bassen?
infested - 17 år siden
Karma: 0
hertz er måleenheten for mørke og lyse toner... har du 40 hz har du veldig dyp bass... og diskanter er kanskje på 40000hz... det er lyse toner..

nofear.. det stemmer delvis hvis du kaller lyse toner for ulyder... noe man gjør i dbdrag .. hehe.. men ja du får frem mer bassen men det spørs åssen hz du har bygget kassa (bassen) din til..

vanlig hip-hop, pop, metall sanger har veldig høy hertz på bassen kanskje rundt 100-150hz uten att jeg er helt sikker... det er høyt for å være på bassen
nofear2 - 17 år siden
Karma: 0
På forsterkeren som jeg bruker nå til subben, så av en eller annen grunn så blir ulyden i subben høyere og mer tydlig når jeg slipper inn mer hz, altså høyere. Å jo lavere jeg har hz`n, jo mindre vil det være av ulyden og jo mer bass vil jeg få.

Skrur jeg hz på fullt på forsterkeren får den både lyd og bass inn fra sangen. Og en jævli ulyd. Men har vel kanskje noe med at jordingskabelen til mp3 spilleren er sprengt til helvete lol, ikke giddet å fikse det, noe jeg absolutt burde ha gjort. Får gjøre det når jeg blir frisk.

Men, sånn som suse lyd i mp3 spilleren, får det av og til. Hva forekommer det av? en jente som faktisk sa til meg at det skjedde viss 2 forskjellige ledninger kom borti hverandre. Stemmer det?
infested - 17 år siden
Karma: 0
les dette...

[url]http://www.bilradiospesialisten.no/index.php?aID=36&ids=artID[/url]
nofear2 - 17 år siden
Karma: 0
Ja men står ikke noe jeg ikke visste fra før så den er bortkastet *gjesp*
infested - 17 år siden
Karma: 0
hvis du leser litt bedre der så står det en ting som hun jenta sa til deg.. phonokablene og strømkabelen skal ikke i nærheten av hverandre.. sikkert det hun mente...

ellers sjekk jordingen din
Olejan - 17 år siden
Karma: 0
noen som kunne målt vinkelen på baksetene her snart oxo eller?
nofear2 - 17 år siden
Karma: 0
Jordingen er flyttet på 2 ganger Så neppe.

Heller de kablene da, så sinnsykt trangt bak i der at kan godt skjønne viss noen av dem er løse å kommer borti hverandre.

Rundt 96cm tror jeg, viss det er på baksiden sånn som baksiden jeg tror du mener
infested - 17 år siden
Karma: 0
er vinkelen han mener.... i grader
nofear2 - 17 år siden
Karma: 0
Ok, men dette vil jo være forskjellig fra kasse til kasse? Kommer ikke til å måle noe vinkel men bare montere noe som vil passe Finner vinkel der og da. Må skaffe plater først.
Olejan - 17 år siden
Karma: 0
trenger kanskje vinkelen fordi infested skal lage kasse til meg da..?
nofear2 - 17 år siden
Karma: 0
Mål selv da? For etter sånn som hos meg så vil sikkert ikke vinkelen bli den samme som hos deg?
Olejan - 17 år siden
Karma: 0
har ikke gradskive trur jeg... kan nå sjekke om jeg har det men...
Thalberg - 17 år siden
Karma: 0
jeg skal ha en 15" altså, bortimot 40cm høy, 25cm dyp
og en kasse på 90 - 100 Liter...

men jeg vil beholde Stabstaget mit i bagasjen.
hva tror du om noe sånt noe ? :

Skal montere forsterkeren på en plate baki der mot stab staget osv (smugle rom)
Thalberg - 17 år siden
Karma: 0
skal også ha 2 stk 4" refleksrør, helst så lange som mulig for og si det sånn

Kanskje bortimot 35cm lange.....
mulig jeg skal ha en liten plate med plexi glass over elementet også...
pr0xZen - 17 år siden
Karma: 0
"Flytende" over elementet, eller kliss innpå?
Thalberg - 17 år siden
Karma: 0
hæ...?
pr0xZen - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Skal du ha plexiglasset space'a ut fra kassen, slik at det blir f.eks. en tomme avstand mellom membranen/ytterkant, og glasset - eller skal du ha det i direkte berøring med ytterkanten?

Plexiglass sprekker lett...
nofear2 - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Sprekker ikke så lett, har et plexiglass jeg brukte i pc`n min. Har faktisk såtte på det, trakket på det, mistet det i gulvet å fortsatt like helt å like pent

Så sprekker ikke så lett
pr0xZen - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Tro meg. Plexiglass sprekker lett. Jeg har brukt Plexiglas og polykarbonat (Lexan) i mange applikasjoner, også bil. Hva det blir utsatt for i et kjøretøy av påkjenninger (støt fra ting i bagasjerommet, vibrasjoner, kombinasjonen av begge, kulde etc) - gjør Plexiglas meget sårbart. Vil heller anbefale Lexan, dette tåler plenty. Er "skuddsikkert" om tykt nok.
bæshæt - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
pheonix gold titanium elite 12"
Kviga - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
http://www.calibra.no/scrapbook.aspx?bildeid=9497
lag ette mål i bagasjerom.. kan ikkje heilt minnast ke graden i ryggen va men..

brug mdf.. trekk hellar i vilyl ellar skai. Denna kassen bli heilt svart vinyl.
bare mi meining, men eg tykke ikkje plexi på basskasse e d heilt stora.

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!