Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: nofear2`s (lang..
nofear2 - 20.02.2009 21:24:51
Karma: 0
nofear2`s (langsiktig) anlegg prosjekt - (Nytt suge filter :P)

Stort sett ferdig med del 1 og 2 på rust prosjektet mitt.

Så beveger meg over til litt andre typer prosjekt nå.
Begynte smått rett etter med styling.

Gikk til innkjøp av automative bakfangeren (litt elendig kopi).
Skjedde en kræsj i posten, når den ble sendt, så stresset med å få igjen fra posten og det fikk eg, baken ble seende sånn:





Fikk igjen 800kr for skaden.

Skal gjøre med bilen:
Automative shiva bakfanger
Lumma Frontfanger C355 GT Opel Calibra
Lumma Spoilersverd 'AeroWing' Opel Calibra - Til fronten
Panserforlenger i plastikk
Rieger sideskjørt (infinity til 17"+ felger og større).
Bakrutesenker fra o2re
M3 speil
NYE angel eyes (chrome), klarte å knuse de på vinterføret.

Har alle delene, venter bare til rundt mai der eg skal begynne å lakke

Så tror eg beveger meg ned til vinterprosjektet mitt, anlegg. (kommer tilbake til styling med masse bilder, venter ny mob med bra kamera).

Batteri: Maxxima Deep Cycle 900 (type blå sorten).



50 kvadrat kabler til batteriet og dynamo.
50 kvadrat kabler til monoblokk
40 kvadrat kabler til 4-kanaler.
10 kvadrat til 2-kanaler. (usikker på om det skal bli brukt eller droppes).
Ny dynamo (må kjøpes senere ingen penger nå.

4-kanaler: Fusion FJL 4011 - 4 kanaler:
4 x 145W @ 4 ohms (1% THD)
4 x 230W @ 2 ohms (1% THD)



Monoblokk: JBL GTO 24001, monoblokk:
1x2400W @ 2 ohm
1x1750W @ 4 ohm
Max Power: 5000 watts at 4 ohm.



Subwoofer: 2x12" Emphaser EX12T-G5 (den NYE serien )

Effekt RMS 1000 Watt
Effekt Maks 2300 Watt
Monteringsdybde 18.8 cm
Frekvensområde 20 Hz - 100 Hz
Impedanse 4 ohm
Vekt 11.5 kg per stk




Bilder av anlegget so far:

Monoblokka:





Koster ny sånn sikring?

Subwooferene:






Skisse av kasse, men blir ikke sånn, må ha 2 delt rom, og ingen plexi på toppen av kassen tror eg.
Kassen blir rimelig stor, hver sub må ha 50l hver, så 100 til sammen


Først og fremst skal eg legge kabler, men et prosjekt som kan ta tid.
Hva plater anbefales å bruke? MDF ja, men prisen her er faen meg rått, 600 per meter viss eg ikke husker feil.

Skal komme med bilder neste uke av bagasjen, har litt dempings opplegg på gang, men det var sinnsykt dyrt. Så økonomien måtte gi seg på tap.

Svar:

Novablack. - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
er vel 400 for ei helplate mdf 240 x 120 x 19mm
så det er og anbefale.
ser ut til og bli svert bra detta da stå på
nofear2 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Okay, men hvor eg kan eg få kjøpt MDF plater da?

Tror eg skal bruke 2x200watts forsterker og, har ikke navn nett nå, men skal finne navn på den og bilder, bilder kommer

Så blir 6x9 muligens og

Budsjett? Er godt bort på 25 000kr, nå om ikke mer.
Kryssfinner elns, er ikke det og noe?

Ot2 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
der du kjøper vanli plank

byggkjøp
maxbo
byggmaker

osv
kweng - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Hvis du har så dyrt anlegg burde du ta deg et par hundre kroner ekstra og bygge en skikkelig kasse.
Men ser lovende ut, liker designen!
Hvor skal du ha forsterkeren og hvordan skal det se ut?
Brovold - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
du kan bruke 22mm gulvspon, like bra det.
har bygd masse basskasser oppigjenom og gulvspon synes jeg har fungert perfekt, billig er det også
///Calibra/// - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Om du hører forskjell på 19 mm MDF og 22 mm spon, så skal jeg spandere en is på deg. Spon er enklere og billigere.
nofear2 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Hm, vel har hørt med byggmaker en gang tror eg det var, å det skaffet ikke.
Ikke her i bergen vertfall.

