Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: pr0xZen's Bilst..
pr0xZen - 08.08.2008 23:22:07
Karma: 4
pr0xZen's Bilstereo-prosjekt / Guide. Praktisk glassfiber for dum..

Etter mye fjotting med alternative løsninger, fram, tilbake, om og men - var det påtide med et realt forsøk på anlegg i bilen.

Primære tanken var å ikke gå overkill. Vil ha et høvelig originalt utseende, og fremdeles en praktisk bil (så langt man kan kalle Calibra praktisk).
Komponentsett er en selvfølge, men utover det innebar det litt kreativitet mht subwoofer(e) og montering av forsterker(e).

Etter en god del forhøring rundt omkring, lesing, lesing, google og mer lesing - endte jeg opp med følgende oppsett:

* Spiller - Eonon 676 (Kina-sak med 7" skjerm)
* Komponentsett - Hertz ESK-165L
* Subwoofere - 2 stk Hertz ES-250
* Forsterker 1 - Phoenix Gold QX-4150
* Forsterker 2 - Soundmagus X-1502

Jeg skal prøve å formulere dette så godt jeg kan, og tar ikke alt nå. Men, for å gi en liten smakebit:




Svar:

Aasland - 16 år siden
Karma: 0
Ser bra ut så langt Men, hva er "KleenGuard" ? kan tenke meg det er en slags støpe masse elns, men hvilke egenskaper har det?
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Hehe, nei Kleenguard er ingen støpemasse Kleenguard er veske- og partikkeltette værnedrakter. Har brukt en shaitload av disse i arbeidssammenheng, så har god erfaring med dem.

http://www.kcprofessional.com/us/product-details.asp?prd_id=44324

Nå holder jeg på å sortere bilder her, så resten er rett rundt hjørnet
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Da var bilder ihavn også, så nå kan man fyre løs.

Tanken har vært der før, og avgjørelsen falt på å bygge subkasse i innhuket mellom hekken og bakre hjulbuen. Og skulle man først begi seg ut på detm så var det like greit å bygge 2, en på hver side.

Mine tidlige grovregninger gav meg ikke mye volum å gå på - regnet med å sitte igjen med ca 14-17 liter, avhengig av hvilken side. For sidene er ikke like, "hullet" er mindre på passasjersiden pga bensinpåfyllingsrøret. Med dette i tankene startet letingen etter element. Pga begrenset høyde, antok jeg det ble vanskelig å få til mer enn 10 tommer. Dette har vist seg å ikke stemme - men om man monterer 12" så må blir det for liten plass igjen til at elementet kan monteres innfelt.

Jeg havnet etter endel lesing og prat, på Hertz ES-250. Dette angrer jeg forsåvidt ikke på, gode saker med fin lyd. Disse måtte monteres innfelt, da de blir eksponert mot hva enn som måtte ligge i bagasjen.

Endel målinger senere, bar ferden til Isonor i Trondheim. Dem gav meg en god pris på MDF, og kappet etter mål.Ikke at kappingen spillte så mye rolle, mye her må slipes, files, høvles og freses. Men, greit å få det inn i bilen - ble trossalt nesten 2kvm.

Målebeger og latexhansker ble kjøpt på apoteket. Engangsbeger på prix. Polyester, herder, glassfiberstrie, pensler, maskeringsteip, værnemaske, spraylim etc, på Biltema. Fleecepleddet er fra ikea.

Ordnet aller først engangsbeger. Tok et av begrene, satt streker etter hver 0,5dl. Underveis i prosjektet gav jeg f i dette, da jeg blandet fullt beger uansett.
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Noen som liker bilder? håper det.

Tenkte først å lage en how-to.. men med hva jeg anser som minstekrav til illustrasjoner, biler og forklaringer - så er den ikke egnet i "how-to seksjonen". Blir istedet antagelig å gå i såpass detaljer i denne tråden, at den kan brukes til guide for andre som kan tenke seg å prøve dette.

For den som er usikker - jeg hadde ikke engang SETT glassfiber i "produksjon" før, når jeg startet med dette.

Startet med å rydde ut av bagasjen, og støvsuge gulvet.
Jeg så fort at et par ting måtte ordnes. Først plukka jeg ut pæra av bagasjeromslyset. Denne blir tildekt uansett, vil ikke ha noe varmebombe bak der. I tillegg måtte innerste (mot sideskjerm) låsehake på baklykt-dekslene vekk. Disse tok jeg med baufil.

Så bar det på med maskeringsteip i innhukene. Polyesteren slipper fra maskeringteip, Visste jeg kom til å støype endel større enn kassene i enden ble - da det alltid er bedre å kappe litt av til slutt, enn å prøve å støype på mer .. Så da startet jeg maskeringen på gulvet, ca 6-7cm lengre ut enn jeg tenkte å støype. Fortsatte innover mot skjermen med solid overlapp, her lønner det seg ikke å være gjærrig. Påså at teipen ble trykket skikkelig ned. Her er det viktig å starte "nederst". Om man går motsatt vei, vil polyesteren renne bak/under teipen om den kommer imellom. Her jobber tyngdekraften mot den.

Teipet videre oppover, og unngikk bretter/krøller så godt jeg fikk til. Tilsutt var det dekt hele veien:


Så tok jeg andre siden:


Etter dette var ferdig, gikk jeg løs med svartsekk og teip. dekte til alt som det var mulig å komme inærheten av. Plastet igjen inn mot kupeen også, men dette hadde visst liten effekt.






Ja, enkelte ting på siste bildet var litt tidlig, men bildet passet best her.

