Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: stian`s C20NE s..
Novablack. - 07.10.2007 01:43:22
Karma: 0
stian`s C20NE sugetrim motorprosjekt

jeg er på kanten til og ha diagnosen adhd ifølge mine nermeste og må ha noe og fjerne rastløsheten på.

så for og slippe og sitte i ro og sture på kveldene jeg ikke får tid til og gjøre noe serlig alikevell går jeg løs på en c20ne motor som med tiden skal bli norges mest støkne!

noen syns sikkert jeg er helt mongo som gidder dette men jaja.
og dette prosjektet får ta den tiden det tar..legger jeg på meg tidspress på dette blir det bare faen

har bare bynt med toppdelen enda for blokka gror det mose på i kjellern til pappa.

her er noen bilder så langt jeg har kommet nå







Svar:

CalibraT - 17 år siden
Karma: 0
Skal vere helt orginal, men strøken? eller skal det trimmes litt også da?
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
skal trimmes også ja...

mulig jeg bare lager den for og selge eller kjøper meg en bil og putter den inn i


veit ikke om jeg skal bare suge trimme den eller rigge for turbo...

har kjøpt xe råder og stempler porta toppen og innsuget
og da blir kompen økt til 10.5

så har det jeg trenger for og sugetrimme den til 150 hk hvis jeg kjøper kammer.


ellers så har jeg kikka litt på let stempel og h profilråder
og da burde den tåle over 300hk
Olejan - 17 år siden
Karma: 0
ta å suge trim den... er best med real power vetdu hehe. så kanskje jeg kjøper den en dag hvis du skal selge den og jeg har penger
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
har en ekstra topp så kan sikkert klargjøre den for begge deler om jeg gidder
Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
har kommet en del lengre no..
har bestemt meg for at det blir turbo bygg av motoren.
har renska toppren og porta den en god del og bearbeidet tennkammeret litt, mangler og slipe ventiler og litt før den er klar for montering.
innsuget er ferdig, portet og lakkert.
må si jeg ble noe helt sinsykt lei av all slipinga og krøp til korset og bynte og lakke deler istedet,

har hente hjem blokka og rensket den og lakkert den.
motoren ser nesten ikke brukt ut innvendig, var gyllen lys gul/brun innvendig og ser faen meg ikke brukt ut.


har fikset opp stempla og dreid ned de litt og tatt ut litt i brennkameret for og senke komp til 1:8 for og kunne lade litt hardere=)

Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
blokka ferdig lakkert og vasket og stempel montert=)
codegen - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
show us some pictures!
Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
and I will do.....

har er smidde xe stempel som er dreid ned og polert for og senke komp litt. har dreid ned ca 1mm



montering av stemplene



på plass



rådene må festes og. smurt godt inn i olje







toppen som jeg har tatt ut litt av brennkammeret for delvis og få mer V form og senke komp litt. har ikke tatt ut så enormt.
prøvde og ta ltt bilder av selve portinga men det var li vanskelig med gjennskinn og slik




selve blokka

Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
så vil jeg forklare litt forsjeller mellom 8v og 16v feks og litt generelt.

stemplene fra tilig 16v er smidde mahle stempler og er gode. mens
8v steplene er laget i flere deler og pungtsveisa sammen.

xe/let rådene er vesentelig tykkere enn 8v rådene som nesten så sjøre ut, spesielt der stemplet er festet.
men til gjengjelt er stemler/råder fra 8v mye lettere, vil tippe at de veier ca halvparten.
men 8v stempler har en dårligere vektfordeling pga toppen på 8v som utnytter bare 70% av sylinder overflaten så derfor er flødegropa på 8v stemlper i siden.



har er du a tstemplet til 8 er 2 deler som er pungtet sammen



xe semplet er helsmidd og er i en del.
de4 hullene du ser innistempete hull sm går rett ut i sylinderveggen for smøring. en form for underspyling om en kan kalle det for det.

Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
så litt om blokka som er den samme på c20ne, c20xe, c20let c20se osv..

der jeg har markert med runding sitte oljereturen fa turbo orginalt på LET. der er det ikke borra opp på andre blokker.

men der jeg har markert med 4kant sitter det en plugg som lett kan bankes ut med hammer og skrujern.
så kan en banke ned en 12mm kobberørsbit så har men en fin oljeretur uten unødvendig jobb.=)


Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
så har jeg slipt litt ventiler i dag og polert de opp.


Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
så litt bilder innvendig av motoren.
dette er uten at jeg har vaska noen ting som helst.
så bli imponert dere som har opnet en gammel motor=)


Aasland - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Skulle ønske jeg også hadde god peiling på motorer gleder meg til å se bildene
Dj_Devil - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
omg sier eg bare
Skam rått
NeonChris - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Har du lyst å komme å fikse og trikse litt med min motor? du skal få gjøre det gratis
Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
hehe..nei har nok og henge fingra i...så bor du alt for langt unna.
men motoren blir mest sansyneligvis til salgs etter den er ferdig..
Crazywheel - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Blir en fin og bra overhalt 8vmotor det her =) Bra jobba=)
2.0 8v CalieMan - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
haru no pris på den eller?
Dj_Devil - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
lurer eg og på...... ^^
Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
nesj ikke sånn foreløbig..må se hvor mye $ som går med og timer.
men sikkert +- 10k.

kjøpte inn komplett pakningsett for hele motoren i dag
plugger og oljefilter.

så har jeg slipt ferdig ventilene og vaska toppen.
blir vel dags for montering snart håper jeg=)
Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
montert på ventilene i dag så nær som EN fordi jeg klarte og ødelegge en ventiltetning...typisk!
glemte og legge i fjærskiva og måtte av med ventiltetningen som er umulig uten og ødelegge omtrent..
Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
da har jeg og en kompis mekka lit og tok netopp kvelden for i dag.
og da er topp,innsug,gaspjeld, termostathus,oljetryksutlignern,regreim, oljefilter og div slanger etc.
så nå venter jeg på pakke fra codegen og (v4seså fort jeg har cash)
for og kunne fortsette
Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
litt bilder av det vi gjorde i går.

toppen på



bytta simringene i kamhuset




toppen på plass




div bilder





Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
tror jeg skal lakke om toppdekslet og spjelhuset til sølv...
passer bedre inn det vil jeg tro
Loka - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Syns det var helt porno jeg! keep ut the good work!
calipower - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
ja lakker det i sølv det hadde gjort seg bedre drit bra jobba !
Dj_Devil - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
omg.. max kult
Hobbymekker - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
ai ai! dette ser utrolig gromt ut herlig arbeid!
einar_v - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
hmmmm, hva bruker du den dunken og de spiralene i bakgrunn til?
Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
lager E85.....;p
codegen - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
haha ;D
codegen - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
fått delene?
pr0xZen - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Vurdert å lakke toppdekslet i sølv, med bokstavene røde? Eventuelt lakka registerdekslet?
Novablack. - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
ja har tengt og lakke toppdekslet og spjelhuset i sølv.
registerdekslet tror jeg at jeg lar være. tror lakke vil løsne fort der.

codegen: lappen fra postkontoret kom i dag men har ikke hatt tid til og hente de enda
Novablack. - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
hat pakke fra codegen med litt snadder nå så skal til papps og få sveisa igjen hullet som var til oljeretur i bunnpanna. og få lakka den i kveld...
må vel få stramma over toppen til det momentet det skal være også.

så om en uke eller 2 så er vel egentelig motoren ferdig.

har plukka ned en 3.0 6er som jeg holder på litt med nå så går litt tregt...
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
tok et par timer på denna i går...
fikk stramma toppen og montert dyser og fuel rail..
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
da blir det aashome som ender opp med denna når den er ferdig.
målet er 150 sugehest...så må da få skremt ut 35 hk av denna=)

tok en økt i dag og plukka motoren ifra hverandre igjen for toppan skal høvles av litt0.4-5mm fant jeg ut..
så toppen ligger i bilen nå og skal leveres inn til uka.