Ja eg burde vel egentlig det kweng, problemet er at viss MDF koster 600kr per meter som eg fikk beskjed om i fjor, så blir det sinnsykt dyrt.

Basskassen blir rimelig stor, så den tar en del plass, skal bli 2-roms basskasse, siden subbene er så pass kraftige.
Faren min tror at viss eg bruker spon, så vil eg blåse de til helvete, for de tåler så lite.
Men hva med kryssfinner?

Forsterkeren skal legges på en plate med interiør som i bagasjerommet så skal den ligge bak subben.
Kan se om eg får mekket en "skisse av mitt jalla skills i paint elns"

4-kanaleren skal eg prøve å få hengt opp.

///Calibra/// - sponen vil tåle mye bass?

LIker å få tilbakemeldinger


Driver på å legger opp kabler, har lagt opp strømkablene, resten som består nå
Men, når det gjelder monoblokk, så er eg litt usikker.
Når eg kjøpte kabelkit, så fikk eg med 120 amper sikring som skal på strømkabelen. Men når eg fikk monoblokken i posten, så var det med en 300 amper sikring.
Skal eg da bruke 300 amperen i stedenfor 150 amperen? Eller bruke begge 2?

På 4-kanaleren min har eg 2 sikringer på undersiden + fremme i motorrommet på strømmen.
Å på monoblokken er det absolutt 0 sikring. Så bruke begge 120 og 300?
Og viss, hvor skal de da legges opp? Skal prøve å komme med bilder, men ikke så lett siden mobilen min er ødlagt, venter ny på mandag/tirsdag, neste helg blir det mer bilder å få med seg
Brovold - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
bygde kasse i bilen til brosan og han hadde 2 stk 15" RF T215D4.
som er på 1000rms og 2000w max.

dær brukte vi gulvspon 22mm og 12 mm.

limte 22 og 12 sammen.

ta en titt på linken hær du
http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=34151&;seed=500
Ruben - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
hvis du bruker begge sikringene på samme kabelen, har jo den største ingen virkning.. når du blåser den minste, er det jo brudd uansett.. sikringen skal så nærme batteriet som mulig..
nofear2 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Brovold - Thank you, skal se etterpå

Hmm ok, så spiller ingen rolle, bare å bruke den på 300 amper?

Men oppdaget noe rart nå.
Kjøpte 1 pakke med 50kvadrat kabel sett, så med i den pakken er det speaker cable på noen meter, den er ikke så veldig tynn, men tynn er den ja.

Så kjøpte eg 1 babelsett på ca 40 kvadrat, denne speaker cablen er MYE tykkere enn den som var med i andre pakken. Hvorfor? Hadde trodd det sku vøre omvendt?

Skal komme med bilder når eg har kamera.

Så oppdaget eg noe annet nå, monoblokken:
Den har 2 jordingspunkt, og 2 strømkoblinger, hvorfor?
2 jord og 2 strøm. Vil det si at eg må koble til begge 2? For å få nok strøm og effekt på monoen?
Ruben - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
du må ikke koble til begge to, er vel for muligheten til å koble til ekstra batteri eller kondensator..
nofear2 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Så den er der viss eg skal ha mer strøm koblet til? Rekner med eg klare å yte full effekt for de om?

Ruben - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
stemmer.. aner ikke om du har nok strøm eller ikke
nofear2 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Hehe, nei sikkert ikke. Men syns det blir litt rart med 2 jordingspunkt og 2 + kabler.

Kan få like mye strøm ut av 1 som med 2. Så lenge batteriet, kablene til og fra batteri/dynamo og stor nok dynamo så skal det gå.
nofear2 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Helix CAP33 dynamostøyfilter. Rekner med dette hjelper?

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_318&;products_id=1196

Stinger RCA støyfilter

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=452&;katid=179&mid=m436&id=&vn=736


Vurderer å gå til innkjøp av kondensator, men må da over 2. farad. Så blir dyrt
Noen kondensator å anbefale? Vet heller ikke hvordan eg kobler til kondensator, aldri gjort før.
Ruben - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
kjøp heller et ekstra batteri.. en kondensator er i bunn og grunn et batteri, som har rask ladingsevne, både inn og ut..
nofear2 - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Ja vet, men skal eg ha et nytt skikkelig batteri så vil det koste noe sykt + at eg vet ikke kordan eg kobler til da.