Jeg guffa så på med spraylim på maskeringsteipen, og lot dette bli litt mer klebrig mens jeg klippte til fleece-pleddet


Så kledde jeg med fleece inni der. Trykkte det godt inntil alle sidene.





Så var det på med værneutstyr, og blande polyester og herder. Første blanding ble ca 2% herder. Det var litt kjølig i været, så dette tok VELDIG lang tid å herde. Satset for det meste på 4% herder etter det.
Så klæsjet jeg på med polyester på fleece'en. Trykkte det godt inn, og sørget for en høvelg jevn overflate. Kan være smart å starte i høyden.Man kommer til å trenge betraktelig mye mindre i "bunnen" enn man tror, pga det renner og drypper.





Her fant jeg fort ut at man må være forsiktig i "taket". Fleecen blir veldig tung når man har på polyestern. I tillegg er visst spraylim fra Biltema noe j**** dritt til dette formålet, og løses opp til en hvis grad - anbefaler heller noe industrielle greier fra Polycken eller lignende.

Det ble littegranne sig og heng helt innerst i taket, på begge sider, men dette får jeg leve med. Abefaler i tillegg å ha en plate av no sort oppå svartsekkene som du har polyesterkommen etc, på. For mye polyester kan tære hull på de tynne sekkene har jeg hørt.

Da var det bare å smøre seg med tolmodighet mens man ventet på at dette skulle herde...

Dj_Devil - 16 år siden
Karma: 0
Dette ser veldig bra ut pr0xZen...
Skal du ha annet enn cd spiller utenom? tenker på sjerm og har du eventuelle ideer om finishen?
Hvilket stoff skal du trekke alt inn i?

gleder meg til du er ferdig. ser ut som det kan bli rått
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
prosjektet er vel nesten ferdig i grunn..
har hør anlegget live inni bilen og må si jeg ble svert posetivt overasket.
spessielt hvor mye bedre/høyere lyd det blir av og felle inn høytalere der enn standard kasse....så blir det jo mye bedre plass!

gir ett plusspoeng for denne som en bra how too!
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Etter dette ble man møtt med 3-4 dager overskyet og kjølig vær, og noe regn. Dette er ikke akkurat idelt for glassfiber/polyester-arbeid. Etter 2-3 dager var jeg lei av å vente, så jeg begav meg ut på å få disse skallene ut. (Hensikten her var aldri å støype glassfiberen inne i bilen. Her støypte jeg bare et skall for å få formen, så resten av jobben kan gjøres utenfor bilen.)

Så man fjernet all plast og maskering, og begynnte å lirke. Dette satt bedre enn forventet, og jeg fryktet at polyesteren hadde sneket seg imellom tapen. Det var ikke tilfelle. Men, selv om maskeringsteip ikke sitter godt på tøy, så 1kvm overflate, under press, sitter alikevel ganske greit. Etter å ha fjerna all plasten, begynnte jeg å lirke hendene imellom teipen og gulvet og veggene, for å på den måte løfte teipen fra teppet og veggene. Etter litt om og men, var dem begge ute.




Man merket fort at polyesteren ennå var veldig klebrig og nesten halvmyk. på baksiden av skallene. Så, jeg trimmet vekk overflødig fleece.

I tillegg klasket jeg på med litt (yttersiden vil vi ikke bygge for mye på, da går ikke passa på plass igjen) polyester på baksiden av fleecen. Her så jeg godt at fleece ikke akkurat er noe svamp, spesielt ikke med så tykkflytende substanser.




I forkant av dette bygde jeg meg et arbeidsstativ for glassfiber-delen, av list/lekt i 20x40mm ca Dette skar seg litt for meg, så jeg anbefaler å sette dette sammen ETTER at skallene er kommet ut av bilen. For min del har jeg gjort noe jævli snålt i målene, så tativet ble for "trangt", og bunnstøtten for lav. Tanken er å akkurat støtte hele kassa, uten å legge press på den.



Så var det igang med glassfiberen.
Rullen jeg kjøpte på biltema er 90cmx10m. Jeg klippte opp ca 2x1m lengder om gangen. Disse flakene delte jeg opp i striper. Noen var rundt 20x5, noen 20x7-8, og noen små på rundt 10x6. Etter et lag skjønnte man fort at forskjellige størrelser er greit.




Greit å ikke blande særlig mer enn 3,5-4dl polyester om gangen når man skal legge stria, går saktere enn bare å pensle utover. Pensla først på et lag med polyester på hele greia.
Så la jeg mest mulig glassfiber i "høyden" og langs kantene først, og jobbet meg nedover - ettersom jeg huska hvor mye det rant nedover og samla seg på bunnen når man jobba med fleecen. Passa på at bitene overlappet hverandre endel. Greit å stikke med penselen for å presse luftbobler ut eller vekk til nærmeste kant så dem forsvinner - luft eller hull er tabu. Rulle på en slik jobb er høvelig umulig.

Noe jeg ikke prøvde, men garantert blir å gjøre i neste omgang - er å klipper børsten kortere. Lettere å stikke /presse ut lufta da, når penselen blir stivere. Til gjengjeld vil jo overflaten bli mindre, så ting tar lengre tid og man må blande mindre polyester om gangen.
I tillegg fant jeg ut at det er greit å ta kanten man står mot, så nært slutten som mulig. drev å kom borti hele tidem, noe som resulterte i at man hele tiden løftet og måtte trykke ned igjen stria.

Resultatet etter første laget var noe slikt:


Der er forresten mitt hobbyverksted/garasje.

