Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: Dj_Devil's 8v 9..
Dj_Devil - 14.03.2011 19:54:30
Karma: 0
Dj_Devil's 8v 90mod Del 4.Its ALIVE, Its ALIVE!!

Her er snarveier til alle deler per i dag:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4


Da har eg første bildene...

Dette vil nå gå kjapt. Det som vil ta tid er eventuelt annlegg og slike ting.
Slike ting som eg hovedsaklig ville jobba med.
Skriver mer senere. Ville dele dette med en gang.






Oppdatering.

Da tar eg å legger til info her.
Det som vil sje med bilen er:
Rusten vil bli sveist.
Det vil si at kanalane blir nye, rusten tas bak og sveises.
vangane fikses. Dette alene er ikke lite. Men vent. Det er mer.
Så.
Alle slite deler byttes, bremser, foringer osv blir nytt.
Få inn skin interiøret.
Så tas det EU godkjenning.
Med dette punkte blir den i mine hender igjen.

Det eg skal gjøre er:

Lage samme eller bedre annleggs oppleg som/enn før.
Sån super høytelere blir det ikke. Det skal se fint ut.
Ikke nødvendigvis vinne lyd konkuranser.
Bygge inn en tablet pc i dasjbordet. Den tablet pcen
skal videreføre bilde til sjermer bak i bilen.
Så har eg alltid hatt lyst å sette UFO lys kitt på den.
Men er usikker på om det kommer til å skje.


Eg kommer også kanskje til å bygge eget temeratur sensor system i bilen.
Det vil si at eg kommer til å kjøpe inn temp sensore. Koble det opp mot en maskin.. Så finne ut hvordan du styrer varmen på bilen fra før. Koble dette opp mot en maskin slik at det kan gjøres via ett program. Hoved opplegge med det vil være da at.
Eg sier hvilken temp det skal være i bilen. en sensor fremme, i midten og bak skal måle sine temperaturer. En maskin skal rekne hva gjennomsnits temperaturen i bilen skal være. Den vil da enten sette opp varmen i bilen eller blåse kald luft om det er for varmt. Eg har vert i kontakt med produsenten av slike deler (som også driver med programering). Di sier det ER mulig. Men en del arbeid. Så dette blir ett kanskje prosjekt. Men opplyser det for å høre hva dere syns om det. Er litt avhengig av hjelp til programerings fasen av disse som selger utstyret. Tid og penger spiller også selvsakt inn her.





Sist redigert 10 år siden

Svar:

stitjo - 13 år og 2 måneder siden
Karma: 0
dette blir bra stå på
John Richard - 13 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Ser bra ut. På tide du får brukt bilen din
Dj_Devil - 13 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Stitjo.
Jo da. Er ikke eg som kommer til å stå på.
Men får stå på med å selge, jobbe og tjene penger

John Richard.
Samme sier eg også Er jaggu påtide.
Dj_Devil - 13 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Tekst oppdatert.
Woody90 - 13 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Lykke til, har stor tro på denna bilen
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Fikk en aldri så liten rapport i dag.
Viser seg at rusten som var på vangane som forje eier liksom hadde "fiksa" var MYE værre en først antatt. Di måtte nesten rekonstruere vangen faktisk. Såvidt eg forsto det. Er så glad for at det er profosjonelle folk som jobber på den nå. Så det ikke blir jalla arbeid som det fort kunne bli om det hadde kommet fra meg eller forje eier.
Di har tatt bilder sier han. Så tenkte eg at eg skal opp til bilen senere i dag for å ta noen selv også. Di har jobba nesten konstant med den siden tirsdag.
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0













Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
det dere ser på bildene er at di har måtta bygd vangane fra bunn nesten.
Er så glad det er profosjonelle som tar seg av dette nå
Jckf - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Bra det ordner seg =)
kris3113 - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
syns det er bra du ikke ga opp bilen...

noen ganger kan alt virke håpløst.. men den bilen der er jo rustfri i forhold til min golf mk1 karmann med klipper sett jo
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Takk
Det blir ikke billigt
Men det blir gjort ordentlig. Ikke noe tull eller jalla arbeid.
Det som blir gjort nå er bytting av bremser.
Da er det alle bremser. Så er det mer pussing for rust.
Sveising der det trengs.
Så tektylering under hele bilen.
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0










Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Da ser dere hva som er blitt gjort.

Men ja. nå er det begynt å komme så langt at eg må begynne å planlegge det å feste styling sjørtene.
Det forje eier hadde gjort var å skrue skruer rett inn i karosseriet.
Å DET vil IKKE eg gjøre. For eg lager ikke hull i ny fiksa karosseri for at det skal
ruste til helvete akkurat der det er hull. Nei nei nei.
Så har noen forslag?
Eg tenkte at det går kanskje ann å sveise på en mutter i selve karosseriet for å lakere og behandle rundt den så man bare skrur sjørtet på, på den måten.
Hva sier dere? Vil det fungere i lengden eller?
Jckf - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hvordan er originalskjørtene fasta da? Gjøre noe alá det? =)
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Har ikke peil på hvordan org sjørt er festa. eg vil tro at di er festa under på en måte. Men dette er sjørt som går mer på siden å ikke under.

Reff:
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0

Her ser du hvor forje eier hadde bårret hull rett i karosseriet og popp nagla sjørtene på bilen.
Jckf - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Huff da. Det kan ikke ha vært noe pent. Karosserilim?
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
det var faktisk pent fordi di hadde pusset poppnaggelen ned, sparkla over å lakert over. så det såg helt clean ut. Utenom når du vrikka på sjørte å slikt. Da kom det merker i lakken hvor popp naglane satt. Så da var det bare å bårre dem ut (eller som eg gjøre, tok ett skrugjern å vridde for all makt pågrunn av mangel på bårre maskin ).
Med karosseri lim så får eg ikke tatt av sjørtene igjen. Må være mulig å ta dem av etterpå.
stitjo - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
da må du ha en kant oppe, men lag braketter i karosseriet som du fester den i fra udersiden, 4 stykker fsk, og i tillegg borrer du inn 2 skruer på vær side av kanalen (evt poppnagler)
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
eg vil helst ikke ha hull i karosseriet. Verken på siden eller rett på.
Du vet sånne panser låser. Om eg sveiser på en slink panser "pinn" å har 2-3 slike på vært sjørt. kan det se fint ut og holde seg? Eller er det bortkasta arbeid?