Har litt mer erfaring sånn som nå.
Ruben - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
du trekker bare en ledning fra plussen framme til plussen bak, med sikring ved begge batteriene.. så tar du minusen i karosseriet.. er ikke akkurat så problematisk
nofear2 - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Prosjekt lagt på is en stund.

Håper på å få gjort noe i helgen, blant annet, vann som kommer inn fra torpedoveggen, og en baklykt som lekker.

Alt av interiør skal INN i bilen, hehe. Signalkabler skal inn i bilen og legges skikkelig opp.
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
På tide med en liten oppdatering.

Da eg sku legge kabler og dempematter til anlegget endte det med rust bak meg og passasjersiden nede med gulvet.
(Legger opp bilder om det senere i dag, har de på en annen pc).


Så når eg kjørte så gikk topp pakningen til helvete. Det var lite kult. Så måtte taue den hjem pga fusking, høyt turtall og ulyder inne i toppen.
Ny koster ca 650kr.









Bilde av selve sylinderen slo inn/over kommer, har ikke tatt bilde av den ennå, men kommer.
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Glemt å ta bilde over av toppen for å vise, men skal ta et bilde på torsdag muligens. Ellers så har eg hatt en massiv rust prosjekt igjen. Det ble funnet når eg sku legge kabler og dempematter.

Så fyrer løs med bilder av rusten og hva eg har fått gjort. Har et forsøk i å få litt fortgang i det nå

Passasjersiden bak der var det mye rust, selvfølgelig i fester og kanten. Standard plass pga svakhet, så her måtte sveising til:



Rust sveiset og lagt på et lag med PROXY elns som motvirker rust, så et lag med lakk som skal være godt mot rust (kommer bilder av det senere).

Bak meg var jo det digg med rust, hull her og der pga fester. Spes med handbrekket:








Så når eg sku trekke kabel fra batteri og inn torpedoen var det så trangt at det var umulig med tanke på 50mm2 kabel.
Måtte lage eget hullt:



En spesiell plass som er utsatt for rust det er hullene i gulvet som proppen holder til, ruster fort som f....
Bilder av rusten med lakk og med dempematter (asfalt).










Så har eg kjørt på med så mye demping bak i bagasjerommet som mulig, brukte 8 plater totalt, trenger mer men får se.


Demping bak i siden bakom høyttalerene har eg gjort, rev av den gamle for den var totalt ødlagt, på med ny:




Har og gjort det samme ved siden av meg (førersiden), la og opp ny kabel der selv om det var et helvete, laget hull i den "gummi strømpen" trekte kabelen, laget nytt hull i koblingen som er til de andre ledningene, siden hullene fra før var for små, har ingen bilder men kan ta bilder av neste side når eg kommer så langt. Var et helvete å få gjennom, trangt, vanskelig å komme til.
Hadde og for lite høyttaler kabel så har vært å kjøpt 5m mer, så får vi se om det holder.

Noen som har noen ideer, tips og meninger?
Når det gjelder dempingen så merker eg allerede forskjell fremme og bak meg, bagasjerommet er eg litt usikker på, skal se å få dempet litt mer der forhåpentligvis Har jo 0 interiør i bilen nå, så blir en glede å få det inn, lyden vil bli luksus <3
bent87 - 15 år siden
Karma: 0
hvor fikk u tak i asfaltplantene?
Rilly - 15 år siden
Karma: 0
asfaltplater faar du tak i hos din lokale byggshop. enkle aa skjeare til
Naz - 15 år siden
Karma: 0
asfalt har de på biltema også
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Når det gjelder asfalt plater så IKKE kjøp de tynne, er 2 forskjellige tykkelser. 1 tynn, som er maks 1cm, og 1 sett som er dobbel tykkelse, minst.