Og etter herding:
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Nova: Takker for den

Dj_Devil: Har jo CD/DVD/DivX/DVB-T i bilen allerede. Har planer om 7-toms i nakkestøttene og PS2, men er nok endel ting som må prioriteres før den tid.
Dj_Devil - 16 år siden
Karma: 0
Så sinsykt bra ting ser ut Mer bilder i dag rekner eg med etter å ha lest hva Novablack skrev
Så du er alerede ferdig?
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Andre laget gikk vel ganske fort, været ble plutselig MYE bedre. Mye varmere ble det også, så måtte eksperimentere litt med forskjellig mengder herder i polyestern.


Tredje lag gikk i samme tempo, samme med fjerde.

Så var det plutselig komponenter i hus. Dette er bare basisen da, har gått med litt annet også - en god del 35 og 22mm strømkabel, signalkabler, høyttalerkabler, polsko, sikringsholdere, foestemateriell etc.


For dem som er interessert, slik ser subbene ut:






Den leppa helt i ytterkant på siste bildet der er verd å bite seg merke i, hvis noen ønsker å bruke dette elementet for å montere det fra innsiden av frontplata, eventuelt med magneten ut.

Men - så var det påtide å begynne på frontplater og sånnt. Fram med fresen.

Jeg tok valget å montere elementene innfelt. Litt mer "flush", og bedre beskyttet mot ting i bagasjen. Griller kommer etterhvert. Anyway, dette betydde ar jeg måtte lage distanseringer. På grunn av utforminga av bagasjerommet, kom jeg til å få et stort hull på toppen av kassa. Når jeg tenkte over det, kom jeg fram til at det ble både enklere å håndtere det, samt generelt sette neklere å lage dette distansestykket, om jeg laget det firkantig istedet og matchet det med målene på frontplata. Så disse ble firkantige.

Bilstereo er ikke noe jeg har nevneverdig ekspertise på, så ville montere elementet på en mpte som var service-vennlig. I tillegg hadde jeg aldr tatt i MDF før heller, men ettersom det mer eller mindre er et 20mm tykt papirark, regner jeg med at man river godset ganske fort om man teiter skruer for mye. Så valget falt på M5x35-maskinskruer og M5 islagsmuttre.

Jeg målte først opp ca indre diameter rundt kanten på elementet (altså hvor stort hullet trengte være i distansestykket. Her bomma jeg på halvannen mm, så jeg freste kanten litt med en kon fres og elementet satt som støpt, under 0,5mm spillerom. Så markerte jeg opp hullene (DOH!) og boret igjennom med 4.8mm (så gjengene biter bittelitt, så det blir ca tett i hullet). På baksiden boret jeg litt under 1cm med samme diameter som ytre diameter på "hylsa" til islagsmutteren. Trykka i muttrene, tredte ei skive på en maskinskrue, og "skrudde inn" ilsagsmuttrene.



Etter alle islagsmuttrene var i, så det ca slik ut:

pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Nå presterte jeg å rote bort kameraet mitt og fant det ført etter et par dager, så ble ingen bilder av sammenskruing av distansestykket og frontplate, samt tilpassing av frontplata. Til gjengjeld så pakket jeg kassene med 3 lag svartsekk, og begynnte å helle en og en liter vann oppi, for å sånn ca måle volumet på kassa i forhold til hvor indre kant på frontplata kom til å bli.


Frontplata ble kappet til ca lengden jeg ville ha. Så tartet jeg med å legge kassen på stykket og tegne rundt. Derfra og ut ble det en fin-fin drittjobb med slipe, raspe, file og pusse - til at frontstykket passet slik jeg ville det skulle stå - altså 90 grader rett opp, såvidt ta borti ytterste punktet på subben, som blir ca midt under luka inn til demperfestet - og 90 grader rett bak mot hekken.
Så la jeg distansestykket påplass presist på baksiden av frontplata, festa med klemmer og bor en latterlig mengde (altfor mange) 3mm hull tvers igjennom. Skillte platene far hverandre og boret opp til 4,5mm i frontplata, og 10mm bor for hånd til å gradere med.
Så benyttet jeg tresruer med torxhode. Disse var 40mm lange med gradert (skrått) hode, hadde ca 20mm hals på 4,5mm uten gjenger, etterfulgt av 15mm med gjenger (ca 3mm "stamme", 4,5mm ytterst på gjengene). Resultatet er at når man skrur disse igjennom, så er det kun hodet på skruen som sitter i frontplata. Når man da strammer, trekkes platene mot hverandre. Dette skjer ikke om man bare skrur igjennom 2 plater. Pusset overflatene litt grovt, maskerte islagsmutrene og hadde på trelim. Så kjørte jeg i alle skruene (ca 70 ).

Men . altså da - tilpassing og festing av frontplata.
Fikk den i rett posisjon, og tegnet en kant på kassen, langs ytterkanten på frontplata. Kappet så vekk overskuddet med vinkelsliper, og slipet en avrundet kant (rundet inn mot frontplata). Blåste vekk støvet med trykkluft.
Tilbake i bilen, fram med frontstykket, få det påplass.Holdt det fast med en hånd, og brukte lim-pistol til å sette noen gode feste-punkter.



Nå kommer noe endel kansje vil mene er galt. Jeg mener at det spiller ingen rolle, ettersom hvordan det blir "fulgt opp" med glassfiber på begge sider.

Etter frontplata satt på kassa, ble den tatt ut av bilen igjen. Så bytta jeg til en skikkelig limpistol (100w), og kjørte på med å tette samtlige små sprekker og hull med RIKELIG med lim. I tillegg byggde jeg opp en rundt kant/fuge overalle steden utenom toppen. Dette fordi glassfiberstria er tilnærmet umulig å få til å legge seg i en rett vinkel/skarpt hjørne, uten at den løfter seg og danner STORE luflommer. Der er rett og slett for stiv.