Redigert.
Ahhhhh.. Nå forstår eg hva du mener med bracketer...
Det kan kanskje fungere. Trenger bare punkt sveise på en tynn plate med en liten knekk på. Så popp nagle det samme på selve sjørte. Bare ett dilemma da. Hvordan feste den på sidene uten å lage hull i karosseriet.

Sist redigert 13 år og 1 måned siden
kris3113 - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
jeg har nok ikke ha hatt mot til å pusse opp denne bilen sånn som du gjør...
stitjo - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
ikke noe problem og ha hull i karroseriet så lenge de er grunnet og lakkert opp med bilen
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
eg kan jo eventuelt lime brakettene på (med karsseri lim selvsakt) slik at eg er sikker på at metallet ikke slår seg
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
poster fort bilder eg tok i dag. skriver mer imorgen. enjoy


Edit. Lakt til tekst i ettertid.

Her ser dere bak hvor alt er sveiset, lakert, oljet og tektylert.

Før bilde:



Etter, se på hvor fint det er:





Her ser dere høgre siden.
Legg merke til hvor fin kanalen er. Det er INGEN sparkel inne i bilde her. Dette er reint metall.
Sveiseren som har drevet å sveist her har gjort en aldeles FANTASTISK jobb.
Dere ser også at vangane og sjermen innvendig er lakert, oljet og tektylert.
Dere ser også nye bremser er påplass og at støt demperne har fått seg en liten overhaling også.



Her er mer detaljerte bilder av kanalen.
Eg MÅ nesten hive med ett før bilde for å se hvor fint det er blitt gjort:

Før:


Ikke så ekstremt detaljert det bilde da eg faktisk ikke fant ett bilde av selve lang siden der (nesten litt skuffa av meg selv)


Etter:




Andre siden.
Også her ser dere at innsiden av hjulbuen er lakert og tektylert. Sammen med rust behandling på bak delen der.
Så ser dere litt av slutt resultatet til kanal bite,
Nye bremser er påplass akkurat som på andre siden.




SE så flott å svart det ser ut under bilen fremfor MASSE rust ferge over alt.
Her er ALT pusset ned for hand\med maskin, ja alle måter som finnes nesten. Her er det lakert og tektylert under.

Før:



Nå:








Iløpet av uka\helga som kommer så er det fram delen av bilen som vil få oppmerksomhet.
Slik ser det ut per i dag:






Nye bremser som skal på bilen:





Så her har det skjedd MYE på 2 uker bare. Eg såg denne bilen sist med di øverste bildene.
Di andre bildene er det dei som fikser bilen som har tatt. Å bilen ser jo sååå fin ut.
Gleder meg så ufattelig mye til å få sette skinn interiøret i bilen.

Kan også si at eg fikk litt skryt over kanal bytte eg hadde gjort.
Som han sa. Eg skulle aldri ha gjort det selv.
Men for ein som aldri har gjort det før så var eg ikke så alt for langt vekke.

Kanalane blir tektylert inni. Så her skal det forhåpentligvis ikke komme rust igjen di neste årene.

Sist redigert 13 år og 1 måned siden
Novablack. - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
lockin good
vlir det samme farge når lakk kommer på?
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Takk nova.

Vetu hva. det vet eg ikke.
Billigste vil være å lakere di områder som har blitt jobba på med samme ferge.
Det fineste ville vert å pussa ned al lakk og lakere den påny på en finere måte (og farge?) enn det som er på den fra før.
Skal gifte meg i september. Så hadde vert kult å bruke denne bilen som bryllups bil.
(kanskje eg kan stjele 10k fra det budsjettet til bilen på den måten? tror du madammen lar seg lure? hehe)
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Da har eg oppdatert med tekst og forklaringer på innlegget med bilder
Novablack. - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
flekklakkering blir aldrig bra, helakkering er nok beste alternativ
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
nja. lite vits å lakere hele bilen påny i samme farge sålenge man har farge koden å bare tar hele bak sjermen heller.
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Slik er da utviklingen sålangt








Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Litt flere bilder.

Nå er egentlig bilen relatift ferdig. Di har noe små plukk igjen.
Det gjennståender som eg skal gjøre er:

Fikse ny eksos anlegg.
Pusse litt invendig rust. Ingenting stort.
Lakkere dette da selvsakt.
Finne ut hvor den leker inn vann slik at bilen blir tett. Forslag?
Montere interiør igjen.
Montere styling (sjørtene skal eg få hjelp til)















.... - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Kor mye e den her biln påkosta da?
Jckf - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Håper den får se et motorbytte en gang også =) Kanskje ikke i første omgang, men når den blir satt i stand, hvorfor ikke fortsette? =)
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Jckf.

Det har eg tenkt litt på.
Det eg tenker litt på er.
Trenger eg nye bremser, dempere og fjører da?

Tingen er det at eg kan ikke noe av dette. Så det må bli at eg sparer opp slik at disse samme folkene gjør den jobben for meg. En gang lenger frem

Sist redigert 13 år og 1 måned siden
Jckf - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Mener det kun er motor, ledningsnett og hjerne som my byttes. Kanskje et stag.
Woody90 - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Det spørs vel litt hvilken motor du skal sette inn.. Ser jo på ene bildet at du har 8v, og da kan du bytte til 16v, uten å bytte fjærer, bremser etc.. Da trenger du bare å bytte hjerne, ledningsnett og selve motoren, og eventuelt nedre stabstag,om det ikke er 21 mm.. 8v er tydeligvis gitt ut med både 18mm stabstag og 21.. Etter hva jeg har blitt fortalt og skjønt.. Skal du ha mer enn det, så må du bytte mer, som fjærer, bremser, understell osv.. Tror det faktisk er bedre å bytte bil da, mye arbeid, og dyrt kan jeg tenke meg
Dj_Devil - 13 år og 1 måned siden
Karma: 0
Om eg hadde kunnet skaffe en billig 16v motor så hadde det blitt det. Hadde ikket att kjangsen på noe turbo opplegg.
Dj_Devil - 13 år siden
Karma: 0





Da har eg pussa litt rust på gulvet.
Så da er den delen ordnet. Skal pusse noe mer rust der som bena er på fører og passasjer side. Har di 2 stedene pluss litt flere små steder hvor det må tas overflate rust før det blir værre.