De som er så tynne er faktisk et helvete å legge, når du bruker varmepistol så smelter de og begynner å boble er og så tynn at du ikke klarer å strekke de, så hold dere unna de platene. Foretrekker de tykke, tåler mer, tåler mer varme, og demper dobbelt av de tynne

Kjøpte mine på en lakk butikk, har og kjøpt av mekken, var innom bilxtra, de har sånne tykke, men i sett med 4 stk.
Mekken selger 1 og 1
Bilradiospesialisten og lignende sider som driver med stereo selger dempematter, tilsvarende asfaltmatter men som demper mindre og på en annen måte. Codegen skaffer vel sånne

Skal innom mekken på mandag og kjøpe 1, siden eg ikke har bruk for 4
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Need assistent

I døren på passasjersiden så sitter dæsjbordet og hjernen i veien. Hvordan få trekke kabel inn døren??

Trenger raskt svar.
Ole - 15 år siden
Karma: 0
bruk heller vibroplast m1. og dempe med. som du har brukt i bagasjerommet 10x lettere og legge. og mye bedre effekt.

lagt hele bilen min med dette nå
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Hmm, vel til gulvlegging så er asfalt plater det beste da.

De mattene bak i bagasjerommet er disse:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4951&;katid=179&mid=m436&id=&vn=736&stortbilde=ok

og de fremme har eg brukt disse:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=611&;katid=179&mid=m436&id=&vn=736&stortbilde=ok

Inkludert asfalt matter.
Men hvordan legge opp ny kabel fra høyttalere fremme og ut av døren og bak? :S
Ole - 15 år siden
Karma: 0
nee vil ha gi bedre effekt med et heldekkene vibroplast lag enn asfalt matter..
Ole - 15 år siden
Karma: 0
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Dyrt, men hvor mange plater var de? Snart ferdig å legge plater. Trenger ikke mer, har tatt der det kommer mest lyd vil eg tro. Nedenfra
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Endelig på tide med en oppdatering Holder på med demping, tror eg sier meg ferdig med det nå.
Så har eg fått lagt opp kabler til høyttalerene fremme, litt frem og tilbake da eg klarte å ta med meg en ukjent ledning når eg sku borre hull i strømpen Men har lagt inn ny nå og funker så vidt eg vet

Gikk gjennom her:




Så et lite ekstra hull mellom de 2 pinnene, der eg tok knekken på den ene pinnen


Har dempet foran, bak i passasjersetene, bak i bagasjerommet, bakom hver høyttaler i dørene.





Litt demping på hver side i bagasjerommet:



Bare å kjøre sånn nå gir en helt annen lyd enn før. Stor forskjell
Så har eg gått til innkjøp av 2 Stinger RCA støyfilter:



Så er eg litt usikker, det står det ikke er nødvendig med jording, men er vel anbefalt siden den gir da full effekt? Altså 0 støy.
Hvor skal jordingen kobles? En på cd spilleren og 1 på forsterkeren? Eller jordingen i bilen? Begge 2 på jord i bil?

Kjøpte 2, så en på monoblokk og en på 4-kanaler.

Så når eg kjøpte Lanzer 50 kvadrat kabelsettet, fikk eg med lyd kabel og, å en på 40 kvadrat settet så var det med en lyd kabel der og.
The question is, spiller det noen rolle hva eg bruker på hva? Den kabelen som var på 40 kvadrat settet er tykkere enn den som kom med fra lanzer 50 kvadrat settet.

Kan brukes som høyttaler kabel og å ikke bare som sub og? MEn forskjellen på de 2?


Den til venstre er fra 50 kvadrat settet og den til høyre er fra 40.



Us Blaster 40 kvadrat settet:


Og Lanzer 50 kvadrat settet:
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Da var alle kabler og interiør på plass, har vert en tur ute å kjørt å hørt hvordan lyden ble i forhold til dempingen.

Merker tydelig forskjell. Nesten helt stille, eneste eg hører er viss det regner, eller ved pådrag.
Effekten med anlegget ble helt enormt, alle den lyden som er INN og ikke UT lengre

Det gamle anlegget skal selges, så får se hvordan dagene blir nå. Må skaffe MDF plater, så hvor kan eg skaffe?
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Har laget meg plate til 4-kanaleren og monoblokken som de skal henge fast i og på

Så tok eg fatt i lakkeringsboksen for så å lakke de sånn at de ikke tiltrekker seg evnt fuktighet. Blir alltid litt "fuktig" innvendig i bil når det regner og snør. Så da er det ikke så praktisk at platene suger til seg den fuktigheten for så å dampe opp i forsterkerene igjen. Så prøver å stenge de ute ved å lakke.