Da dette var gjort, klipte jeg opp en t-skjorte - som jeg limte trekte over det store hullet på toppen. Den ble festa (STRAMT!) med limpistol (små mengder lim, liten avstand mellom punktene).




Så var det tid for polyester og glassfiber igjen, La på rikelig med polyester på tøyet først, så penslet greit over alle skøytene. Etterpå la jeg glassfiber over toppen, og alle kanten rundt, hvor kassa møter frontplata. Det kan hende du må ta dette i et par omganger, jeg var heldig og stria satt greit selv om den jobbet litt mot tyngdekraften enkelte steder.
Her står første lag til herding:



Så la jeg et lag til rundt skjøtene, og rundet av med et ekstra lag på toppen. Noe av det siste man vil er at ei lukket kasse skal flekse.
Her er siste laget herda, og litt grovpussa på frotstykket:




Prøvde kassa i bilen for å se at det fungerte. Måtte dunke litt for å få den bra inn, men det er bare bra. Da sitter den bedre. Men - jeg la merke til at, siden kassa var kappet skrått, så måtte jeg lime på et stykke av ei plate for å få en uniform tykkelse på kanten (toppen av den ferdige enheten). Når dette blir kledd, synes ikke noe skille.
Tommen - 16 år siden
Karma: 0
start business da. kjøper 2 stk jeg^^
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Hehe, med min glassfiber-effektivitet så trviler jeg sterkt på at det blir noe levedyktig prosjekt. Alt i alt, hvis du ikke har noe særlig av tingene fra før av - så er det langt fra den billigste løsninga du kan bygge. Så kommer arbeidstimene. Er en grunn til at slikt laget av ei sjappe som driver med custom fiberglass-bygg, f.eks. i usa - ofte tar rundtom 3.000kr for ei kasse. Tar mye tid.
Tommen - 16 år siden
Karma: 0
dang. får vell bare misunne deg da^^ bra jobba btw.
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Thnx Er ikke så veldig vanskelig jobb da.. tar litt tid. Men etter du har fått ut "skallet", kan du jo bruke så mye tid du vil på det.. trenger bare bilen tilgjenelig når frontplata skal tilpasses.
Tommen - 16 år siden
Karma: 0
Som du sa, verktøy er ett must etc..og tid...og tålmodighet....ingen av tingene har jeg^^ derfor er d bedre å betale andre som har alt d
Dj_Devil - 16 år siden
Karma: 0
Om du masse produserer dette pr0xZen så lærer du å gjøre det fortere også. Å iogmed at du tar betalt for utstyr OG arbeid så kan du få mye penger. Er mange som vil ha ferdig tilpasset kasser til en calibra akkurat der å ikke di vanlige kjedlige "kassene" man bare plaserer....


Finnes mange som er villig til å bruke mye penger av latskap der ute

edit skrive leif
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Er vel like greit å fyre løs mens man holder på

Underveis her er det et og annet bilde som mangler, men skal beskrive greit.
Ettersom jeg hadde ordna "stativet" mitt på forhånd, og skallet stod i spenne på første lag glassfiber, hadde begge kassene slått seg bittelitt. På grunn av dette måtte det litt sliping til for å få den påplass. Nå tok jeg da bare rudt hjørner, i kanter og buer og kun på fleecen. Den er ikke så veldig kraftig uansett, er de 4 lagene med glassfiber som er støpt i ettertid som gjør jobben. Kjørte på med litt polyester der hvor man var uheldig og kom igjennom fleecen.

I tillegg lønner det seg å gå over og pusse vekk dråper som har dannet seg på yttersiden av kassen. Dette er uungåelig når man støyper over skjøtene - men det bygger på noe som allerede er laget for perfekt passform.

Også må skjøtene tettes fra innsiden. Leste på nett at man kunne blande fin spon og polyeser til en gugge... prøvde det påe en skjøt, ble bare jalla for min del. Men, for all del - kan hende andre har bedre suksess med det enn meg. Jeg, tok på værnedressen, trippelt lag med latex-hansker og teipet over "ermet" på dressen og hansken.
Først penslet jeg polyester på innsiden av alle skjøtene. Så dytta jeg biter med glassfiberstrie med i begeret med polyester, lot litt renne av, rulla sånn halvveis sammen til ei lang pølse og stakk det i skjøtene på innsiden. Dytta godt rundt og inn i krokene med pensel, og passa på grei overlapping.

Ettersom dette fort kan bli litt tykt på en plass, men dårlig luftgjennomstrømming (er jo INNI et kabinett) - så gjorde jeg følgende:

Når alle skjøtene var dekt inni - la jeg kassen med plata ned, på toppen av arbeidsstativet. Så skrudde jeg kupe-varmern min til en trekloss, som igjen ble skrudd til ei lita plate. Satte denne på "støtta" til stativet (rett under kasssa). Min er 900w biltema-sak, så satt den på full blås. Flytta på den så den stod rett under hullet (ingen poluester kunne dryppe ned på den).

Peise tørt og steinhardt på et par timer. Men - vær forsiktig med å akselerere herde-prosessen, og ikke bruk noe stor vifte-ovn eller 2000w kupevarmer.