Sist redigert 13 år siden
Dj_Devil - 13 år siden
Karma: 0




Tatt enda ett gulv.
Fant litt mer alvorlig rust på fører siden. Så der gjenstår det litt kutting og sveising :S
Men det skal nokk være enkelt.
Dj_Devil - 13 år siden
Karma: 0
Prosjekte er ikke glemt
Akkurat nå stresses det med å få bil lappen. Så pengene har gått der.
Det som gjenstår på denne bilen før den er klar fo EU godkjenning er:

Ny katalysator.
eventuelt efekt anlegg?

Hva som skal gjøres før eu godkjenning.
Feste ny katalysator.
Pusse noe innvendig overflate rust slik at eg slepper ta bilen fra hverandre igjen bare for å sveise enda mer.
Dusje bilen for å finne lekasjer.

Etter eu godkjenning så er planen.

Bygge inn en tablet, fikse høytalere bak
Dj_Devil - 13 år siden
Karma: 0
Da var bil lappen bestått.
Etter madammen tok valget om at hu ikke ville ha calibra som en bruks bil likevell.
Så ble penger brukt på å kjøpe en STV.
Nå er det fløtting som fåregår. Har kjøpt huset til mamma (hvor bilen står per i dag)
Så har eg snakt med han som fikset bilen nå sist og fått en pris på resterende pluss ny full lakering av bilen.

Som farge så vil eg ha dette:



En noe spesiell grønn farge.
Før dette så skal eg gå over bilen å ta vær minste lille anntydning til rust flekk. Ta å pusse den vekk så behandle. Vurderer å ta etter det å innvendig behandle bilen med beskyttende rust lakk slik at det ikke vil ruste andre steder. Med det første.
Festing av styling. ta dørene fra delbilen over til den grønne. Fordi den har elektriske vinduer og sentral lås. Samme med bak luka. Da den har en diskre vinge allerede påkoblet pluss bakrute senker.
Skal vurdere om eg skal ta sjermene også. Men noe usikker.
.... - 13 år siden
Karma: 0
Min mening etter lagt så mye arbeid i bilen så ville jeg lakket bilen i en litt mere "tidløs" farge som novablack E233 (er orginal på noen) eller metalic blue E 266 eller lignende.. kult sikkert den første uken med snørrgrønn hehe men syns dety blir litt overdrevet..

Men for all del, bra arbeid å ikke minst pågangsmot
Dj_Devil - 13 år siden
Karma: 0
er enda ikke lei grønn fargen som er på bilen per i dag
Men pågrunn såmye pågående arbeid, gnikking osv på den så har fargen falmet pluss noen steder blitt gnikket bort.
Så skal den ikke brukes vær dag. Den skal stues inne i garasjen utenom noen sommer måneder. Så da må det være noe som skiller den fra mengden

Dj_Devil - 12 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Hva skjer her?
vell. Eg har endelig tid.
Men er sykemeldt pågrunn av at eg fikk tarmslyng for 2 uker siden.
Var faktisk veldig nær på å forsvinne fra denne verden.
Så har tid. Men får ikke lov å løfte noenting. Ikke får eg bøye meg.
Eller noe. Alt som inneber å bruke magen har eg ikke lov til.
Så ellers så er det hardsparing pågang, da det bare mangler eksos system på den så er den kjørbar. Eg har fått kjøpt meg hus med garasje. Ikke mye mekkeplass i selve garasjen. Men bilen står tørt å godt vertfall.

Så fremover så er det.

Sparing til nytt eksos system.
Sparing til ny lakering.
Så er det noe innvendig pussing på noe overflate rust.
Som eg så gjerne kunne ønske eg kunne satt meg ned å jobba på nå.
Men får ikke lov.
Dj_Devil - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hva skjer?
Jo da. venter på finere vær så eg kan jobbe med bilen.
Har snart spart ferdig bestilling av nytt eksos anlegg.

Eneste er.. Er det noen som kan tysk?

Kunne nesten tenkt meg å fikse bilen ferdig. Få den EU godkjent. Så kjøre den ned til tyskland for å få motor rommet helt fikset, overhalt motor osv. Noen som vet om plasser dette kan gjøres og hvor mye noe sånt kan koste?

Har fått meg ett hus prosjekt midt oppi dette også. Men snart gjennstår det bare å montere interiør og små fiks for å få den Eu godkjent Dette blir digg
zipgt2000 - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
kjøpte div ting ifra Lenk-tuning i tyskland. gikk fint det, eneste var at det kunne ta veldig lang tid før man fikk det, 1 til 2 mnd max.. men man fikk værtfall det man har betalt får.

Brukte Google-translate. blir litt gibrokken tysk, men funker greit, førstår vertfall hva man skal ha på bestillingen ink frakt måten
Dj_Devil - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Lenk har lakt ned mer eller mindre..

Fikk dette over mail:

Hello Benny,
thanks for your mail.
Sorry - but because of healthy reasons I´ve had to close our work shop as well our body shop.
We do just trade the parts and are watching the productions.


Så har dei ikke eksos deler til calibra 8v utenom den siste lyd demperen.
zipgt2000 - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
jaja, isåfall kan du bruke Google-translate om du finner noen andre tyskere eller lignene

Stå på! dette blir bra! overraskene at du har klart å komme så laangt værtfall


Dj_Devil - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Er ett stabeist. Som eg har hørt
Så har eg den tro at når eg er ferdig så blir den levende reklame
for bedriften min. Så får se
Dj_Devil - 12 år siden
Karma: 0
Da fortsetter eg der eg var for ca 1 år siden.
Er kommet greit nokk nå. Har tatt det meste av overflate rust inni bilen som eg har funnet.
Men ett hull som er ganske så stort vet eg ikke helt hva eg skal gjøre med.
Siden mine tanker er at denne bilen ikke skal selges til noen andre etter
den er iorden. den skal brukes av meg til den er god nokk til den skal hogges.
Så tenker eg kanskje eg kan fylle hullet med byggeskom? For det er en del rust inni der hullet er. Som eg aldri kan få fikset uansett. Så er det ikke bærende konstruksjon på oppsiden. Men det er nokk på nedsiden.