Skal kjøpe interiør av bilradiospesialisten og lim en dag å få på, så får vi se resultatet, må si eg gleder meg som en unge til å få anlegget på plass.

Det som tar litt tid nå vil være kassen eg skal bygge. Trenger forslag om hvor eg kan kjøpe MDF plater, så billig som mulig, kassen blir rimelig stor, så noen plater går med, å kan bli fort dyrt da. Kassen vil bestå av 6 plater, og plexi.
Har kanskje en som skaffer plexiglass, men viss ikke, noen som vet hvor det kan skaffes? Til en grei pris?

So far, så har eg tatt noen godbilder av platene:

4-kanaleren:



Til monoblokken:




Oppdatering vil komme

Edit, prøvemontering:

4-kanaleren på sin plass:



Monoblokken:

nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
På tide med en liten oppdatering:

Kjøpt lim til trekket og kjøpt trekk:











Måtte poppnagle noen ekstra plater på innsiden for å få det til å henge, sveise fast noen skruer i platen.



Resultatet ble:


Så skal kjøpe noen lengre skruer til neste plate siden eg får bruk for det.
Venter og på en spesial tang som skal knipe på kabelsko til 40 og 50 kvadrat kablene så det henger skikkelig.
Skal og legge opp 50 kvadrat kabel fra dynamo til batteri når eg får den.
Dj_Devil - 15 år siden
Karma: 0
Nice.. Dette ser bra ut
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Prosjektet er nå lagt på is for en goood stund, pga mangel på økonomi, takket være en kødd som har tatt et innbrudd i bilen, så bagasjeromslåsen er ødelagt, baklykten er ripet opp, og låsen på passasjersiden er ødelagt, samt dørhåndtaket er ødelagt, riper i lakken og bulk rett under håndtaket.

Velger derfor å legge det litt på is pga økonomien går til å skaffe nye låser og håndtak (Ca 3000kr).
Dette er da uten reperasjoner på bulken, riper i lakken og baklykten som har fått riper.
Alexsolaat - 15 år siden
Karma: 0
Kan det gå galt så går det galt, om absolutt ingen ting kan gå galt, så gjør det det uansett, og går det ikke galt, så vil det i det lange løp vise seg at det hadde vært best om det hadde gått galt.
Litago - 15 år siden
Karma: 0
hehe ikke vær så negativ nå alexsolaat.. det MÅ ikke alltid gå noe galt
Litago - 15 år siden
Karma: 0
blir fint det der foresten.. stå på.. lykke til videre
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
19mm MDF plater er bestilt i str:

4 plater - 91cm x 38cm.
2 plater - 38cm x 38cm.

Blir litt over 100 liter, må ha så pass siden basserene krever så mye, så må eg ha 2 porter pga det.
MDF platene måtte bestilles så får de vel fredag eller mandag (lørdag er stengt). Fikk en pris på i underkanten av 600kr, så må si eg er meget fornøyd med det

Skal sjekke litt rundt om med plexi glass, har en overraskelse med kassen som skal bygges ;D

Spacere fra Autoshineshop er bestillt, men frykter eg ikke får disse på før vinteren kommer

(låner bildet)...
"Opel Calibra Spacere 4x100 40MM System A M/Center Pr.Aksel". Prøvemontering blir det vertfall

Har 4 sprengte høyttalere som er 13cm stk, så jobber for harde livet så eg skal få kjøpt 4 nye

Oppdatering kommer
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Dårlig bilde, men da har eg fått MDF platene. Frykter de blir for små ALT for små, skulle hatt vertfall 5cm mer i bredde

Så 544kr i boss?