Da var det på tide å trekke kabel inn i kassa.
Boret 2stk 5mm hull inn i kassa. På den andre kassa jeg gjorde dette på, boret jeg hullene på skrå inn, på hjørnet av kassa som er mot hekken. Dette anbefaler jeg på begge kassene, om noen andre vil prøve dette. Jeg valgte 5mm da kabelen jeg brukte var 4mm^2, og ,ed isolasjon rett over 5mm. skar verkk riller og striper på ca 10cm kabel, samt tynnet ut isolasjonen bittelitt. Så lirket,trykket og vridde jeg kabelen til jeg fikk tak på den fra innsiden. Derfra var det bare å rikle og dra, så mye som jeg trengte.



Tid for å kle kassen.

Gjorde det ikke så avansert. Rikelig med spraylim, også i den innfelte ringen. Pass på at maskeringen ennå dekker islagsmutterne. Trekk fra biltema som jeg hadde fra tidligere prosjekt (passer høvelig greit med fargen i bagasjen på calibra). Om ikke trekket setter seg på sidene, bruk litt ekstra lim,litt på "innerste" tøystykket i overlapping, og vent 10 min. Så bretter ut sammen et lite stykke gaffa-teip eller annet glatt/non-stick, og dytter godt med dette. La gaffaen være på til det er tørket, den blir ikke sittende fast.
Ellers vil jeg anbefale skikkelig lim lin laget for jobben, men jeg hadde bare spraylim tor hånnden.

Snitt opp i midten av hullet til elementet, klipp som ei kake, minst 8 stykker. Klipp så rundt, så du har litegranne mer enn ut tilder distanseringen slutter. Nå kan du strekke lett på trekket og trykke det inntill kanten.

Pakning laget jeg av butyl-gummi. Kjøpte ei hel pølse av Codegen for rett over hundringsen - mer enn man noengang kan trenge (ihvertfall i min verden).


Så på med plugger på kablene, koble til på elementet, og plump oppi. Pass på at eventuelle deksel er på når du slipper den ned, og at den er sånn noen lunde rett iforhold til hullene. Så er det bare å skru fast. skru samtlige skruer inn til man endtrer i gjengemutteren et godt stykke, så neste skru osv. Om en er vrien, å få inn i gjengemutteren, gå til neste, De fleste kommer seg jo flere skruer som kommer påplass.

Og har du gjort ting riktig - ser det slikt ut:



Nei OK, greit. Jeg dreit på draget og hadde ett eller annet opp-ned når jeg merka opp hullene. Fant det ut først når elementet gikk i kassa - ikke f*en om jeg starter pånytt!

Men Sett bort ifra logoen på elementet, blei jeg veldig fornøyd:



pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
DJ_Devil: Regner med du tenker noe i retning av form-støyping og Vacuum-bagging. Det er en helt annen spille-serie, såpass distant for meg, at jeg ikke helt er sikker på hvordan det funker engang. Ulempa er at arbeidet med skøytene, produksjon av distansering/plate og frontplate og alt det der - må fremdeles nesten gjøres på "gamlemåten"... Kan slippe tilplassinga av frontplata, men fresinga etc må fremdeles gjøres etter hvert element.

Men jeg skjønner tanken Bare tror ikke det er noe for meg.
Tommen - 16 år siden
Karma: 0
LOl på logo. Du må begynne på ny kasse, kjøper den der jeg xD
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Neste side med det samme...

Her hadde jeg en større glippe i bakkant. Dette kom litt av at frontplata endte opp med å vinkle et par grader mot luka, samt annen form på hullet. (les: bensinpåfyllingsrør etc) Ettersom å legge noe over her sånn som med toppstykket, ville bety å feste det rett mot ei strak flate - tok jeg ikke sjansen. Jeg har ingen erfaringer med MDF fra før av, så ville ikke risikere at glassifberen løsnet fra MDF'en pga trykket. Resultatet var kapping og masse sliping av en kloss, til den satt mer eller mindre perfekt. Tok så mål, og skrudde denne fast igjennom frontplata. Etterfulgt av samme opplegget med limoistol, som forrige kasse,


Her ser dere kansje hullet på toppen bedre, før tøyet er kommet på:


Klar for tøy, så glassfiber:




Ikke så mye å si her, samme som over:



Ferdig trekt:






Men!

Over til noe annet enn bare disse kassene...

Forsterkeren for frontsettet skal på bakseteryggen. Det er ikke plass til begge der, så monoblokka skal festes "mot skiltet". For å få dette bra til, lagde jeg ei plate som jeg festa forsterkern i, som igjen var festa i bilen:


Justering av plassering, ta mål etc


For å finne greie festepunkt for plata, måtte jeg av med plastdekslet mellom lyktene bak (på innsiden). Etter å ha funnet en bra plass som hadde nok gods, var stivt, lavt nok mht klaring mellom forsterker og luka etc - så tok jeg noen referanse-mål og monterte dekslet igjen. Etterfølgende boret jeg hull her:



Plata ferdig trekt, med forsterker montert på:




Og plata festes til karrosseriet med denne geniale løsningen:


M6-fingjenget med vingemutter og ei skive. Pga vekta osv, er det greit å kunne bruke bolthodet for å finne vei og entre hullet i karrosseriet. Skrur inn noen runder, så strammer man forsiktig med vingemuttrene. Skiva hindrer at mutrene henger eller gneger på både trekk og selve plata. Når plata skal av, er det bare å skru ut vingemutrene. når dem stopper i bolt-hodet, skrus bolte helt ut.

Var nesten nødt til å ha en slik løsning, da varseltrekanten ligger innelåst i luka si, bak plata.




Så med subbene på plass:






Klager ikke jeg!