Så gi gjerne råd.









Her kommer det hullet eg snakte om.



































































Edit:
Fjerna facebook bildene og la inn bildene fra mitt private galleri heller. Bildene er mindre der fra.

Sist redigert 12 år siden
Dj_Devil - 12 år siden
Karma: 0
Siden været er så fint så kan eg ikke lavære å jobbe med bilen.
Har ikke samvittighet til det. Hehe.

Noen flere bilder:







Da eg mer eller mindre driver å oppgraderer bilen med deler fra delbilen som er fra 1992 så fant eg denne boksen under midt konstollen som ikke min bil har. Hva er den til?





Hadde kommet lenger igår hadde det ikke vert for at eg oppdaget at setene i del bilen hadde noe forsterker greier for bil belte. Som eg tenkte eg skulle bytte understellet fra stoff setene over til skinn setene. Ene sete gikk smertefritt. Men fører sete var noe mer kronglete. Så brukte unødvendig tid på det. Men måtte gjøres da .
Så har eg vist kastet det som skal være under teppe på passasjer siden. Så må bruke det som er fra delbilen. Men den var klissvåt. Så setter ikke den inn før den er tørr.

Edit:
Fjerna facebook bildene og la inn bildene fra mitt private galleri heller. Bildene er mindre der fra.

Sist redigert 12 år siden
Jckf - 12 år siden
Karma: 0
Boksen er for airbag.
Dj_Devil - 12 år siden
Karma: 0
Takk.....
Da skal ikke den over
Dj_Devil - 12 år siden
Karma: 0












Dårligt bilde..
Men det er av at eg har satt den som belte er koblet til på høgre hjørne også.



testa med hattehylle på. Hehe..





Dårligt bilde.
Men når man har jobbet såmye med bilen di siste årene.
Så er selv det å sette dekselet til sigarett tenneren og askebegeret en fornøyelse.
Hehe




Edit:
Fjerna facebook bildene og la inn bildene fra mitt private galleri heller. Bildene er mindre der fra.

Sist redigert 12 år siden
Dj_Devil - 12 år siden
Karma: 0
Bitteliten uppdate:



dette fikk eg gjort på en time på tirsdag
Dj_Devil - 12 år siden
Karma: 0
Etter første omgang idag.
Nå er det en pause med middag og litt avslapping før eg jobber videre.





















Andre omgang:





Hun har fått øyne
Hehe

Dj_Devil - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
etter at bil pengene i sommer gikk til nytt kjøkken så har eksosanlegg latt vente på seg.
Men igår så gjore eg den gleden å betalt for nytt eksos system som da vil komme i posten iløpet av desember tenker eg.

Kanskje, kanskje, håpe, kanskje, håpe at eg faktisk får kjørt den litt i januar?
MrCarCrazy - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Dette ser bra ut, lykke til videre med prosjektet
Dj_Devil - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Ja nå gleder eg meg. eksosen er i stavanger akkurat nå. en dag forsinket fordi tollen
hadde ikke alle papirene. han som har sendt det har nokk ikke fylt ut papirene rett.
Så ble holdt tilbake for å avklare med meg.
Sendte papirer med en gang. Men ble forsent på dagen til å få sendt det videre med en gang.
Men nå er den hos meg imorgen da
Har ein kammerat som er flink til å skru.
Han tar å skrur ut det som trengs fra delbilen og skrur alt påplass på den orntlige bilen min.

Etter det er det å teste om den starter. Det skal bli spennende å se.
Skal ha han til å se over motor rommet også så eg vet at alt der er iorden.
etter det så er det på med vinterdekk (som er nesten helt nye å nesten aldri brukt så spent om dem fortsat holder) så videre til å fikse småting som lys, på med front og bak. Så til eugodkjenning..... Eu godkjenningen skjer nokk etter nyttår da eg reiser til bardufoss den 19. så når ikke målet mitt for 2012 med en måned XD hehe..
Dj_Devil - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Da såg eg at pakken var sendt videre til nermeste kontor likevell.
Så hadde dei bestilt kjøring på pakken. så måtte ringe inn å si at adressen sto feil.
Pågrunn av det så fikk eg lov å hente den direkte i terminalen istedenfor

Fr0de - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Nærmer seg klar til prøvetur denne ja! Kjente igjen delebilen som sto utenfor der, kjørt forbi ett par ganger, satser på å se prosjektet live når det er klart
Dj_Devil - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Ja. Har ein kammerat som sier ja til alt. så han har ikke fått gjort dette enda.
Vil ikke mase heller.f or han er en såpass god mann at han sier ja til alt sålenge det er å hjelpe alle. Slike mennesker vil eg ikke mase på fordi eg vet hvordan det er selv.

Så ser etter noen andre som kan gjøre det for meg
skaffer monterings sett idag tenker eg. om ikke noe skjer denne uka. å det er fint vær i helga. så er kjangsen for at eg prøver selv tilstede. hehe.
Fr0de - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
hva er det du trenger hjelp til da ? mulig jeg kan være behjelpelig
Dj_Devil - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Litt usikker på om det er vært stresse når eg ser ny koster under 500kr.

Men eg skulle hatt denne delen fra delbilen:



Så skrud den på. For så å skru resten av anlegge på.
Men nå som det er snøstorm så er det nermast umulig å gjøre noe.
For delbilen står ute og garasjenet er ikke stort nok til å jobbe i. Så man må trille ut bilen for å jobbe med den.