16kaliber - 15 år siden
Karma: 0
hvorfor kjøper du bare ikke ei hel mdf plate på 1,2mx2,44m og skjærer den til selv, så får du jo nøyaktige mål?

koster ca 400kr for ei plate (vist æ ikke huske helt feil), og vist du bruker den godt så får du e bra kassa førr 1 plata, æ byggde inn hele bagasjerommet å brukte litt over 1 plata.
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Planen var at platene sku bli bredere og bedre plass, men hadde fått for mye i liter egentlig, så liter messig så er det nok, men plass til subbene? Skeptisk

Går akkuratt men ikke sånn super bra. Så vi får se, men gjort er gjort!...
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Lime platene + skruer? Men hva lim?
///Calibra/// - 15 år siden
Karma: 0
Jeg brukte bare vanlig trelim. Usikker på hvordan den hefter på MDF, thou'
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Hmmm ja, litt usikker eg og, skal bruke skruer og men fortsatt vil bli veldig mye bass.
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
På tide å oppdatere litt. Har fått merket platen som skal brukes til subbene og portene, har og gått til innkjøp av noen nye høyttalere fremme pga de bak er dårlige og sprengt, så de gamle fremme nå flytter eg bak, så nye fremme






Pioneer TS-E170ci 2-veis komponentsystem, er navnet på høyttalerene, link:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5524&;katid=649&mid=m436&id=&vn=736

Mer vil nok kanskje komme i løpet av slutten i helgen
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Endelig fått gjort noe
Montert i de nye høyttalerene fremme, og flyttet de gamle som sto foran bak.
Mangler 10m med høyttaler kabel til diskantene så får ikke gjort noe med de før ut i uken kanskje.

Så skal eg koble til sikringene å sånn i morgen, å koble opp 4 kanaleren samt finne en plassering for delefilteret til høyttalerene foran og støyfilteret skal kobles opp.
Får se hvor eg ender til slutt

Men platen til subbene og rørene er skjært ut å tilpasset Til og med prøvemontert




Nye høyttaleren:


Gamle høyttaleren:


Måtte ha nye sånne og:


Fy flate så trangt det er med 6.5" høyttalere
nofear2 - 15 år siden
Karma: 0
Endelig fått prøvemontert spacerene fra Autoshineshop
Bildene sier sitt














Syns det ble bra Senk, bakrutesenk, sideskjørt og ny front så blir det bra
Thalberg - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
skjønner ikke hvordan man får ut kontakta som sitter i døra...
stitjo - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
er en låse mekanisme der, er bare å vri den mot venstre og dra den løs
mener jeg
Thalberg - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
ja, det "hurtig koblinga". men jeg tenkte på å få den den delen som sitter fast i døra, etter man har delt dem..
men fant det ut til slutt, er bare 3 ører å klemme inn mens man dytter den ut av døra.

brukte samme metode som her, med å borre hull i kontakta.
men tror det var litt vanskeligere for meg, da jeg trakk 2 stk 2x2.5 cm3
altså 4stk 2.5 kvadrat.
streetracer - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
hvor mye kosta støyfilteret?
Thalberg - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
man kjøper somregel kitt, med mellomtone, løs diskant og delefilter.
stitjo - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
hvor har du fått tak i alt asfalt plater og dempings materiale
streetracer - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
åja... fikk med sånne filtere fra focal ....har i bilen min men bare lurte på at hvis man trengte alene filtere så hvor fikk man tak i det?... men men ...
Thalberg - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
nofear2 - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
streetracer: støyfilteret kostet rundt 250kr per stk. Kjørte på med 2. Men nå selger ikke bilradiospes samme type lenger, de selger et annet merke enn det eg har. Funker sikkert like bra

Asfalt plater og dempings ble kjøpt på bilxtra og mekk.
nofear2 - 14 år og 2 måneder siden
Karma: 0
På tide å oppdatere litt her nå tenker eg
Custom made effektanlegg har blitt laget i helgen, fra etter Downpipe og helt bak.
Det vil si sportskat, midtpotte og bakpotten. Noen deler kommer fra Biltema.

Midtpotten er litt større enn original størrelse, er ikke 2,5". Sportskat er 2,5", og det er bakpotten og.






Har ingen bilder av midpotten ennå, men merket er BOSAL, bare å søke på youtube.

Resultat: Utrolig pen og fin grom brommelyd. Ikke for mye og ikke for lite.
Ved lavt turtall, fra 1 og 2gir, gir den en EKSTREM deilig brommelyd. Har hørt fra mange andre at enten blir det moped lyd eller elendig lyd fra 1-2 gir, her er det stikk motsatt, helt opp til 5 gir.