Neste: Kabeltrekk og komponentsett.
Dj_Devil - 16 år siden
Karma: 0
Hva med samla kasser? Med element tenker eg på da Så har du din egen cali som test bil. eventuelt får deg en bil fra knakki å bare kutter ut bakdelen så du har en fast form du kan gå etter

Mener seriøst du kunne tjent masse på det. MEN kjønner hva du mener
Flott ble det. For ser nesten ut som det hører til bilen. Å fordelen Med det er at du kan ta den ut uten å ha ødlagt noe serlig i bilen. Å enda ett pluss er jo det at du har muligens plass til stab. stang der selv om du har annlegg
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Mulig det må litt småjusteringer til i bakkant, men der er det bare tøy og MDF uansett... så ja tror man skal klare stabstag sammen med dette

For ikke snakke om at man ennå kan legge ned baksetet, og lasse ting i bagasjen... Men må finne noe griller som passer, skarpe kanter og hjørner er skremmende.
codegen - 16 år siden
Karma: 0
Nice work proxzen. Men, ser ikke helt grunnen til at du la mdf front, fremfor glassfiber...

Bilen din med noe flere forskjellige farger fremme? så en calibra i park. kjeller på tiller sist lørdag med hvit skinn interiør.

Lyden ble bra til prisen? ;=)
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
MDF fordi jeg skulle ha en flat front. Så stor flate i glassfiber, må være ca nesten like tykk som MDF'en for å ikke flexe - samt det måtte nesten støypes på noe annet for å faktisk få det flatt. Valget ble å ikke ta seg vann over hodet

Stemmer nok meget godt det, fruen hadde visst kokt no småfisk så trengte nye "plopp-plopp'er" (????) til akvariet.

Lyden ble prima
codegen - 16 år siden
Karma: 0
Good

22mm med glassfiber, er langt stivere en 22mm mdf...

Hehe, kom akuratt inn dørene når securitas gutten satt opp "Alarm" skilt foran rulletrappa til andre etasjen, skulle ha noen plopp plopper vi også
Endte med burger på burgerking istedet får fiskjævler :=)
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Så var det lyd framme.

Har lite bilder av kabeltrekk.

Byttet ut jording til motor og jording til karrosseri med 21mm^2 cadence-sak.
Kjørte et skrå-appet stykke kobberrør imellom gummigjennomføringen og torpedoveggen, og trakk 35mm^2 strømkabel igjennom der. Trukket videre på førersiden til under baksetet, hvor jord og strøm fordeles til de to forsterkene. Jordet i setebelte-fetet

Jeg hadde hele tiden tenkt å ha komponentsett foran, med forsterkern på baksete-ryggen. Anser det jeg kom fram til som en god (men arbeidssom) løsning:
Tok ned samtlige taklister. Ved hjelp av trekkfjær, er 2,5mm^2 høyttalerkabel trukket fra hjørnet på passasjersiden der hvor bagasjerom-gulvet ender, opp og igjennom takvangene og ned over fotbrønn på hver side.Delefilter er montert ute av syne ovenfor fotbrønnene. 2 sett signalkabler ble så trukket på passasjersiden, fra spiller til forsterkere bak.

Så begynner virkelig moroa. Jeg vil ha 2 sett 2mm^2 ut i hver dør, slik at delefilteret forblir tilgjengelig inni bilen. 2-kvadrat vil endel mene er overkill, men like greit å legge opp litt dimensjon når man først gjør jobben.

Først, av med frontfanger, av med sideskjermene. Karbonfilter-saken og braketten (på passasjersiden) må også tas vekk midlertidig. Koble fra pluggen i døra, og bore ut minimum 4 hull i ledige sokler. Nærmest mulig senter, heller nedover enn oppover (dette viste seg enklest for å få kabelen videre igjennom).


Dro gummi-gjennomføringen av pluggen som kommer fra bilen, slik at man kom til på baksiden av pluggen. Boret fra baksiden, boret ut hullene som er respektiv til de hullene som ble boret i døra.



Dro så ut gummioverføringen fra karroseriet, og kappet vekk den kone enden på gummien. (Ikke bare snitt rundt den, ta den biten helt vekk.)

Tredte så 4 kabler igjennom hullene man hadde valgt å bruke, slik at de kom ut på andre siden av gummigjennomføringen. For å forenkle gjennomføringa, klem sammen gummien slik at den blir kortest mulig. Det trastisk minsker sjansen for at kabelen henger seg opp i rillene.


Inne i bilen må man av med deksel over forbrønnen og ut med hanskerommet (4 skruer, en i hvert hjørne. Bil uten AirBag må vippe ut de 2 dekslene på sidene inni hylla over hanskerommet).
Her skal trekkfjæra stikkes inn (rettere sagt ut):



Om det blir vanskelig å få den igjennom, kan det hjelpe å skjære bort en klaff fra denne "åpninga". Pass i såfall på å ikke kappe noen kabler.

På yttersiden teipet jeg en kabel til trekkfjæra og drar den til meg, inn i bilen.

Gjenta på de resterende 3 (7)

På førersiden fant jeg det lettere å trekke fjæren andre veien - utenifra og inn. Ellers samme prosedtyre gjennom pluggen.

Så skal kablene inn i døra. Aller først, forsikre seg om at batteriet er frakoblet. Så stikker jeg et stjernejern inn for å kjenne at det var åpent bak (noe ca 4mm tykt og vel 6cm langt, dor kan fint også brukes)

Neste steg,av med dørtrekket. Vippe av dekslet over låse-klaffen. 2 skruer der, en skru i bunnen av håndtaket, 2 i lomma på døra og en på midten under dørtrekket.ta takrundt øvre hjørne der døra åpner seg og få en halv finger bak. Støtt oppder hvor plast treffer skinn, for å ikke risikere å rive delen fra hverandre. Dra til et klips eller to løsner, så kommer resten beinfort. Presterte å knekke klipsholderen nede ved høyttaleren - gikk smertefritt på igjen med limpistol.