Så tror eg (tror kanskje det ble fikset men usikker) at ein skrue sitter fast i denne:


Så hva som er lettest. få ut den knekte eller stresse med å få den delen av delbilen (som eg vet sitter godt for eg har skrudd den løs. Men den sitter bom fast) Så må den av den orntlige bilen også. Å der sitter den sikkert bom fast også.
Fr0de - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
slike ting som skruer som sitter fast er noe dritt men etter enn har brukt hue litt så kommer man oftest på noe så kanskje prøvd å fått løs den som sitter fast på orginal bilen dersom du da slipper og ta den av fra delebil...med rette verktøyet ordner det seg fort
Dj_Devil - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
var det da.. rett verktøy. hva er det? hehe
eg har noen piper, skrujern, bårer osv. hehe.
ett under at eg har fått til noe av dette selv
Skal se om eg får sett under på noe vis imorgen på det festet og se om den skruen enda sitter der.
Det ble nemt noe med den av han mekanikeren som fikset bilen ifjor vår.
Men hva han nemte husker eg ikke.
Fr0de - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
nøyaktig hvilken skrue er det som henger ? er det lamdasonden ? eller bare en av feate skruene til manifoil?
Fr0de - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
nøyaktig hvilken skrue er det som henger ? er det lamdasonden ? eller bare en av feate skruene til manifoil?
Dj_Devil - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
er en av skruene som festet den til manifoilen. den knakk når vi skulle skru den av.
Fr0de - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Har du mulighet til og få ett bilde av skruen som sitter fast? kanskje jeg tenker ut en ide hvordan du kan få den ut
Dj_Devil - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
var det eg tenkte eg skulle prøve meg på
Dj_Devil - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
tok å filma.

her har du resultatet..

http://bilder.hans-benny.com/#0.366 (kopier hele linken)

skruen er blitt fjerna. heldigvis. det tok han seg av ifjor vår.

Sist redigert 11 år og 5 måneder siden
Fr0de - 11 år og 5 måneder siden
Karma: 0
det var da godt satser på ingen flere problemer da så er den straks på veien stå på!!!
Dj_Devil - 11 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Da har eg og ein kammerat jobbet litt med bilen.
Brukte dagen idag til å ta av eksos anlegge til delbilen. Fordi vi trengte den delen.
Måtte klippe 2 gummi ringer. så det må eg få kjøpt.
Men ellers så gikk det meste greit





Dj_Devil - 11 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Etter eksos anlegget var koblet på min calibra sånn 80% så måtte vi gi oss for dagen.
Men vi kunne ikke unngå og prøve og starte bilen da.
Med 80% så mener eg at den bakre potta er ikke koblet i. Det er heller ikke festet med dei gummi festene. Bare hengt opp provosorisk med tau

http://bilder.hans-benny.com/#0.370 (kopier hele linken, film på denne linken)

Dette er første forsøk. Uten at den startet. Vell å merke så ser eg mens eg holder på at den lyser for at den er tom for bensin. Så vi stoppet og eg fant bensin eg hadde liggende i en tank.

http://bilder.hans-benny.com/#0.371 (forsøk nr 2. kopier linken. film her)

Dette er andre forsøk etter vi har tatt bensin inn i tanken. Samme lyd.
Noen som kan høre hva som eventuelt kan være galt?

Har noen få bilder på kamera. Så skal legge det inn senere idag.

MVH
Hans Benny
TnT - 11 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Mål om bensinpumpen får strøm, sjekk bensinfilteret (evt bytt det).
Sjekk at tennkablene er montert rett og at du ikke har kondens inni fordelerlokket.
Ta av bensinslangen på fuelrailn å sjekk at det kommer bensin.
Prøv med andre plugger.
Dj_Devil - 11 år og 3 måneder siden
Karma: 0
manifoil pakning, tennplugger og noen gummi ringer er bestilt. Så får eg koblet opp eksosen 100% også.
Vert så dårlig vær i det siste at eg har ikke fått gjort noe. Som folk ser så må eg trille bilen ut av garasjen vær gang eg skal gjøre noe.
TheStig - 11 år siden
Karma: 0
Hvordan går det med bilen?
Dj_Devil - 11 år siden
Karma: 0
Takk for at du spør
Det går fremover.
Tregt? Ja. Dessverre. Eg har hus som eg holder på med samtidig.
Så ting tar tid. Ikke har eg orntlig arbeidsplass. Så må dra den ut for å jobbe.
Ved å bo på vestlandet hvor det er mer regndager enn sol. Så blir gjerne bilen nedprioritert når det er ting ute på huset som må gjøres (unskyldninger, unskyldninger).
Men........

manifoild pakning er byttet. Manifoild er byttet.
Eksos anlegg er skrud bedre på (ikke ende potten enda, vil vente til eg har den orntlig igang)

Så igår testa eg med å få den igang med startgass.
Å det fungerte!!!!!!
Så fikk litt blod på tann når eg fikk start på den. Men midlertidlig. Den døde med en gang vi slutta spraye startgass. Så den får ikke bensin (nå vet eg vertfall at det er det). Gliste fra øre til øre igår. For fikk høre liv fra den for første gang på snart 4 år......

Så ett skritt nermere der.
Eg tok å filmet under ved bensinpompa når eg skinna.
http://youtu.be/mWh-tJLgV4E

Dj_Devil - 11 år siden
Karma: 0
Da fikk eg skrudd noe igår.

Eg hadde som sakt en anelse om at den ikke fikk bensin.
Etter eg skinna og spesifikt hørte bak så hørte eg etter om bensinpumpa starta.
Hørte bare ulyd så den anntok eg ikke fungerte.
Så skrudde ut den som var i delbilen som faktisk selv etter mange år enda var våt.
Så skrudde eg av den som var i bilen og den var knysktørr.
Bensin slangen som gikk fra tanken var også morkna helt.
Så bytta bensin slangen samtidig som eg bytta pumpa.






Etter bytte så prøvde eg starte:

http://youtu.be/dRN6qVcuuho

ITS ALIVE.... ITS ALIVE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://youtu.be/8Z3bW1u2A1I

happy eiger? Ja....
Hehe...
Hører tikking fra motoren. det har eg hatt før. men tror det er blitt værre da. Så eg må nok beregne ett motorbytte om ikke så alt for lenge sikkert. nå har eg en ekstra motor i delbilen. Så slepper skaffe meg en ekstra. Men skal få noen til å se over den i delbilen slik at den er i topp stand når den i bilen ryker for godt.