1-2, deilig brommelyd, fra 3-4 gir den en litt mer ekstrem lyd, fra 5 daffer den litt ned igjen, ikke mye, svært lite, så den ligger på et greit nivå med lyd.
Har dempet bilen ganske mye, men nå når eg kjører så kan eg kjenne vibrasjon fra eksosen pga den er litt kraftigere enn normal. Ruller eg ned ruten vil eg høre lyden litt mer, ingen ulyder. Å kjøre gjennom en tunnel er litt ekstremt til tider Heftig lyd!

Meget fornøyd med resultatet Kan se om eg kan komme med flere bilder.

Mangler bare Downpipe, manifold og innsug nå. Da blir det bra =D
nofear2 - 14 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Oppdateringen av eksosen, under








nofear2 - 14 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Siderutene ble sotet for 1 år siden, har i dag fått sotet bakruten.
(Siden det er helligdag i morgen får de ikke gått over kantene på filmen, så de skal gjøre de på Tirsdag, da blir det myye bedre enn det er nå, henger litt løst)

Bilder kommer
Alexsolaat - 14 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Meget imponerende arbeid
Tenkte å gå over gulvet i bilen min også til sommeren. Sjekke for evt. rust og annet knask. Sist jeg sjekket så var det rimelig overkommelig (heldigvis)
Dj_Devil - 14 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ser bra ut dette
Den eksosen såg mye bedre ut en den som satt på kion bil katalysatoren min er tydligvis helt rusta til H Hehe
nofear2 - 14 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Thank you Ja tok en hel helg å få gjort. Tilpassing her og tilpassing der. Sliter litt med endepotten siden den driver å dunker bort i bakfangeren. Så fangeren er totalt most ute i siden Prøve å finne en løsning på det.
La noe svart lim greier mellom, men potten blir så varm at den smelter det vekk

Ja kan være lurt det, bare ikke forvent deg noe steder som er fri for rust
Vått på gulvet bak passasjer siden hos meg, av en rar grunn :S Tok å tettet og sveiste igjen hull der i fjor, i tillegg til det så ligger det hel asfalt plate på gulvet der :S Så skjønner faen ikke hvor det vannet har kommet fra :S

Dj_Devil; Neste steg på eksosen er manifold og innsug
Katalysatoren er billigere enn originalen, litt over 1000 lappen, mens originale ligger på 2500+?
streetracer - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
du... hvor mye kosta bakfangeren?
hvilken butikk kjøpte du den av og hvordan var passformen?
TnT - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Du får bygge om slik som meg da





nofear2 - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
3500kr for den. Meget dyr, men og meget sjelden.
Passformen var en smule dårlig, vanskelig å få noen fester, fiberen er altfor tynn, så ekstra lag måtte på alle steder, spes i kantene osv. Helt oppe ved rompen på Calibraen, så var fiberen så inn i helvete stiv at vi måtte kutte den og så få på glassfiber for å stive av, den stakk altfor langt INN.
Muligens eg har bilder, så kan fyre opp når eg har tid av hele prosjektet. Har holdt det bare til meg en stund På tide å få de ut nå
Kjøpte herfra:
http://www.superstyling.no/shop/product_info.php?products_id=4546


Hmm, du kuttet en del du eller hva Tnt? Din er meget pen
Min har et par skjønnhetsfeil nå.
En stygg kant som traff under fangeren gjore at siden av knakk litt, nede på midten knakk den pga jævla snø
Og bakpotten gir den juling hver dag
TnT - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Jeg kutta og forlenga hullet så eksosen ikke dulter borti
nofear2 - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Ja eg ser den. Hehe, smart Nå visste ikke eg på forhånd at eksosen ville bli et så stort problem

Så fangeren ble jo helt 100% ferdig pusset, lakket og montert. Men ja, hadde gjort seg å tatt den helt på nytt igjen pga skadene Triste skader.