Så måtte plasten fjernes, vaska godt over etterpå med tynner. (det jeg hadde for hånden). Fram med tapetkniven. Stakk hånden opp inni døra og finn hvor pluggen for gjennomføringa kommer ut. Selvfølgelig kjente man en ny gummisak som var kon i enden. Måtte knote i 20 min for å få til å skjære vekk den kone enden på gummien. Endelig kan kablene komme igjennom (må repeteres på andre sida av bilen selfølgelig).

Retta så ut kablene godt sjekket at man holdt enden fra bilen i rett posisjon for å kontrollere at man ikke fikk noe snurr eller kryssing på kablene Da går ikke pluggen på plass. Startet med en kabel. Stikk inn i hullet til det er motstand. ta tak på kabelen ca 1cm lengre ut enn der man ikke klarer skyve lengre. Så var det å lirke og skyve, lirke og skyve forsiktig, for å unngå "knekk" eller bly på kabelen. Skjer det, må den ut igjen og rettes. Kjenne etter fra innsiden av døra når kabelen begynner p komme igjennom. Kjenner den inne i kabel-samlingen med figertuppene. Når man endelig har fått nok ut til man fpr tak, dra til deg et stykke. Gjenta på de neste 3 (7 med andre døra).

Etter alle 4 kablene er igjennom pluggen, uten kryssing, gjør følgende: Kveil ca 20 cm på hver kabel, mellom gummigjennomføringen og karroseriet. Dytt den ned her. Dette er fordi at hvis døra noengang må tas av, så må kablene kappes. Det er mye lettere å få kablene igjennom gummigjennomføring ag pluggen som kommer fra bilen, så det er ca her den i så fall bør kappes. Greit å ha litt ekstra tilgjengelig da.
Så må gummigjennomføringa påplass, med pilen opp. Dra i kablene som kommer ut inni døra, en om gangen, til pluggen ligger utenpå sokkelen i døra.Still den nå opp rett, og dra i alle 4 kablene samtidig. Pluggen smetter i, og vri rundt låseringen.

Voila! dobbelt sett 2mm^2 høyttalerkabel ut i døra, sømløst uten brudd og helt usynlig.
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Hm. Endte opp uten plopp-plopper vi også, brukte pengene på sjokolade og varmekolbe som uten egen vilje.
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Sist men ikke minst, montering av frontsettet.

Med dørtrekket av, originalhøyttaleren fjernet og kablene trekt ut så tilstanden noe slik ut:



Til tross for distansering/adaper - en sammenligning mellom elementene sier med en gang at her må nok endek utvidning til.




Sammenligning av diskantene med det samme:



Grovmerket først sånn ca hvor mye jeg trodde måtte fjernes.


Her grovklippet med blikksaks. (Etterpå slipet hullet større med vinkelsliper, pusset, støvsugd døra, grunnet og lakket)


Dørene ble dempet med Vibroplast, samme ble brukt mellom adapter og døra. Pakning til høyttaleren ble laga av butyl-gummi.


Kabler for diskanter trukket ut samme hull og stripset til gamlekablene til org. diskanten. Nå ønsker døra både EV-165L og ML20 velkommen hjem.



Helt til slutt noe bilder av ferdig produkt. Fargen på høyttaleren skinner ikke nevneverdig igjennom ved mindre direkte lys.





Forsterker for frontsettet ble festet til bakseteryggen med karrosseriskruer. Her er stål inne ryggen, så måtte bore opp først.
Skal prøve å få til noe smart med strøm- og jord etc til den forsterkeren, men er litt vrient. Må kunne legge ned setet helt uten å legge for my stress på tilkoblingene på forsterkeren.

kweng - 16 år siden
Karma: 0
Wow, det må jeg si, pr0xzen. Utrolig bra prosjekt!
Og en del hjelp å hente for meg, som skal gjøre dette for første gang nå.

Ser jo veldig bra ut, og ikke minst plassbesparende!
6TeleFoN - 16 år siden
Karma: 0
Knall bra
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
kweng: må holde oss oppdatert på hvordan det går da
kweng - 16 år siden
Karma: 0
prøver å poste litt i prosjekttråden min, pr0xzen
planting - 16 år siden
Karma: 0
ser meget bra ut
hva syns du om hertz merket? sammenlignet med andre merker...?
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
Nå er ikke jeg så veldig befaren på bilstereo, og har heller ingen sammenligningsgrunnlag med andre ellementer i samme type kasse - men jeg er iallefall imponert. Både lyd og trykk virker å være betraktelig godt med kontroll over, og frontsettet er fin-fint i lydbildet. 2x10" i Helt adskilte kasser har vel endel å si på lydbildet også, kontra 1 eller 2x12" i refleks/båndpass. Jeg tror et 3-veis komponentsett hadde tatt steget endra lengre, men veldig godt og flatt lydbilde i dem.

Nå må vel alt tas i betraktning - demping, spiller, forsterkere etc - men jeg har prøvd å gjøre mitt beste for å ha mer forsterkerpuff en frontsett og subber har sjangs til å trekke - og tilsvarende strøm tilgjengelig. Har bare dempet dørene, og kjørt solid dimensjon kabler hele veien fra forsterker til komponentene inni dørene.

Konklusjonen min var at Energy-serien som jeg har valgt, gir betraktelig mye for pengene. Valget av konstruksjonskomponenter er jo såklart i en rimeligere klasse (produsenten skal jo ikke tape penger heller) - men er tydelig at dette er ikke bare klappa sammen av papp, ståltråd og støypgods - og kryssa fingrene for at det sku gi bra resultat.