så fikk jeg nesten tilpasset ferdig grenrøret mot toppen...
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Grom motor det her! Brukte du kun fil for å få innsuget så fint?
Skal til med noe alla dette jeg og snart.
Novablack. - 16 år siden
Karma: 1
nei kun fil for og ta kantene der innsuget er sveisa sammen.
slipa med sannpapir resten..
svert vanskelig og arbeidsomt og få innsuget perfekt i allefall
codegen - 16 år siden
Karma: 0
freser du ned 0.5mm så har du endel og gå på hvis toppen skulle bli litt skeiv iallefall. freset ned over 1mm på en av 8v toppene mine jeg, fremdeles endel og går på
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
joda men så er det c20xe stempler i denna motoren og da...
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Du bytter ikke rådelager og veivlager likegodt da når du tar en slik overhaling? har tenkt å gjøre det på min, men har ikke funnet noen pris på lagrene. Håper ikke de er så dyre hos opel. Har du lakkert innsuget og toppen etter at du pussa det ned eller fikk du det så fine med å bare pusse det ned? Hva slags sandpapir brukte du?
Ble det ikke litt dumt å frese ut av forbrenningskammeret i toppen når den skal være sugemotor? Er kanskje derfor du planer ned toppen litt for å få bedre komp? Jeg skal min motor som turbomotor så da bør man vel plane toppen så lite som mulig? tar gjerne imot noen tips til småting jeg kan gjøre for å skremme ut litt ekstra av en c2onet. Du sa du porta toppen litt? Bare brukt rettsliper da?
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
du kan bruke lagrene som tigern selger til xe/let...samma greia..
hadde noen liggende som jeg monterte, var ikke tegn til slitasje på de en gang så. uansett ikke noe som bruker og bli slitt på de motorene her iallefall
innsuget ble slipt med 120 papir forst og 600 våt etterpå
men var så sinsykt mye jobb og få det strøkent så lakka det etterpå..

grunnen til at jeg tok ut litt i forbrenningskammeret var for og forbedre selve kammeret...samenlign med en 16v topp som er idiell for forbrenning pluggen i senter av forbrenningskammeret og ventilene på sidene

bygde denne først som turbomotor i utganspungtet derfor må jeg ta av toppen litt for og øke komp igjen.

det du bure gjøre er og ta en generell overhaling
-ventiltetninger,slipe ventiler
-planslipe
-gjerne glassblås/aliminiumsikat forbrenningskammer, innsug og eksosporter
- og er mye og hente på og porte denne toppen hvis en porter innsuget og modifiserer innsugspakningen samtidig.
for selve toppen har en idiotisk konstruksjon på ene innsugskanalen som innsnaverer fløde med minst 30% mot de andre.
så jeg brukte en pinne med sandpapirblad fra biltema og noen andre freser
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
henta toppen i dag etter fresing/plansliping
ble fresa av 0.4mm

så må vel bestille kam og få montert motoren sammen igjenn
Classic - 16 år siden
Karma: 0
kan fortelle deg at 8v stemplene på ingen måte er punktsveiset sammen.
ingen stempler er sveiset,
de er støpt!

hva slags kam skal du kjøre med?
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
tengt og skaffe en 272 graders kam
catcam eller enems
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
i dag kom kammen fra enem
så da må jeg vel b ynne og gjøre ferdig motoren en kveld
Fastlane - 16 år siden
Karma: 0
blir spennende å se åssen det blir til slutt
Crazywheel - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Er det på tennpluggsiden av forbrenningskammeret du har tatt ut litt gods? Så Calibra 8v tok ut på andre siden av forbrenningskammeret. Hva er best tror du? Skal ta ut litt av toppen min og tenkte jeg, siden jeg skal ha turbo på den.
Novablack. - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
optimal plasseriing av pluggen er i senter av kammeret for og få mest muliog ekplosivitet jevn forbrenning etc..
så ja var på tennpluggsia jeg tok ut litt ja..
Novablack. - 13 år og 5 måneder siden
Karma: 0
selges i deler

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!