Trykk akamulatoren leker bensin da.
Så den er ikke 100% iorden rundt det systemet enda. Men den starter og går!!!!
Bestilt ny trykk akamulator igår. Så da blir den byttet. vurderer og bytte filter og pumpe samtidig så alt i den trekanten er nytt.

Sist redigert 11 år siden
Dj_Devil - 11 år siden
Karma: 0
Da har eg gjort noe mer..

Nå leker den ikke bensin lenger.
Trodde det var trykk akamulatoren som lek. Men det var en bensinslange rett over den som lek. Så tok bypass på trykk akamalator'en så det bare går en slange mellom pumpe og filter (har bestilt ny allerede, så putter den på når eg får den).
Så bytta eg den slangen som lek.
Etter det jukset ikke bilen lenger. Da kjørte den fint på tomgang lenge.
Tok meg tilogmed en kjapp kjøretur. Med kjapp så mener eg ikke gass kjapt. Men en liten tur på 200m. hehe.

Fikset eksos anlegge, festet det bedre. Satte på bakdemperen. Må kjøpe noen nye skruer for å fullføre alt (noen som knakk).
Men ellers er alt iorden.

Bilder og film:





http://youtu.be/qWssV4ihWNo 20 sek med at eg filmer den på tomgang

http://youtu.be/Vss479cH2j0 Film når eg test kjører bilen litt.

Snaaaaaart istand til prøvekjøring nå

Det eg har igjen.
Eg merket at servoen var enten treg eller ikke eksisterende.
Min tanke er nok at den ikke har nok olje da eg har ett svakt minne om at det var ett problem med at den lek før. Så skal sjekke det.
Skru på sidespeil, fikse lys, skru på fram fanger og bak fanger.. Muligens bytte panser så eg kan bruke spylervæske (tok av sånt fra den før (ja vet dust av meg))
Få meg noe verktøy som eg kan bruke på gummi ringene. Har noen flere eg må få satt fast eksos anlegge i (den henger fremme og bak, men ikke i midten)
Dj_Devil - 11 år siden
Karma: 0
Ting som ble gjort igår.
Ikke gjort store ting. men små ting må også gjøres.
Siden bilen gjøres klar for Eu godkjenning.
Så har eg ordnet er vindus spyler. Den hadde eg tatt av når eg skulle ha av panser og nykjærrighet når eg trodde eg skulle selge bilen.
Satte på vindu pakning rundt. Pakningen som går rundt front vindu.
Tok den også av når eg trodde eg skulle selge fordi eg var nykjærrig på hvordan det låg ann med rust rundt vinduet.

Så ikke fryklig mye som er gjort. Men ting som måtte gjøres og var tidkrevende.
Dj_Devil - 11 år siden
Karma: 0
på mandag så fikk eg kjørt bilen for første gang orntlig på mange mange maaange år...

spennende men også skremmende..
første eg biter meg merke til er at det er mye slark i rattet. så ekstra bevegelse på rattet og noe sjangling.

så det er noe som må sjekkes ut.

alle bremser ble byttet for ca 3 år siden ++. men merket at dette ikke var så sterkt som det kunne. men vell å merke. dette var 3 år siden. er dette noe som kommer seg med bruk?
om ikke. så er dette noe som også må sjekkes.

Så. kjøre med dårlige bremser og noe sjanglete bil med slark i styringen.
så ikke rart det var skummelt. men det var gøy. eg prøvde aldri presse den for hardt å tok det hele med mye ro.

nesten hjemme så merket eg også at motoren hoppet veldig mot slutten. spesielt under høyt turtall. var nesten som at den "brummet" høyere og kraftigere. vansklig for meg med liten kunnskap rundt motor og forklare.

Ellers så fikk eg jo montert på sidespeilene og framfangeren







TnT - 11 år siden
Karma: 0
Gratulerer med prøvekjørt bil etter så mange år
Når det gjelder bremsene.. Ta å kjør i 1 eller 2 gir samtidig som du bremser svakt.. kjør slik i ca 100 meter, så slepp bremsa og kjør normalt noen meter så skiva får kjølt seg, repeter dette 3-4 ganger så er nok bremsene som ny

Ville ikke kjørt med bilen i regnvær med bare grunning på kanalene.. grunning er ikke tett, så vann trenger gjennom.

Stå på vidre
Dj_Devil - 11 år siden
Karma: 0
takk
lakkering står på planen om 1-2år.
vil helst ikke kjøre i regn heller med tanke på at det ikke er tett rundt lyktene bak. Skulle være ett mini OMC treff her den dagen. Derfor eg ikke hadde såmye valg om dag når eg gjerne ville teste bilen til den dagen. hehe....
Ellers så står den i garasjen vekk fra regn
Dj_Devil - 10 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Ja. ikke mye nytt som har skjedd med bygging av bilen.

Men kom hjem fra min nyttårsfeiring med en overaskelse.
Noen hadde tyvkoblet bilen og hatt seg en morro tur iløpet av kvelden.

Så eg spør åpent her på forumet. Om noen som hører noe om noen som
tyvkoblet ein grøn opel calibra. Eller bare grøn bil for den saks skyld.
Si fra til meg. Eg vil ikke at du skal si fra fordi eg skal utføre noen form for vold.
Det er ikke meg. Eg vil ha info fordi eg skal til politiet med det. Eg skal offisielt anmelde saken idag.

Slik ente da turen for personen:











Det var ikke bare farlig å kjøre bilen egentlig. Men personen kjørte nok i fudlo.
Tydligvis (noe eg ikke viste) så var det noe gale med rattlåsen på bilen. Dro eg hardt nok så gikk den forbi rattlåsen. Men. Den prøvde likevell å låse rattet. Så det er nok derfor den turen ente som den gjore. Fordi han måtte holde høyt turtall for å holde den kjørende. Pluss så slår rattlåsen inn akkurat i det han kjører opp bakken. Som gjør at han kjører rett frem å ut fremfor rundt neste sving. Dette var på ein sykkel og gangsti her:

[url]https://goo.gl/maps/2H5aZ[/url]



Hvordan turen ente er bare anntagelser fra min del. Kan være han var såpass sørpa full også at han bare kjørte ut.


Skadene på bilen er enda noe ukjent. men den er nå trygt hjemme igjen ihvertfall.