Alt i alt levde det mer enn opp til forventningene.
nofear2 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Håper det er greit at eg muligens stjeler ideen din, rett og slett genial

Spes med kassene på siden og forsterkeren hengt opp.

Tenker på å få 6x9 høyttalere inn på siden i stedenfor bass faktisk, og så henge opp ene forsterkeren som du har gjort.
Men hvordan blir det med jording?
Blir jo et stykke frem til jordingspunktet med selene.

Bra å skøyte på jordingskabelen?

Lager egen kasse til 2x12", men blir da i sponplater, siden mdf er så jævli dyrt. Godt over 1000 lappen for en kasse og mer, når eg prøvde å skaffe.
Novablack. - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
hehe..er vel meg hann stjal ideen fra i utgangspungtet
nofear2 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
hehe hvordan det? ikke sett noen sånn prosjekttråd fra deg?

*lete*
Dj_Devil - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
dem kjenner hverandre utenom forumet leser du lenger opp så ser du at han skriver at han har sett og hørt det live så dem kjenner hverandre utenom forumet også
Novablack. - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
gjør nok det..jeg lagde noen slike kasser i calibraen min så der fikk han nok ideen en dag han var innom

laga ikke noen prosjekt tråd om det men finnes bilder av det i den første oppusingtråden min
nofear2 - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Okay, stjeler de muligens ;P
Skal se i tråden din novablack
Litago - 15 år siden
Karma: 0
kansje lit sent å spørre om noe her men gjør det likeveld.. så lit gjennom tråden men kunne ikke se at du hadde festet de kassene du hadde laget til noe.. er de bare presset inni der eller har du skrudd dem fast..? luka il baklysene sitter jo der så du må vel ha mulighet for å komme til der en gang?
Novablack. - 15 år siden
Karma: 0
kassene er ikke feste nei de er jo formstøpt!
Litago - 15 år siden
Karma: 0
skjønte at de er formstøpte... greit men da vet jeg det takk
pr0xZen - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Ideelt sett burde di vært festet på et vis, tenkte lage en skinne av en L profil, skrudd i gulvet, som holdt disse skikkelig fast. Anyway, bilen er flat nå så det uteblir. Anlegget er til salgs for den saks skyld.
Dj_Devil - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
hvor mye skal du ha for høytalerne og kassene da?
pr0xZen - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Tenker du subkassene med elementer, eller subber og frontsett?
Dj_Devil - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
hehe.. tenkte på subbkassene med elementer Vi har tenkt å gjør det samme på min nå som vi skal ta min helt fra hverandre igjen å MÅ starte påny uansett. Så da kunne det eventuelt vert enklere å kjøpe ditt
Litago - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
tenkte meg det var bedre å feste de på en smart måte ja.. men bilen er flat.. hva har skjedd?
Dj_Devil - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
hvor mye vil du ha for kassane med subbane og forsterkerne?
Dj_Devil - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
???????
Lexmaul16v - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Haha, tror du han selger de til deg? Må jo væra spenna gæærn du.
Litago - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
spar deg de spydige komentarene og la folk svare for seg selv
Dj_Devil - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Hvorfor det stian?
Tror ikke en som har solgt til meg her på forumet har noe å klage på?
Eg har forhands betalt og eg har betalt i tide ellers. Har også gitt tilbake meldinger om det har vert noe. Så det er ingenting å si på det å selge noe til meg. Ikke har eg oppført meg som en drittsekk på forumet heller som noen andre. Eg kan vell faktisk reknes som en av di sikre å selge til her på forumet.

Så du kan spare deg for spydigheter som har ingen grunn i virkligheten. I såfall vil eg se gyldige grunner for din komentar.

La eier snakke for seg selv. Har ingenting imot om eier ikke vil selge. Det er bare bad for meg i såfall. Kan alltids ta meg tiden til å lage det selv. Men eg sparer meg selv masse tid på å kjøpe det heller. Selv om det vil koste meg mer enn å lage det selv.
Lexmaul16v - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Haha, nå så jeg at han faktisk ville selge anlegget.. Var ikke personlig ment dj-jævel! Og litago, spar meg, jeg bryr meg fint lite, fjompenisse
Dj_Devil - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
hjelper ofte å lese før man komenterer.
Lexmaul16v - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Var nettopp det jeg hadde gjort, hadde lest igjennom hele tråden bortsett fra det pratet på slutten her. Whatever, ikke ta det så ille opp.. Du vet likheten mellom å krangle på internett, og paralympics? Uansett hvem som vinner, så er du en retard
Litago - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
fjompenisse? hvor gammel er du a.. men skal ikke begynne å diskutere med deg her, har bedre ting å ta meg til. men sånn som også dj_devil sier, du kan la trådeier svare for seg selv.
Dj_Devil - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Er det med kassane?
Forsterkerne?
Hva med sending?
pr0xZen - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Det er kasser med elementene. Forsterkerne er jeg ikke serlig hypp på å selge, men det meste går jo for rette prisen. Vil aller helst ikke sende dem pga vekt og ukurrant form, men om subbene og frakt forhåndsbetales, kan man alltids få til noe.
Dj_Devil - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Den er god
Om du kan finne ut frakten på det.
Så skal eg ta å skrape sammen det eg kan så betaler eg gjerne på forhand Men skal vi da si 3500 pluss frakten da? eller vil du ha litt mer?

Edit: glemte å skrive frakt til hvor. eg bor på avaldsnes som er på karmøy.. Retnings nr 4262 da tror eg posten kan gi ett godt anslag

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!