Har og fått skade pga jævla innbrudd i bilen. 2 ganger Lyktene ble oppskrapet, litt på siden av lyktene (lakken), og på side døren i lakken ble det store dype sår
TnT - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Har du aldri hørt om å prøvemontere og tilpasse før lakking?
nofear2 - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hadde ikke potten før nå i år, og bakfangeren ble ferdiggjort fjor sommer Så nei
Lett etter den potten i laaang tid. Fant den hos autodeler til 1000 lappen.
nofear2 - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Da er det på tide å oppdatere anlegget, endelig fint vær og har fått sjangsen til å gjøre noe, mer kommer
En del prøvemontering osv for å sjekke tilpassing å sånn:

Kassen ble litt større en beregnet, og egentlig for liten pga trykket som subbene sannsynligvis vil lage:


















Neste del vil bli en liten "overraskelse". Bare håper det blir like bra som planlagt
JM16v - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
lenge til den kommer nofear?: )
TnT - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Skal du ha subbene mot seteryggen?
Vil anbefale deg å snu kassen, så subbene får banke mot ruten i stedet. Blir MYE mer trykk i bilen av d, og mye bedre bassgjengivelse!
nofear2 - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Ja det blir en stund til siden det tar litt tid å få gjort, sånn småplukk

Ja TnT, er planen. Men så er det en grunn til det og, kommer vel ikke til å ha de helt inntil da, for da vil de ligge å slå mot ryggen og det er ikke noe bra.
Men, har tenkt å bygge kassen, sånn at eg kan snu den, vertfall et forsøk på det. Så får vi se
TnT - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
lyden blir mye bedre hvis du snur kassa, snakker av erfaring her
Brovold - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
enig med tnt dær
nofear2 - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Ja vi får se, har den sånn pga det som er på innsiden
Alexsolaat - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Jeg valgte å gå for en lukket kasse for å spare (mye) plass.
Men det blir jo artig å se hvordan trøkket blir her?
nofear2 - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Har bare helgene til å få gjort det på, og skulle ha vært innom Hartveit for plexi, men rekker det faen ikke Stenger 16, å er ferdig på jobb 15.30.

Vel, man får en hardere bass ved lukket kasse? Men dypere bass ved åpen kasse? Dypere og på en måde klarere bass?

Har 4 kanaler koblet til høyttalerene, og kan si at fy faen for en lyd. Kan ikke sitte inne i bilen og skru på maksimalt. Da er tromme hinnene mine sprengt. Heldigvis så er ikke lyden for høy til at det blir ulyder.
Uansett, tar litt tid før det blir ferdig, siden eg holder på med noe småtteri innvenndig

Kommer med bilder så snart som mulig, eller når eg får sjangs!
nofear2 - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Oppdatering








Grunning





Lakken:



Skal ha flere lag. Har fått kjøpt plexi og i dag. Mulig det er noen riper i det, men kostet ikke så mye. Skulle eg gått for skikkelig kvalitet måtte eg ha ut med 2000kr eller buet som kostet opp til 5000kr. Så dropper det
nofear2 - 14 år siden
Karma: 0
Gikk tom for lakk, så måtte kjøpe ny, og kjøpte da feil, men det fant eg ikke ut før etter eg begynte å lakke. Så begynte lakken å skille. Festlige saker
Så da var det å bare begynne fra scratch igjen, men sånn ble det altså seende ut til slutt:





Så nå i går kveld og store deler av dagen i dag har eg hatt det beste med klippe og teipe Tok ganske lang tid:



Før eg skal til å lakke:


Hadde et lite dilemma, lakke, svamp eller rulle på? Fikk ganske store mellomrom på noen steder av papiret, så frykter det verste at det sniker seg steder der det ikke skal være Men vi får se hvordan resultatet blir, håper bare på det beste, og viss ikke så var det et fint amatør forsøk
Feiler man, lærer man
JM16v - 14 år siden
Karma: 0
tror det blir best med spraye : )
nofear2 - 14 år siden
Karma: 0
Ja det trodde eg og. Men prøvde med å rulle, har 2 strøk nå, trenger vertfall 1 til for å kunne dekke til skikkelig, muligens 2 og.
nofear2 - 14 år siden
Karma: 0
Skiftet filter fra Biltema til Pipercross.
Universalt, så måtte fjerne den gamle patenten og lage en ny patent med flat rustfri plate, og rustfritt rør (70mm). Lagde den platen innvendig til kvadrat som passet patenten, og sveiste røret og platen sammen.








Sånn, håper den er litt mer økonomisk enn Biltema sin. Suger mer bensin enn luft =P

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!