Sist redigert 10 år og 4 måneder siden
Dj_Devil - 10 år og 4 måneder siden
Karma: 0
fikk sett på den i helgen..
Vil si eg var ganske heldig. Eksos anlegge har noen skraper. Men ser ikke ut som at noe er bulket opp under eller skrapt av hele undersiden. Fikk starta den tilogmed for å høre om alt hørtes ok ut (ikke værre en før i det minste) å det gjore det ikke heller.
Så skadene er, speil, frontfangeren og tenningslåsen. Nå har eg også lært meg hvordan man tyvkobler en calibra... SKREMMENDE enkelt.
Dj_Devil - 10 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Da er den kjørt til verksted. Når eg skulle kjøre den til verksted så kom motor lampa på. Så noe må ha skjedd under den turen tror eg. Slarken er så stor på rattet (mye mer en før) at det var direkte skummelt og kjøre den til verkstedet idag. Hadde heldigvis valgt ett verksted som var så nerme som overhode mulig. Så får vi se hva dei sier.
Dj_Devil - 10 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Ressultatene av EU kontrollen:




Her er det mye småplukk.
Ganske positivt overasket egentlig. Skal prøve å få det som er med "V" på forsikringen. For det er skader eg kan koble mot tyveriet.

Sist redigert 10 år og 4 måneder siden
Dj_Devil - 10 år og 2 måneder siden
Karma: 0
jam. Den dagen eg skulle ta den på verksted. 22 jan. Så kom kona med en bombe om at hun ville separeres.
Så bilen har på en måte da blitt minste prioritet.
Men nå har eg fanget den opp igjen. Skal få kjørt den til verkseted idag.
Det blir hos samme mannen som fikset den på dei øverste bildene.
Så får se hvilken avtale vi setter opp. Om han fikser bare det som er markert som V. Hvor mye eg får på forsikringen osv.
Dj_Devil - 10 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Eller ikke. Hadde takstmann fra forsikrings selvskapet som ringte meg bare en time etter eg posta dette. Han ville se på bilen.
Dei feilene eg mener eg kunne koble opp mot tyveriet var han veldig skeptisk til.
Styringen å slarken der var for det meste koblet mot en skrue som manglet mot tanstangen på innsiden av bilen. Så der var det ikke noe å hente. Han skulle høre med verkstedet anngående den synlige skaden det var snakk om i rapporten. Syns den er rar for den var der jo ikke før.
MEN. kan hende den var der bare det at forje verksted som tok EU kontrollen bare såg såmye rust at annen skade var ikke så viktig å nevne eller se etter. Så da har eg plutslig ingen penger til å ha bilen bort til han fyren. Men skal se om eg får satt meg ned en dag med fint vær og fikset noe av småplukket på listen.
Takst mannen anbefalte sterkt å bare ta tanstangen fra delbilen og putte den over. For han mente det at det var underlig at den var ødlagt da det ofte følger bilens levetid.
For meg virker det ikke underlig egentlig. For eg spurte om å kjøre uten servo olje kunne ødlege den kjapt. For det har eg gjort av dårskap og glede over at den endelig hadde starta så hadde eg meg jo en tur frem og tilbake. Med tom servo olje beholder (kom på det etter på. yay me!)
Dj_Devil - 10 år siden
Karma: 0
Dette prosjektet selges.

Eg må nok innse at med mitt kunnskaps nivå så er dette prosjektet for stort for meg. Eg har brukt alt for mye penger allerede. Å det som er gjennstående er dyrt for mine kunnskaper og manglende skru plass å få gjort.

prosjektet selges for en hyggelig pris MOT lovnad at den gjennomføres av ny eier. Man får med delbilen i prisen.

kunne tenkt meg rundt 10k. Grunnet at man får med delbil pluss at karosseri messigt så er dette NÅ en god bil. For den nevedyktige med plass så er dette 2-4 uker arbeid (utenom lakk).
Dj_Devil - 10 år siden
Karma: 0
Da skjer det ting med denne bilen.

Fr0de som bor rundt mine trakter kom på besøk fordi han drev å skulle bytte over til en 8v motor til en av sine calibraer. Så vi kom i prat om prosjektet. han har også fulgt med på prosjektet mitt her på Calibra.no.

Etter en stund så tilbude han seg å fikse det resterende for en fin pris.
Siden eg er ganske så emosjonelt knyttet til denne bilen så såg eg nytten med
at han fikser det resterende. Da blir det lakk og innvendig fiks som er igjen. Det er det eg har hatt lyst til å få ordne di siste årene...

Så det Fr0de gjør er at han hør den Eu klar. Så han fikser det som er på Eu kontroll lappen.

Tannstang ut av prosjekt bilen.



Ingen tanstang. Hehe


Der er tanstang skrud over fra Delbilen:



Kunne merke markant forskjell fra den gamle og den "nye". Mer eller mindre ingen slark.

Så da er det 2 gang eg har prøvd å selge bilen og andre gang eg under den prossesen kommer i kontakt med noen som kan ta det viktigste...
Er veldig taknemlig over at Fr0de kunne ta dette. Det er ikke i nærheten av mitt kunnskaps nivå. Langt fra min interesse også. Så det er og har vert vansklig for meg å motivere meg selv til dette.

Det han kommer til å gjøre fremover er å bytte understellet fra delbilen over til prosjekt bilen. Så fikse lys osv. Så må eg få skaffet nye dekk så eg kan få denne bilen igjennom EU kontrollen.
Dj_Devil - 10 år siden
Karma: 0
Da har Fr0de gjort mer:


Gamle delen tatt ut


Tomt her. Hehe


Viste seg at den "synlige" feilen fra EU lappen var da navet som hadde blitt sjeiv. Fr0de mente at enten ville det hjelpe å bytte kulelager eller hele delen. Så ser vi hvordan delen er på delbilen. Billigere da alt står der likevell. Er kulelageret gåent på delbilen. Så får vi ta det når et kommer så langt.

Etter jobb idag så skal eg kjøpe nye pakninger for Eksos annlegget.

Sist redigert 10 år siden
Dj_Devil - 10 år siden
Karma: 0
Ikke mye å ta bilde av akkurat nå da endringene har vert småting men mange småting.

Fr0de og 2 kammerater hadde seg en stor fiks på bilen.
Det som ble gjort var da å skru på det som hørte til bak akslingen.
Men også fikset masse lys, tenning og feste eksosanlegg orntlig.
Så nå er bak aksling fikset. Sammen med bremser.
Nå skal eg få festet frontfanger på en eller annen måte. Samme med bakfanger. Så er det å få prøveskilt for 2 dager. en dag for å kjøre rundt. Få "bremset" vekk rust på skivene før ny EU kontroll. Så kommer Fr0de til å ta det resterende den EU kontrollen viser.
Så ser ut til at bilen ENDELIG skal bli EU godkjent
Starter ny tråd etter den er EU godkjent.

Sist redigert 10 år siden
Dj_Devil - 10 år siden
Karma: 0
Montert:
Bakfanger,
Nesten frontfangeren.
Sidespeil.
og ett deksel å to. hehe.









Dj_Devil - 10 år siden
Karma: 0
Da har eg kjørt en del med bilen idag..
Gikk kjempe fint i starten. Tok ting roligt så motoren fikk bli god å varm.
Etter det tørte eg dra litt mer på..
Bremset mye idag for å bremse vekk rust på bremsene. Ser bedre ut nå. men må bremse mer ser eg.. hehe..

Det eg først å fremst merker er at ABS lyset lyser. Så der er det noe. Så fungerer ikke speedometeret heller.

Så etter ca en time med kjøring så begynte det en skvike lyd på venstre side bak på bilen.
Tok å filmet mens eg kjørte for å få med lyden:

http://youtu.be/9BHxaQ9GFwo

http://youtu.be/AvkZQL9lVSE

eg tolker lyden som at det er 2 metaller som går imot hverandre.
Eller gummi mot metall. Ingenting som eg merket som påvirket kjøremåten. ingen ekstra risting eller følelse av at eg måtte ha ekstra pådrag for å holde farten oppe på noe vis.

forslag?
TnT - 10 år siden
Karma: 0
Slakk i hjullageret..
Dj_Devil - 10 år siden
Karma: 0
Så bytte hjul lager da med andre ord?

Er det farlig å kjøre uten å bytte den?`tenker på det å ha seg en dag hvor man kjører bilen mye for å få prøvd den ordntlig

Sist redigert 10 år siden
Jckf - 10 år siden
Karma: 0
Om lageret ryker faller jo i verste fall hjulet av, så det KAN jo være farlig. Som regel merker du det en stund før det har kommet så langt da ;p
Dj_Devil - 10 år siden
Karma: 0
Irriterende at det skal regne såmye nå da.. Får ikke gjort noe da. hehe
Lexmaul16v - 9 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Jeg så del 1 av dette prosjektet nå nettopp, og den bilen har vært på litt av en ferd. Ser jo enda jævligere ut i denne enden Håper det betaler seg.
Dj_Devil - 9 år og 3 måneder siden
Karma: 0
betaler seg i form av verdi gjør det jo aldri
Men det nermer seg bruks stand nå. Er det som er kjekt
Dj_Devil - 9 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Hadde prøveskilt på bilen på lørdag.
Var skam kjekt å kjøre den. Bremsene var mye bedre. bremset en del for å pusse rust på skivene.
Den holdt seg godt i fart. Var litt problemer å holde den igang når den var kald og varmeanlegg på fult. Men skrudde ned vifta å den var fin igjen. Eg tror eg burde bytte batteri og dynamo på den. Batteriet har blitt utladet for mye og en sterkere dynamo må inn uansett med tanke på alt eg kommer til å legge inn i bilen. Tok det veldig pent den første timen uten å akslerere fort osv. etter det så gasset eg opp ofte og bremset ofte.. Den liker å gå opp i fart ihvertfall. haha... Fikk litt den samme kvine lyden som nemt litt lenger opp. men den kom fort. å forsvant fort.
EU kontroll på tirsdag. Spennende å se hva dem finner.
Det eg vet er feil dekk og felg. pluss ABS lys.
Dj_Devil - 9 år og 3 måneder siden
Karma: 0
da var eu kontrollen over.



har aldri vert så nerme å få skilt på denne bilen som nå.
Dj_Devil - 9 år og 3 måneder siden
Karma: 0

Hele EU lappen.

pr0xZen - 9 år og 1 måned siden
Karma: 0
Slet med lignende problematikk på begge Calibra'ene jeg hadde, og begge hadde samme feil. I eller ved tunellen på undersiden (husker ikke heeelt presist), sitter en brakett som holder strømpen til parkbrems-waiern(e) fast til karrosseriet. Såvidt jeg kan huske, er denne sveist til tunellen. Men her er godset relativt tynnt, og godt eksponert mot elementene - så braketten ruster løs fra karrosseriet. Resultatet er at når du drar i / strammer brekket, så drar du strømpen med deg, ikke bare waieren... og da blir det dårlig med stramming. Denne må festes inn igjen - skikkelig. Anbefaler å forsterke godset på innsiden med en liten brakett, når du først gjør dette.

Om parkbremsen har vært i dårlig stell over lengre tid, kan ting være dårlig stelt bak på båndene også. Såvidt jeg husker er det et par stag som skal holde bremsebåndene/skoene rette, disse sitter i bremseskjoldet. Om skjoldet er rusta opp, det eller stagene fjernet - så vil bremsebåndene "knele innover" mot senter. Om de i det hele tatt tar i trommelen da, er det bare med kanten av skoen - og det gir heller minimal virkning.
Dj_Devil - 9 år og 1 måned siden
Karma: 0
Det er fikset.. eg må bare stille inn lysene så er det ny EU kontroll
Dj_Devil - 7 år og 2 måneder siden
Karma: 0
bilen er nå solgt.

lager en egen tråd for nye eieren da han lover å sende meg bilder av den etterhvert som den blir fikset.

den ble solgt grunnet store problemer økonomisk sett nå før jul som var.
Så er det flytting og salg av hus pågang.

på denne måten så ble det sikkerhet rundt at bilen kom på veien i sommer. fremfor kanskje om noen flere år.

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!